– Det er jeg som er best på å behandle min egen diagnose!

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2009. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Da jeg fikk diabetes var jeg helt avhengig av helsepersonell. Kunnskapen jeg hadde selv var ikke nok, og jeg hadde behov for veiledning til hvordan håndtere ulike hendelser. Et par år etter har jeg heldigvis overtatt denne rollen selv.

Kjenner best min egen diagnose

Jeg tenker at kunnskap om egen sykdom er grunnleggende for å leve godt med den. Det tar tid å opparbeide seg erfaring omkring kronisk sykdom og egen kropp. Og når det gjelder diabetes type 1 er det kanskje spesielt utfordrende, ettersom den er såpass individuell.

Etter ti år med erfaring kan jeg med trygghet si at kroppen min, den kjenner jeg best selv. Og jeg vet godt hvordan «behandle den». Under har jeg listet opp noen faktorer som har vært spesielt viktig for å leve godt med diabetes.

Et tilpasset kosthold

For en med diabetes er det essensielt å vite hva mat inneholder. Den viktigste årsaken til dette er at matinntak legger føringer på hvor mye insulin som skal settes. Det finnes et slingringsmonn her, og vi trenger ikke være helt nøyaktige til enhver tid. Likevel har jeg funnet ut at lavkarbo fungerer best for meg. I hovedsak er det karbohydratene som påvirker blodsukkeret og av denne enkle grunn pleier jeg å få i meg så lite karbohydrater som mulig. Jeg spiser stort sett langsomme karbohydrater og trenger derfor minimalt med måltidsinsulin. Det er rett og slett bare enklere for meg å regulere diabetes på denne måten. Husk å rådføre deg med lege eller ernæringsfysiolog før du gjør store endringer i kostholdet ditt!

Enkel trening stabiliserer blodsukkeret

Å trene hver dag har gjort underverker på blodsukkeret mitt. Og det viser seg i at jeg blir mindre avhengig av å tilføre kroppen insulin.  Jeg prøver å få til 45-60 minutter med trening hver dag. Da løper jeg intervaller eller fartslek i 30 minutter, og avslutter med litt styrke. Her kjører jeg alt fra enkle øvelser med egenvekt  til tyngre øvelser med vekter. En økt med langkjøring prøver jeg også å få presset inn i løpet av uken.

Start dagen med intervaller på morgenen for å oppnå god effekt gjennom dagen. Jeg prøver å unngå hard trening på kvelden for å redusere risiko for føling i løpet av natten.

Trening har mye effekt i hverdagen

Jeg drives av mål og fremgang. Det er motiverende å ha reelle mål å kunne strekke seg etter. Det kan være mål som angår HbA1c, antall skritt på Fitbiten eller hastighet på mølla under intervalltrening. Slike mål gjør det mye mer morsomt å drive med de ulike aktivitetene.

For et par år siden var kolesterolverdiene mine veldig høye, og jeg var nære å måtte begynne med statiner (kolesterolsenkende medisiner). Jeg fikk i meg mye mettet fett gjennom meierismør, fete oster og spekemat. Til slutt endte det med en advarsel fra legen: Det kom til å bli vanskelig å regulere kolesterolet gjennom kostholdet, men at det burde prøves ut. Et halvt år etter var verdiene normale igjen. En slik erfaring var viktig for å se tydelig hvor viktig trening og riktig kosthold kan være.

Bra med kunnskap gir bedre forutsetninger

Kunnskap og interesse for diagnosen er viktig å ha for å leve best mulig med en kronisk sykdom. Jeg leser mye om både kosthold og trening, og jeg tester nye former som jeg tror vil passe meg og min livsstil. Det har også vært viktig å stille seg kritisk til ulike kilder. Det er så mye informasjon der ute, og ikke alt vil gjelde for meg og mitt liv.

For tiden jobber jeg med å finne alternativer til kunstig søtning for å se om dette hjelper på søtsuget jeg ofte får på kvelden. Jeg vet enda ikke om det har noen effekt, men det skader ikke å prøve!

Medisiner og hjelp til dosering

Insulin er jeg helt avhengig av hver eneste dag. Stort sett er doseringene de samme, og jeg tar gjerne utgangspunkt i daglig aktivitetsnivå og kosthold. Her har legen vært en god samarbeidspartner for å komme fram til riktig mengde.

Det hender likevel at jeg trenger å justere i perioder med høye verdier og følinger. Det er fint og betryggende å kunne bestille en legetime for noen gode tips og råd. Til syvende og sist er det likevel jeg som må beslutte riktig dosering.

Hva er dine erfaringer ved behandling av egen diabetesdiagnose?
Del: