– Jeg måtte på sukkeravvenning

– Jeg måtte på sukkeravvenning

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Kunstige tilsetningsstoffer er mange med diabetes sin guilty pleasure. Min og. Derfor måtte jeg på sukkeravvenning.

Jeg har fråtset i det sukkerfrie de siste årene, uten begrensninger. Men for en måned siden sa det stopp.

Søtt som sukker

Sukkerfri tyggegummi, sukkerfri saft, sukkerfri brus, sukkerfri drops og sukkerfri gele… Jeg kunne sikkert ramset opp enda mer.

Alt dette har vært en stor del av kostholdet mitt de siste årene. I normale mengder er det helt greit, men for meg har det tatt helt av.

Jeg startet dagen med sukkerfri brus og resten av dagen gikk det i mye sukkerfritt. Jeg kjente at kroppen ville ha mer og mer, og den fikk akkurat så mye som den ba om.

Jeg hadde ingen begrensninger. Det påvirket ikke blodsukkeret mitt i nevneverdig grad og sukkerfritt var vel laget for oss med diabetes? Og da måtte jeg få spise så mye jeg ville?? Eller?

LES OGSÅ: Sugen på noe godt?

Oppgjørets time

Det var da jeg merket hvor stort søtsug jeg fikk, at jeg begynte å tenke nøye gjennom hvor mye kunstig søtning jeg fikk i meg i løpet av en dag.

Jeg hadde nesten konstant lyst på noe søtt, og mye ville ha mer. Jeg har lest forskning om at kunstig søtning skaper et like stort søtsug som vanlig sukker.

Jeg er ikke uopplyst og spiser ellers veldig sunt, men denne kunstige søtningen ble liksom det usunne jeg kunne spise uten å måtte måle blodsukker og passe på.

Men når jeg så hva det gjorde med meg, måtte jeg ta et valg.

LES OGSÅ: Tips til et sunt og fornuftig kosthold

Brus-kutt

Det første jeg gjorde, var å kutte å drikke brus. Jeg som elsker Pepsi Max og Cola Zero, bestemte meg for å kutte fra å drikke brus syv dager i uka til kun en dag i uka.

Lørdager har jeg fortsatt lov til å drikke brus. Helt fanatisk kan jeg ikke bli. I begynnelsen tillot jeg meg litt saft, men det er det nesten stopp på nå. Jeg som drakk nesten en liter saft til hver treningsøkt…

Jeg var også storforbruker av tyggegummi og tygget sikkert tre pakker om dagen. Nå er jeg nede på under en. Sukkerfrie pastiller spiser jeg kanskje et par esker av i løpet av uka.

Målet er å kutte helt og kun tygge litt tyggegummi per dag.

LES OGSÅ: Bli kvitt søtsuget med en kopp kakao

Hvordan har det gått?

Nå er det en måned siden jeg startet dette ”prosjektet”. Jeg merket forskjell i søtsuget allerede første uka.

Jeg var mye mindre sugen på noe søtt og kunne nøye meg med oppkuttede grønnsaker eller vanlig mat. Helt fantastisk!

Nå føler jeg meg detoxet og kan ikke gå tilbake til å putte i meg så mye kunstig søtning som jeg gjorde tidligere.

Jeg skal fortsatt kose meg med brus på lørdager og ved spesielle anledninger. Men ikke i hverdagen som jeg gjorde tidligere.

LES OGSÅ: Sukker? Jada – bare med måte!

Jeg tror det er individuelt hvor mye vi påvirkes av det vi spiser og drikker, og for min del har det mye å si. Min kropp vil ha mer hvis den får litt.

Derfor er det best å holde seg helt unna det jeg ikke bør få i meg. Jeg har det samme med chips. Det spiser jeg aldri lengre. Tar jeg ett flak, må jeg ha en hel pose.

Det er lite forenelig med et stabilt blodsukker. Derfor kuttet jeg det ut.

Jeg spiser fortsatt av og til proteinbarer med kunstig søtning etter trening eller som et lite måltid på farten. Målet er å kunne kontrollere inntaket slik at kroppen ikke skriker etter mer, og at det er jeg som har kontrollen.

LES OGSÅ: Veien til et sunnere liv

Hvordan er ditt forhold til kunstig søtning?

0/5 (0 Reviews)
Del: