Bønner og linser

Bønner og linser er godt for kropp og sjel

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Det siste halve året har jeg introdusert mer og mer bønner og linser i kostholdet mitt. Jeg har alltid vært glad i disse, men har hatt et begrenset inntak fordi de inneholder en god del karbohydrater.

Jeg spiser karboredusert fordi det hjelper meg å holde et stabilt blodsukker.

I høst leste jeg en del på nett om egenskapene til bønner og linser, samt boken ”La bønner forandre livet ditt”. Boken er blant annet skrevet av Patrik Olsson, som selv har type 1 diabetes. Jeg ble veldig nysgjerrig etter å ha lest boken, og valgte å teste ut hvordan bønner og linser påvirker blodsukkeret mitt.

LES OGSÅ: Dette gir langvarig effekt på blodsukkeret

Bønner og linser inneholder noe som heter resistent stivelse. Stivelse er karbohydrater, men stivelsen i bønner og linser blir ikke tatt opp i tynntarmen slik som annen mat. Resistent stivelse er en type stivelse som er resistent – eller motstandsdyktig mot fordøyelse.

Denne stivelsen brytes ikke ned av kroppens egne enzymer i magen og tynntarmen, men går videre ufordøyd til tykktarmen, hvor de blir næring til de gode tarmbakteriene. Denne prosessen kan bidra til å styrke tarmfloraen! Derfor vil karbohydratene i bønner og linser påvirke blodsukkeret i svært liten grad!

LES OGSÅ: Næringsinnhold versus matglede

Prøvekanin

Dette måtte jeg teste ut. I boken er det anbefalt å ha 100 gram linser eller bønner til hvert måltid. Jeg spiser ikke det til hvert måltid, men spiser det stort sett to ganger daglig sammen med grønnsaker. Det er supergodt og metter veldig.

Er du ikke vant med å spise bønner og linser, bør du introdusere det varsomt til kroppen. Det kan gi oppblåsthet og luft i magen, men det går over etter hvert. Jeg målte blodsukkeret hyppig etter måltidene, hver halvtime i opptil tre timer etter måltidet.

Jeg ble ganske overrasket over hvor ”sent” blodsukkeret steg. Det hadde en jevn fin stigning opp, og fin stigning ned. Helt utrolig! Jeg kunne spise masse karbohydrater som blodsukkeret ikke ble påvirket av! En stor oppdagelse for meg med diabetes!

LES OGSÅ: Hvordan påvirker karbohydrater blodsukkeret?

Prøv deg frem og finn dine favoritter!

Brukes til alt

Det beste med linser og bønner er at de er utrolig allsidige. De kan bruke i alt fra gryter, supper, kaker, dipper, pålegg og i pannekaker! De er næringsrike og finnes i alle mulige typer og former. De kan kjøpes over alt, og kan tilsettes alle slags smaker. Selv er jeg bare i startfasen med å sjekke ut alt hva de kan brukes til.

PRØV GJERNE: Lun salat med linser og rosenkål

Billige og miljøvennlige

Bønner og linser er også svært billige og bærekraftige for miljøet. Du kan kjøpe de hermetiserte i alle dagligvarebutikker. Noen finnes også i frysedisken, en pose fryste erter koster nesten ingenting! Det billigste er å kjøpe dem tørket i store poser hos internasjonale butikker.

Her har de også best utvalg. Husk å bløtlegge dem i 12-24 timer, da er det mindre sjanse for oppblåsthet og luft i magen. Prøv deg frem og finn dine favoritter!

PRØV GJERNE: Gul curry med søtpotet og bønner

Tips til oppskrifter

Mange matbloggere har lagt sin elsk på bønner og linser. Først og fremst er det bloggere med vegetariske eller veganske retter som bruker bønner og linser. Men det er flere og flere som bruker dem og det finnes også mange spennende kokebøker. Sjekk hva biblioteket ditt har til utlån. Blogger jeg finner inspirasjon hos er blant annet:

www.veganmisjonen.no
www.etkjokken.com
www.greenbonanza.com
www.greenkitchenstories.com
www.pranava.no

PRØV GJERNE: Fargerik salatbolle

Del: