Bli kvitt søtsuget med en kopp kakao!

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.
Karbohydrater per kopp: 1 gram   Kcal per kopp: 45

Når kuldegradene kryper oppover gradestokken og vi tilbringer mer tid innendørs, er det tid til kos og hygge, gjerne med en kopp kakao.

Kos i form av mat og drikke er for mange ensbetydende med ekstra kalorier og sukker. Heldigvis finnes det gode alternativer til den usunne kosen!

Uimotståelig sjokolade

Mange er veldig glad i sjokolade og har et sug etter det. Selv bruker jeg mye råkakao i blant annet grøt.

Det er kjempegodt og et sunt alternativ til å spise sjokolade tilsatt sukker. En vanlig kopp kakao med sukker, inneholder opp mot 500 kcal.

Selv er jeg ikke glad i å få i meg karbohydrater via drikke, og i alle fall ikke så mye. Det gjør det mer vanskelig å regulere blodsukkeret og sette riktig dose insulin.

LES OGSP: Topp fem når søtsuget melder seg

Unner meg dessert

Selv koser jeg meg med dessert hver dag, hele året rundt. Disse er alltid sukkerfrie og uten særlig kalorier. Det går mye i gele laget på sukkerfri saft og proteinfluff med eggehvite og sukrin gold.

PRØV GJERNE: Proteinrik sjokoladekake

Varm drikke på kalde dager

Nå som det er kaldere ute, er det godt med noe varmt å drikke som ikke er kaffe og te.

Kakao kan være både godt og sunt, særlig hvis du kutter ut raffinert sukker og bruker råkakao av god kvalitet.

Det fungerer også godt med kakaopulver som du finner i vanlig dagligvare. Husk å sjekke varedeklarasjonen, den skal ikke være tilsatt sukker.

PRØV GJERNE: Saftige sjokolademuffins

Jeg bruker usukret mandelmelk som ikke påvirker blodsukker. Jeg synes ikke det er særlig forskjell i smak kontra å bruke kumelk.

Pass på å lese godt på kartongen når du kjøper plantemelk. Noen inneholder masse sukker og disse bør du styre unna. De som ikke inneholder tilsatt sukker er ofte merket med ”usukret”.

For å lage en god og sukkerfri kopp kakao trenger du:

2 dl sukkerfri mandelmelk

1 toppet ts rå kakaopulver (ca 5 gram)

2 – 3 suketter

Rør alt sammen i kasserolle og varm opp til ønsket temperatur. Eventuelt kan du sette den et par minutter i mikrobølgeovnen. Rør godt før og etter oppvarming.

Noe til kakaoen?

PRØV GJERNE: Grove pepperkaker med havre

Nyt kakaoen foran peisen med en god bok!

Les mer her!
Del: