Finn motivasjonen! Del 4.

Thomas Tjelta
Thomas er 23 år gammel og flyttet i 2015 til Finland for å jobbe med teknisk IT-support. Tidligere har han studert Datateknikk og IT på Universitetet i Agder og har i tillegg en sertifisering som Personlig trener. Han er opptatt av en sunn livsstil, å kombinere kosthold og trening med et godt sosialt liv. På bloggen skriver Thomas om hvordan han tilpasser diabetesen på reiser og i dagliglivet.

De fleste sliter til tider med motivasjon, om det er til å jobbe, studere, trene eller kontrollere blodsukkeret. Det er en følelse vi alle kan kjenne oss igjen i. Så hvordan finner vi motivasjonen?

Selv vil jeg påstå at jeg har mye drivkraft. Jeg ønsker å prestere i de tingene jeg gjør, og ønsker å opprettholde en god helse. Det hender uansett til tider at jeg utsetter treningen. I dette innlegget vil jeg snakke om motivasjon generelt, min egen motivasjon og hvor du kan finne din.

Hva er motivasjon?

Motivasjon er grunnlaget som gjør at vi oppfører oss på en bestemt måte, eller utfører en bestemt handling. Det finnes mange måter å definere motivasjon på, og jeg vil hovedsakelig snakke om intern og ekstern motivasjon.

Definer klare mål for treningen, det er viktig å passe på at målene man setter seg er realistiske.

Den interne motivasjonen er det som driver oss til å gjøre det vi gjør på grunn av eget ønske. Det er den type motivasjon vi kjenner når vi virkelig er engasjert i en sak og ikke bryr oss om ekstern belønning. Det typiske eksempelet for ekstern motivasjon er lønn for å utføre arbeid. Fokuset er ikke på aktiviteten du ufører i seg selv, men hva du sitter igjen med som belønning for innsatsen.

Les også: Hvordan holder du motivasjonen oppe?

Min motivasjon for trening

De dagene jeg sliter med motivasjon for å trene tenker jeg tilbake på hvor langt treningen har ført meg. Den har bedret helsen min, kontrollen på blodsukkeret og det generelle selvbildet. Den har hjulpet meg å få bedre selvtillit, som reflekteres i alt annet jeg gjør i hverdagen.

Jeg er sikrere på meg selv og på valgene jeg tar. Jeg kan ikke takke treningen alene for dette, det har vært en prosess som har involvert flere faktorer, treningen spiller likevel en vesentlig rolle.

Jeg definerer klare mål for treningen. Det kan være alt fra en bedre tid på 1000 meter roing, løfte tyngre på markløft eller øke balansen og kroppskontroll. Når jeg når målene opplever jeg mestringsfølelse. Det at jeg klarer å presse kroppen til å prestere bedre enn den har gjort tidligere er en utrolig drivkraft.

Thomas Tjelta er opptatt av hvordan trening kan bedre hverdagen til de med diabetes.

Hvordan motivere deg selv?

Den beste drivkraften er deg selv. Finn de tingene som gjør at du blir engasjert i treningen. Det kan være mye vanskeligere å finne motivasjon hvis du bare trener fordi legen har anbefalt deg to økter i uken.

En studie utført på Universitetet i Göteborg (Magnus Lindwall og kollegaer, 2016) kom fram til at det er mer sannsynlig at man finner motivasjon til trening hvis man klarer å finne den indre motivasjonen. De definerte tre hovedområder av indre motivasjon som sosial tilhørighet, kontroll på helse og ferdighetsutvikling.

Les også: Hvordan leve symptomfritt med diabetes type 1?

  • Definer klare mål for treningen, det er viktig å passe på at målene man setter seg er realistiske. Hvis de er for ambisiøse kan det ende med at man ikke oppnår målene, noe som kan være svært demotiverende.
  • Finn en treningspartner. Selv har jeg hatt dager hvor jeg har slitt med motivasjonen, men siden jeg har hatt avtale om å trene med andre har jeg gått uansett. Og jeg har aldri angret på avgjørelsen når økten er unnagjort!
  • Et siste tips er å prøve å finne en treningsform du liker. Hvis ikke vanlig styrketrening eller kondisjonstrening er noe for deg anbefaler jeg å prøve ut gruppetimer på et treningssenter eller i lokalmiljøet. Det finnes timer i alt fra Dans til kampsportinspirert trening, så alternativene er mange. Det viktigste er at man på et aller annet vis kommer seg i bevegelse.

Teamwork! Pixabay.com

Les også: Tre grep til bedre motivasjon

Lykke til med treningen og del gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet ?

Kilder:
Lindwall, M., Weman-Josefsson, K., Sebire, S. J., & Standage, M. (2016). Viewing exercise goal content through a person-oriented lens: A self-determination perspective. Psychology of Sport and Exercise, 2785-92. doi:10.1016/j.psychsport.2016.06.011
psychologytoday.com
Handelshøyskolen, BI 

Del: