Det er lov å ta litt fri i jula!

Det er lov å ta litt fri i jula!

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Endelig er julen her. Det betyr fri, late dager med ujevn døgnrytme, god mat og drikke. Det er herlig.

Likevel må vi som har diabetes ta litt ekstra hensyn, enten vi vil eller ei. Selv om jeg slapper litt mer av på denne tiden tar jeg forbehold om enkelte ting, for å unngå altfor høye topper eller lave daler i blodsukkernivået.

Uregelmessig døgnrytme

I julen sover man gjerne litt lenger og er oppe sent på kvelden. Kanskje tar man seg en blund midt på dagen også. For oss som tar insulin til faste tider er det viktig å opprettholde systematikken selv om det er ferie.

Jeg pleier å sette på alarm til når jeg skal ta langtidsvirkende insulin. Denne tar jeg til samme tid hver dag, uansett. Måltidsinsulin varierer med når jeg spiser, men jeg må ofte sette større doser insulin da maten inneholder mer karbohydrat enn det jeg spiser til vanlig.

LES OGSÅ: Hverdag versus ferie – hva er best?

Hva med julematen?

Julematen er fetere, inneholder mer karbohydrater og sukker enn maten de fleste av oss spiser til vanlig. Mye av julematen som er ferdigkjøpt inneholder mye sukker og karbohydrater, noe som gjør det vanskeligere å regulere blodsukkeret.

Et tips fra meg er å være nøye med å lese på varedeklarasjonen hvis du har den tilgjengelig. Om du er på besøk eller i selskap er ikke dette alltid så lett. Prøv å holde deg til mat du kjenner til og vet hvordan du reagerer på, og begrens inntak av mat du er usikker på.

Er du usikker på innhold av karbohydrater på det du har spist, kan det være ålreit å sette på en alarm på natta og gjøre en ekstra blodsukkermåling. Det oppleves kanskje tungvint, men reduserer risikoen for ubehagelige følinger eller for høyt blodsukker.

Dersom du har drukket alkohol er det viktig å være særlig oppmerksom på nivået. Alkohol kan nemlig føre til at blodsukkeret plutselig faller og det kan ta kort tid før nivået blir veldig lavt.

Beveg deg litt hver dag

Julen er ikke tiden for å perse i markløft eller øke farten på intervalløktene. Men det er viktig å holde seg i bevegelse. Det har virkelig god effekt på blodsukkeret. Ved å gå eller jogge en liten tur får du fart på forbrenningen og trenger mindre insulin til måltidene.

Bevegelse skjerper appetitten og gjør deg klar til neste gilde.

Velg litt sunnere

Det er viktig at du koser deg i julen. Det gjør virkelig jeg også. Likevel passer jeg på å forsyne meg mer av den sunne maten.

Til pinnekjøttet blir det ekstra søtpotetmos og hjemmelaget rødkål uten sukker, i stedet for poteter og masse kjøtt. Det samme gjelder når jeg spiser ribbe. Masse surkål og rosenkål sammen med ribba. Vi har alltid fisk og kalkun i løpet av jula og det er gode alternativer til ribbe og pinnekjøtt.

Jeg er veldig forsiktig med å spise raffinert sukker og velger stort sett bort desserter og kaker som inneholder sukker.

Heldigvis er det mange gode oppskrifter som inneholder gode sukkererstatninger (som sukrin og stevia). Jeg spiser nøtter og mørk sjokolade istedenfor smågodt og snacks som chips.

Jeg synes jeg koser meg like mye, til tross for at jeg ikke alltid spiser det samme som de andre. Det viktigste er selvfølgelig å kose seg og nyte feriedagene!

LES OGSÅ: Slik unngår du stress og dårlige valg i jula

Nyhetsbrev
0/5 (0 Reviews)
Del: