Slik unngår du stress og dårlige valg i jula

Slik unngår du stress og dårlige valg i jula

Kristian Aune-Jensen
Er Markedssjef i Roche Diabetes Care, og har jobbet med diabetes siden 1998.

I jula må kaloritelling, karbofrykt og sunn matfornuft vike for den tradisjonelle julematen. Eller må det det? Små grep kan gjøre stor forskjell. Følg disse tipsene for å unngå dårlige valg i jula.

Gratis mySugr

Den økende bevisstheten rundt helse og kosthold i Norge blir borte i desember. Da er det fet mat og mye sukker som gjelder, og det skal være mer enn nok til alle.

Når julematen kommer på bordet er det under 30 prosent som ønsker seg sunn og helseriktig mat. Det betyr at over 70 prosent tar julefri fra hverdagens fornuft rundt sunnhet og helse.

Men det er stadig flere i den yngre generasjonen som er opptatt av et sunt kosthold, og de lar ikke jula være et unntak. De unge har introdusert et alternativ til store, tunge middager i jula.

De serverer gjerne juletapas i adventstiden eller romjulen. For deg med diabetes er dette både praktisk og godt. Da kan du velge smårettene som passer for deg og selv bestemme mengden.

LES OGSÅ: Et fornuftig kosthold – hvor vanskelig kan det være?

Accu-Fine vitusapotek

Diabetesstress som middagsgjest

Noen er redd for at sykdommen skal være til bry når de skal bort. Husk at vertskapet ofte bekymrer seg mer over at mat og drikke skal passe for deg enn du gjør. En god idé er å fortelle vertskapet at de ikke trenger å bekymre seg siden du har kontroll over din egen situasjon.

Hvis vertskapet er kjent for å la gjestene vente på maten eller venter til alle har tømt velkomstdrinken før man går til bords, kan det være en god idé å spise litt på forhånd.

Tror du avslutningen på måltidet blir av det søte slaget kan du tilby deg å bidra med hjemmelagde kaker og godteri, uten sukker og raske karbohydrater. Det vil garantert være flere enn deg som setter pris på det etter en tung middag. Du finner gode oppskrifter på nettet.

Blir det likevel en søt avrundning, er det å ta en ekstra dose insulin en løsning.

LES OGSÅ: Smak av jul: Lun grønnkålsalat med sopp, rødebete og rosenkål

Bare 30 minutter i bevegelse hver dag er bra. Og husk at minuttene kan deles opp i kortere økter.

Små grep gjør stor forskjell

Selv om juledagene byr på mange fristelser er det viktig å sørge for å spise regelmessig og riktig med flere mindre måltider gjennom dagen. Da er det lettere å spise akkurat  passe mengde når du skal bort eller ut på middag. I tillegg får du en gevinst siden det blir enklere å holde vekten gjennom hele jula.

En trøst om du skulle unne deg litt ekstra i jula, er den gamle sannheten om at det ikke er det du koser deg med i jula som teller, men hvordan du lever resten av året.

En ny tradisjon i mange familier er å gjøre 2. juledag til en aktiv utedag. Da er både årets viktigste middag og julefrokosten 1. juledag gjennomført.

Aktivitetene kan være en skitur i skogen, årets første forsøk på skøyteisen eller å organisere en akedag med barn og barnebarn. Å løpe opp og ned bakken for å dytte og ta i mot er god mosjon. Og det er ikke så mye som skal til.

Bare 30 minutter i bevegelse hver dag er bra. Og husk at minuttene kan deles opp i kortere økter.

LES OGSÅ: – Har vi ikke rett til å få vite karbohydratinnholdet i maten vi spiser ute?

Kilder: Diabetesforbundet, Grete Roede, matoppskrift.no, sifo.no, Diabetesklinikken Trondheim ved Harriet Selle

0/5 (0 Reviews)
Del: