Hvordan leve symptomfritt med diabetes type 1?

Det er helt klart vanskelig å få en diagnose, uansett hva det måtte være. Man får seg et lite slag i magen og tenker «Hva gjør jeg nå? Kan jeg noen gang leve normalt igjen?».

Jeg husker i alle fall at jeg stilte mange spørsmål rundt det å få en diagnose da jeg fikk diabetes.

Jeg hadde allerede cøliaki fra før som jeg syntes var nok å ta hensyn til; lese innholdsfortegnelsen på alt og være livredd for å bli «glutenforgifta» når jeg spiste på restaurant.

I begynnelsen virket alt uoverkommelig. Alt var nytt og jeg måtte sette meg inn i utrolig mye, men etter hvert som tiden gikk oppdaget jeg at det å klare å ha diabetes var lettere enn jeg hadde trodd.

Uventet kritikk

Men det jeg ikke hadde forventet var å få kritikk fra andre som har diabetes for at jeg passer så bra på kroppen og sykdommen min; at jeg er et slags «supermenneske» og at det jeg gjør er helt uoppnåelig for alle andre. Den siste tiden har jeg fått kommentarer som:

«Hun sier hun har et blodsukker mellom 4-8, dette er helt umulig med så mye karbohydrater i kostholdet – ren løgn».
«Hun bare later som hun har diabetes. Ingen kan sette så lite insulin!»

Aksepter situasjonen

Nei, det er ikke din feil at du har fått diabetes type 1, men det er din feil å velge og ikke gjøre noe med det.

Hvorfor skulle jeg klare det og ikke alle andre? Hovedgrunnen til at jeg har taklet sykdommen så godt som jeg har gjort er at jeg ganske raskt aksepterte at diabetes er en kronisk sykdom – en kronisk sykdom som vil påvirke meg hver dag resten av livet mitt. Man kan aldri ta ferie fra diabetes, derfor er det få andre ting å gjøre enn å akseptere situasjonen og gjøre det beste ut av den.

Nei, det er ikke din feil at du har fått diabetes type 1, men det er din feil å velge og ikke gjøre noe med det. Jeg tror vi mennesker rett og slett må bli flinkere til å akseptere hvordan livet tar uforutsette veier og gjøre det beste ut av situasjonen. Akkurat som at det kreves mye lesing og pugging for å gjøre det bra på en matteprøve, eller mye trening og fokus for å oppnå noe, kreves det arbeid og planlegging for å få gode blodsukkerresultater.

Ingenting kommer gratis her i livet og du må være villig til å jobbe litt for å oppnå målene dine.

Les også: I dag lever jeg akkurat som en som ikke har diabetes

Hold deg motivert

Er det en ting jeg har lært etter jeg begynte å trene regelmessig, så er det å sette seg mål å jobbe mot. Hvis du har konkrete mål og nå vil veien dit være tusen ganger lettere! Det samme gjelder for diabetesen din. Din egen motivasjon er helt avgjørende for en god egenbehandling av sykdommen. Bruk gode blodsukkermålinger som motivasjon og gi deg selv et klapp på skulderen hver gang du lykkes!

Hvis prisen du må betale for å unngå senkomplikasjoner senere i livet som følge av en dårlig oppfulgt diabetes er å ta frem en kjøkkenvekt før du heller opp ris eller pasta – er ikke det en liten pris å betale?

For å ha gode blodsukkermålinger krever det at du måler blodsukkeret regelmessig og beregner insulin i forhold til hvor mye karbohydrater du spiser. Å veie karbohydratene mine er helt avgjørende for meg for å ha kontroll på blodsukkeret. Er blodsukkeret mitt dårlig, føler jeg meg dårlig – derfor motiveres jeg helt klart av å ha gode målinger.

Les også: Slik påvirker karbohydrater blodsukkeret

vekt

Jeg er klar over at livsstilen min er litt «spesiell» for den vanlige mannen i gata, og at det ikke er normalt for alle å veie maten sin som den største selvfølgen. Men hvis prisen du må betale for å unngå senkomplikasjoner senere i livet som følge av en dårlig oppfulgt diabetes er å ta frem en kjøkkenvekt før du heller opp ris eller pasta – er ikke det en liten pris å betale? Det synes helt klart jeg!

Leve symptomfritt

Et symptomfritt liv uten noen former for handikap er det åpenbare målet for en diabetiker. Et symptomfritt liv innebærer:

♥   Ingen daglige symptomer eller ubehag
♥   God generell helse
♥   Normal vekst og utvikling
♥   Normal skolegang og yrkesliv
♥   Normalt familieliv, inkludert muligheten for graviditet
♥   Forebygge senkomplikasjoner

Man kommer ikke unna at en kronisk sykdom krever planlegging, men hvis man tenker over det er det egentlig ikke så mye som kreves. Og etter hvert vil denne planleggingen gå av seg selv. Det blir en del av hverdagen som du etter hvert vil sette utrolig stor pris på. Det sies at hvis du gjør en ting tretten ganger, blir det en vane. Å innføre nye vaner krever innsats og viljestyrke i begynnelsen, men når vanen først er innført blir den ubehagelig å bryte ut av igjen.

Jeg skriver denne artikkelen i håp om at de som tror det krever enormt mye for å leve et symptomfritt liv med diabetes, skal forstå at det er en enkel grunn til at enkelte håndterer en ellers så komplisert sykdom så bra; rett og slett fordi de tar hensyn og legger arbeid i det de gjør. Og det er helt oppnåelig for alle andre også!  🙂

Les også: Hverdagsvaner – fremhev det positive i hverdagen

Del: