Topp 5 når søtsuget melder seg

Topp 5 når søtsuget melder seg

Emilie Kleven
Født i 1995 og oppvokst i Brumunddal. Fikk diabetes i 2003 da jeg var 9 år gammel. Jeg ønsker å dele mine erfaringer og tanker rundt det å leve med en kronisk sykdom, både på godt og vondt. Håper at dette kan bidra til å skape større åpenhet og kunnskap rundt det å leve med diabetes.

Vi kjenner vel alle på lysten etter noe søtt, og med diabetes byr dette i blant på en ekstra utfordring.

Jeg vil tro at de aller fleste er kjent med at suget etter noe søtt av og til melder sin ankomst. Selv vet jeg at dette er et varsel fra kroppen om at ikke alt er helt som det skal. Enten er jeg sliten, har spist for lite, «feil» eller «dårlig» mat, eller så er andre emosjonelle behov inne i bildet. Om vi med diabetes er mer utsatt for dette søtsuget vet jeg ikke. Likevel erfarer jeg at behovet ofte melder seg når blodsukkeret er høyt eller om dagen har vært preget av svingninger i blodsukkeret.

Avhengig av mat

Vi med diabetes type 1 har ikke mulighet til å avstå fullstendig fra sukker eller karbohydrater fordi de er nødvendige for å håndtere følinger. Vi har dermed ikke mulighet til å ta en fullstendig «detox» hvor vi ikke putter i oss noe som trigger dette søtsuget. Man kan selvfølgelig velge alternativer som frukt, grovt brød, melk og lignende mat for å behandle en føling, men dette er likevel karbohydrater. Og for meg er det slik at «mye vil ha mer».

Les også: Jeg måtte på sukkeravenning

«Alt» gir utslag på blodsukkeret

Bevisstheten omkring «avhengigheten» av mat som inneholder karbohydrater og sukker, samtidig som jeg at vet at omtrent alt jeg putter i munnen gjør utslag på blodsukker gjør det hele litt vanskeligere. At jeg vet at jeg ikke bør spise enkelte ting, gjør at jeg får enda mer lyst på noe søtt. En liten ond sirkel om du vil. For å ta innersvingen på denne utfordringen er jeg tilhenger av søte og gode alternativer som ikke skaper negative konsekvenser for blodsukkeret mitt.

Mine topp 5 for å tilfredsstille søtsuget:

1. Sukkerfri saft

Utvalget av sukkerfrie produkter har virkelig bedret seg de siste årene synes jeg! Den kunstige ettersmaken er heller ikke like fremtredende som før. Et glass med saft hjelper, og det beste er at det ikke har noen påvirkning på blodsukkeret! Personlig mener jeg dette er et bedre (og billigere) alternativ til sukkerfri brus, simpelthen fordi du har en flaske med saft mye lenger og du kan blande saften akkurat slik du selv vil ha den.

2. En god kopp kaffe

Jeg er veldig glad i kaffe. Spesielt etter middag! Selv om det gjerne sniker seg inn et par kopper i løpet av dagen også. Er jeg litt fysen har jeg i litt melk og eventuelt kunstig søtning. Dette møter søtsuget som ofte dukker opp etter middag. Er det sent på kveld tar jeg heller en kopp te i stedet så det ikke skal gå på bekostning av søvnen.

Foto: iStock

Foto: iStock

3. Lett-kakao

Som dere kanskje forstår er jeg veldig glad i ulike typer sukkerfri (og kalorifri) drikke for å stilne søtsuget. I det siste har jeg fått sansen for kakao. Varianten jeg bruker har bare 5 gram karbohydrat per kopp, og man trenger kun å tilsette vann. Slik slipper jeg karbohydratene fra melken. Lettvarianten av kakao kjennes noen ganger litt fattig på smak, så i blant har jeg også i litt ekstra sukrin. Det er viktig å huske på at dette ikke smaker som ekte vare. Enkelte kan nok også synes den ikke smaker så mye eller særlig godt, men med litt søtning synes jeg det gjør seg.

4. Sukkerfrie drops

Drops har jeg ikke så ofte tilgjengelig. Og med god grunn. Av erfaring er det nemlig svært lett å hive i seg en hel eske når jeg først er i gang, og mange av oss har kanskje kjent på konsekvensene av for mye sukkerfri godis. Klarer du å begrense deg er sukkerfrie pastiller eller drops likevel et godt alternativ. Det finnes mange varianter der ute, og det er slettes ikke dumt å ha en pakke eller to liggende i tilfelle.

Les også: Det er dårlig utvalg av sukkerfrie produkter i Norge

5. Gulrøtter, kålrot eller andre grønnsaker

Helt til slutt har jeg et tips til deg som er skeptisk til for mye kunstig søtning. Gulrøtter eller kålrot er grønnsaker som er veldig gode å knaske på. Skjær opp eller strimle med en ostehøvel og legg i en bolle med vann i kjøleskapet. En deilig og crispy snacks som er perfekt når søtsuget melder sin adkomst. En god dip eller heller ikke dumt om du vil kose deg litt ekstra!

Mange av oss har kanskje kjent på konsekvensene av for mye sukkerfri godis.

Foto: iStock

Foto: iStock

Les også: Diabetes type 1 og søtsug

0/5 (0 Reviews)
Del: