Inspirasjon til gode matpakker

Inspirasjon til gode matpakker

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

”Matpakke” er et begrep godt forankret i oss nordmenn. Den trenger ikke å være kjedelig og smakløs. Med små grep blir matpakka noe å glede seg til!

De siste årene har jeg blitt mer glad i å ha med meg matpakke.

Fra vi begynner i barnehagen til vi avslutter arbeidslivet, er vi vant til å ha med oss matpakke. For mange er dette et elsk-hat-forhold, og for meg går det i perioder. Heldigvis er det mye vi kan gjøre for å lage matpakka spennende uten å bli ruinert eller bruke masse tid.

Glad i matpakka!

De siste årene har jeg blitt mer glad i å ha med meg matpakke. Jeg tror dette er fordi jeg liker å vite hva jeg spiser og ha mat klar dersom jeg blir sulten eller blodsukkeret blir lavt. Før jeg fikk diabetes tenkte jeg ikke over hva jeg spiste, men nå er det viktig i å vite i forhold til hvor mye kortidsinsulin jeg skal sette.

Liker du å lage mat, er mitt beste tips å lage lunsjmat som kan fryses.

Rester fra gårsdagens middag

Jeg lager alltid ekstra porsjoner når jeg lager middag. Både barna og jeg elsker middagsrester i matpakka og har det flere ganger i uken. Når jeg baker grønnsaker i ovnen eller koker dem, lager jeg masse slik at jeg har til flere dager. Grønnsakene kombinerer jeg med å tilsette kylling, fisk eller kjøtt. Koker jeg pasta, koker jeg ekstra mye slik at det kan være til lunsj dagen etter. Det fine er at det kun tar noen få minutter å kutte ekstra grønnsaker eller lage noen ekstra porsjoner, og samtidig sparer du masse tid om morgenen.

Les også: Næringsinnhold versus matglede

En dag med ”matprepping”

Jeg er glad i forberedelser og forutsigbarhet når det gjelder matlaging. En dag i uka setter jeg av noen timer til å tilberede det jeg kan til ukas måltider. Setter jeg av fire timer får jeg laget veldig mye, og det synes jeg er en god investering. Stort sett lager jeg en stor kasserolle med suppe, baker grønnsaker i ovnen, hjemmelaget granola, matmuffins og polarbrød. Da har vi basis for mat til uka som kommer og jeg kan bruke mer tid på andre ting enn å lage mat, samtidig som matpakkene blir sunne og næringsrike. Suppe og bakte grønnsaker holder seg flere dager i kjøleskap og bakevarene fryser jeg ned. Både matmuffins og polarbrød tar jeg rett fra fryser i matboks om morgenen, da tiner de og er ferske til lunsj.

Les også: Å stressmestre morgenkaoset

Ha masse godt i fryseren

Liker du å lage mat, er mitt beste tips å lage lunsjmat som kan fryses. Som jeg skrev i punktet over, har jeg en dag i uka der jeg lager mye av lunsjen for de kommende dagene. Det sparer meg for masse tid om morgenen. I min fryser har jeg alltid matmuffins (fylt med ost, skinke, grønnsaker, bacon etc), sunne proteinmuffins med banan (god og næringsrik dessert etter lunsj), hjemmelaget polarbrød og fylte horn. I tillegg har jeg brød skåret i skiver som tines raskt. Barna velger hva de vil ha i matpakken, og ”plukker” selv fra fryseren.

Les også: Se opp for skjulte sukkerbomber

Kule og spennende matbokser

Før skolestart kjøper jeg alltid nye matbokser i ulike farger og størrelser. Siden jeg tilbereder mat for flere dager i slengen, er jeg storforbruker av slike bokser. Barna har sine favoritter og de siste årene har bokser med flere ”rom” vært populære. Da kan de ha med seg forskjellig mat i de ulike rommene, uten at den blandes. Jeg har både billige og dyre bokser, og de varierer i kvalitet. Til supper kjøper jeg bokser som er tette og de koster litt ekstra, men er verdt hver en krone. Det er greit å slippe stresset med å finne veska full av suppe fordi boksen ikke var tett!

Les også: Tips til et sunt og fornuftig kosthold

Hva er ditt beste matpakketips?

0/5 (0 Reviews)
Del: