Å stressmestre morgenkaoset

Å stressmestre morgenkaoset

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Det tidspunktet på døgnet det er størst sjanse for stress hos meg, er på morgenen. Da må store og små få unna alle sine rutiner og være ute av huset på et gitt tidspunkt.

Diabetes, blodsukkermåler,

Jeg liker ikke stress, for det gjør meg mer utsatt for føling. Derfor har jeg lagt meg til noen rutiner jeg synes hjelpe både i forhold til stress og føling i morgenkaoset.

  1. Legg frem klær kvelden før til store og små

Om kvelden tar jeg alltid en rask tur innom yr.no for å sjekke morgendagens vær. Ut i fra det legger jeg frem klær til barna mine som går til skolen i all slags vær.

Jeg passer på å finne frem også yttertøyet de trenger så slipper jeg å panikk-lete etter dette på morgenen når vi (ofte) har knapt med tid.

Mitt eget tøy er lettere å planlegge siden jeg sitter inne på kontor, men er det noe som skal strykes så gjør jeg dette kvelden før.

  1. Forbered matpakker så godt som du kan

Jeg er ikke fan av å lage ferdig matpakker kvelden før, i alle fall ikke brødmat som jeg synes blir ekstra tørr dersom det ligger en natt i kjøleskap i tillegg til en halv dag i sekken.

blodsukkermåler, diabetes

Men jeg forbereder det jeg kan med tanke på hva som skal puttes i matpakkene. Jeg pleier å bake både matmuffins og fylte horn. Disse kan puttes rett fra fryseren og i matboksen.

Har vi middagsrester som skal med i matpakka, kan også disse gjøre klar kvelden før. Frukt og grønnsaker skjærer jeg stort sett opp samme dag, samme med å smøre brødskiver.

Det viktigste er å forberede det jeg kan og vite hva jeg må gjøre ferdig på morgenen.

LES OGSÅ: Fresh opp matpakka!

  1. Ta opp bestilling på frokost kvelden før

Barna mine lager ikke frokost selv enda og er veldig bevisste på hva de vil spise. Nå har jeg startet med å ”ta opp bestilling” kvelden før, slik at jeg vet hva jeg skal lage til frokost.

De får noen valg og da er det enkelt for meg å lage til om morgenen. Målet er at de i løpet av neste skoleår skal få dette ansvaret selv og da blir det enda mindre på mor.

LES OGSÅ: Tips til et sunt og fornuftig kosthold

  1. Stå opp i tide

Dette punktet er selvsagt det viktigste. Har jeg dårlig tid om morgenen, blir det automatisk stress. Tidligere var jeg norgesmester i å trykke på slumreknappen, men nå står jeg opp slik at jeg har god tid.

Jeg står opp før barna slik at det meste er klart før jeg vekker dem. Da blir det hyggeligere for alle parter.

LES OGSÅ: Fem ting som irriterer meg med diabetes

  1. Måling måling måling

Det første man bør gjøre når man våkner, er å måle blodsukkeret. Da vet man hva man har å gå og når man bør spise. Er blodsukkeret lavt og man starter dagen med å stresse, er det lett å spå hva som kommer til å skje…

  1. Ta deg tid til frokost

For oss med diabetes er det viktig å få i seg mat om morgenen. Om det er litt i farta mens du sminker deg eller du tar deg tid til å sitte ned, det er viktig å få i seg mat.

Å hoppe over frokosten er en dårlig løsning både langsiktig og kortsiktig. Ta deg tid til dagens viktigste måltid.

LES OGSÅ: Veien til et sunnere liv

  1. Morgentrening?

De siste par månedene har jeg testet ut løpetrening før jobb.

Jeg har aldri vært morgenmenneske og å trene før jobb har satt langt inne. MEN det har gitt meg fantastisk energi gjennom resten av dagen og blodsukkeret har vært mer stabilt.

Nå gjør jeg det de dagene det passer både med blodsukkeret jeg har om morgenen (er det for lavt må jeg droppe det) og jobb. De dagene jeg får det til føler jeg overskuddet og arbeidsgleden er større en normalt. Anbefales.

LES OGSÅ: Kunsten å holde blodsukkeret stabilt

Hva er ditt beste tips til å unngå føling i morgentimene?

 

0/5 (0 Reviews)
Del: