Se opp for skjulte sukkerbomber

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

En positiv side med å ha fått diabetes 1, er at jeg må være nøye på hva jeg spiser. Men skjulte sukkerbomber kom litt overraskende på!

I alle fall må jeg vite hva jeg spiser, slik at jeg kan sette riktig dose insulin. Maten jeg lager selv vet jeg hva inneholder. Derfor lager jeg stort sett all mat fra bunnen av. Det gjelder knekkebrød, brød, middager, desserter etc.

Det jeg spiser utenom er jeg veldig nøye med å sjekke hva inneholder. Jeg tror få stirrer så lenge på varedeklarasjonen på en ny vare som meg. Jeg sjekker innhold og næringsinnhold nøye før jeg eventuelt kjøper. Og det har vært mange store sjokk og oppdagelser opp gjennom årene.

Det er utrolig i hvilke varer produsentene kan putte sukker, og i hvilke mengder.

LES OGSÅ: Hvilken sukkererstatning bør du velge?

Opplysning

Heldigvis er det blitt mer fokus på og opplysning rundt sukker de siste årene. Befolkningen blir tyngre og tyngre og det er flere enn de med diabetes som bør passe på inntaket av sukker. Merkingen er også blitt bedre og det samme er utvalget av sukkerfrie produkter.

Vi vet man kan bli avhengig av sukker og alle følgene det kan ha. Vi får bare håpe på at myndighetene fortsetter å ta dette på alvor og at produsentene får retningslinjer og pålegg som reduserer bruken av sukker i enda større grad.

Sukker finnes i mange produkter. Det kan være lurt å sjekke ut varedeklarasjonen før du handler. Foto: iStock

Sukker finnes i mange produkter. Det kan være lurt å sjekke ut varedeklarasjonen før du handler. Foto: iStock

LES OGSÅ: Sukker? Jada, bare med måte!

Pålegg

Men tilbake til de skjulte sukkerbombene. Jeg ble overrasket da jeg oppdaget hvor mye sukker det er i kaviar. Jeg har alltid trodd det var et sunt pålegg, helt til jeg så på innholdet. Noen av typene inneholder opp mot 50 % sukker. Her er det viktig å lese nøye på næringsinnhold.

Jeg har funnet en type som har greit med sukker og den inneholder 6 gram per 100 gram. Det er fortsatt litt høyt synes jeg, men så jeg er utrolig glad i egg og kaviar på knekkebrød. Så det unner jeg meg hver dag.

Pass også på pålegg som makrell i tomat. Her er det store variasjoner i sukkerinnhold hos de ulike produsentene.

LES OGSÅ: 5 gode tips til et mer stabilt blodsukker

Krydder

Krydder er et positivt ladet ord. Kostholdseksperter anbefaler å bruke krydder og urter istedenfor for eksempel salt. Det støtter jeg. Men se også opp for sukker her, og det særlig i krydderblandinger.

Tacokrydder er verstingen og her har jeg sett blandinger med opp mot 70 gram sukker per 100 gram. Det finnes tacokrydder som inneholder langt mindre sukker enn det.

Likevel er det best å lage det selv, søk på ”hjemmelaget tacokrydder” på Google og du får opp mange enkle og smakfulle varianter. Mye sunnere, mye bedre på smak og du slipper sukker.

Sist jeg var i Sverige kjøpte jeg en krydderblanding på glass som het koriander og chilli. Det er to av mine favorittkrydder og jeg tenkte det var en utmerket kombinasjon på alt fra kjøtt, fisk og omelett.

Jeg så ikke på innholdet før jeg kom hjem, og oppdaget da at sukker var den tredje største ingrediensen. Jeg ble utrolig skuffet og vurderte nesten å kjøre over grensa og levere det tilbake.

Krydder kan inneholde store mengder sukker, særlig krydderblandinger. Foto: iStock

Krydder kan inneholde store mengder sukker, særlig krydderblandinger. Foto: iStock

Meieriprodukter

De siste årene har det kommet mange ulike varianter av både yoghurt, kesam, skyr og cottage cheese. Jeg synes mange av produktene inneholder altfor mye sukker. Det er store variasjoner fra produsent til produsent og det er viktig å lese nøye hva produktene inneholder.

Til og med naturellprodukter kan ha tilsatt sukker.

Jeg velger fortsatt å kjøpe meieriprodukter i Sverige fordi utvalget er bedre og de har flere produkter som er helt sukkerfri og som smaker bedre. Billigere er det også.

Energidrikker og vann tilsatt smak

Energidrikker er blitt veldig populært men inneholder masse sukker. Noen av produsentene er kommet med zerovarianter, men pass på å lese innholdslisten nøye. Vann med smak og vitaminer selges det også mye av.

Noen inneholder sukker mens andre er såkalte 0-kalorivarianter. Pass på slik at du ikke får i deg mer sukker enn det du er klar over.

Husk at sukker i drikker raskt blir tatt opp i blodet og får blodsukkeret til å stige.

PRØV GJERNE: Sukkerfritt godteri

 

Del: