Mer stabilt blodsukker med riktig valg av karbohydrater!

Stabilt blodsukker med riktige karbohydrater
Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Ved å velge riktige karbohydrater så kan du få et mer stabilt blodsukker. Her er gode 5 tips!

1. Spis mer linser og bønner

Linser og bønner inneholder en god del karbohydrater. Men disse karbohydratene tas ikke opp i kroppen på samme måte som raske karbohydrater. De inneholder resistent stivelse som ikke tas opp i tynntarmen og påvirker blodsukkeret.

De går til tykktarmen hvor de blir brutt ned og påvirker blodsukkeret i veldig liten grad. I tillegg er de veldig mettende og inneholder masse proteiner og viktige næringsstoffer kroppen trenger. De finnes i mange ulike former og smaker og kan varieres i det uendelige.

LES OGSÅ: Bønner og linser er godt for kropp og sjel

2. Vit hva du spiser

Dette kan jeg aldri si ofte nok. Så langt du har mulighet, vit hva du spiser! Les på innholdsfortegnelsen når du kjøper matvarer, uansett om du tror du vet hva det inneholde eller ei.

En vare fra en leverandør kan inneholde noe annet enn samme vare fra en annen leverandør. Er du ute og spiser eller på besøk, er det bedre å spørre hva maten inneholder dersom du er usikker, enn å la være.

Selvsagt er det ikke alltid man får helt korrekt svar, men du får i alle fall en liten pekepinn. Vet du hva du spiser, er det enklere å sette riktig dose insulin.

LES OGSÅ: Når en peanøtt ikke bare er en peanøtt

3. Spis mer grønnsaker, rent kjøtt og fisk

Rent kjøtt, kylling og fisk inneholder minimalt med karbohydrater. Det er smaken og ingrediensene som tilsettes som gir økt antall karbohydrater. Det er stor forskjell på antall karbohydrater i en kyllingfilet naturell kontra en som bader i marinade. De inneholder ofte masse sukker og unødvendig e-stoffer. Marinade kan du lage enkelt og bedre selv.

Det samme gjelder grønnsaker. Kjøp de naturell og tilbered dem selv. Damping er det som går raskest og gjør at råvarene beholder mest av næringsstoffene.

LES OGSÅ: Fem matvarer jeg alltid har i fryseren

4. Spis mindre og ofte

Å spise jevnt utover hele dagen har blitt min beste måte å holde et stabilt blodsukker på. Jeg spiser litt karbohydrater til hvert måltid, men ikke for mye. Jeg vet alltid sånn ca hvor mye jeg får i meg.

Da er det enklere å sette riktig dose insulin. Den hurtigvirkende insulinen jeg tar til måltid, virker i tre timer. Derfor bestreber jeg å spise omtrent hver tredje time. Det høres kanskje slitsom ut, men det er ikke snakk om store måltider som tar lang tid å forberede.

Jeg spiser stort sett to varme måltider, som tar litt lengre tid å tilberede, og de tre andre er kjappe måltider som tar minimalt med tid å forberede. Et tips er å lage ekstra mat når du først lager for eksempel middag, og dele restene opp i bokser som er enkle å ta med seg til lunsj eller når du er på farten.

5. Lag mat fra bunnen av

Det er mye enklere å vite hva du får i deg når du lager maten selv. Bruk rene råvarer du vet hva inneholder. Det er faktisk både bedre, billigere og sunnere enn å kjøpe ferdigmat. Det må ikke nødvendigvis ta lengre tid heller. Med gode forberedelser og oppskrifter klar kan det gå kjapt å lage maten selv.

Dersom du kjøper ferdig mat, anbefaler jeg alltid å lese nøye gjennom hva den inneholder.

LES OGSÅ: Hvordan påvirker karbohydrater blodsukkeret?

Del: