Hvor mye koster endringer i arbeidssituasjon?

Hvor mye koster endringer i arbeidssituasjon?

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Blodsukkeret vårt påvirkes av mange faktorer. Noen faktorer håndterer vi fint mens andre er helt umulige å ha kontroll på.

En forutsigbar arbeidsdag kan være viktig for mange med diabetes. Gode rutiner og gode arbeidsvaner.

Men hvordan påvirkes blodsukkeret hvis man øker arbeidsmengden og innsatsen? Og har det noe å si?

Ny hverdag

Det siste halvannet året har jeg jobbet frilans i en periode, og redusert i en annen.

Jeg har hatt maks 80 % fast jobb og brukt de resterende prosentene til frilansjobbing, samt en roligere hverdag med mer fritid.

Etter nyttår bestemte jeg meg for å gå tilbake i full stilling, mye fordi stillingen min krever det, og jeg ser jeg går glipp av verdifulle pensjonspoeng og inntekt ved å jobbe redusert.

Fritid er én ting, men man må også tenke langsiktig om man skal leve et godt liv når man blir pensjonist.

Full jobb gir meg mindre fleksibilitet, selv om jeg har en arbeidsgiver som er super på tilrettelegging.

Likevel er det er overgang å jobbe 20 % mer og jeg må være mer tilstede på jobb og har flere arbeidsoppgaver. Dette er selvfølgelig noe jeg ønsker, men jeg var spent på om det ville påvirke blodsukkeret på en eller annen måte.

LES OGSÅ: Utfordrende med sommerjobb og diabetes

Føling hver natt

Etter nyttår har jeg hatt føling så å si hver natt. De har ikke vært kraftige, men jeg har stort sett våknet mellom klokken to og tre.

Da må jeg spise og finne roen igjen. Noen netter har dette gått fint, mens andre netter har jeg hatt problemer med å sovne. Jeg har ligget våken i flere timer og sovnet like før jeg må opp.

Når jeg da jobber fullt, må jeg stort sett stå opp, selv om jeg er uendelig trøtt og sliten i kroppen. Da jeg jobbet redusert hadde jeg større slingringsmonn, men nå føler jeg at jeg må opp og på jobb.

Noen morgener tar jeg det mer med ro, men jeg tror at økt arbeidsmengde og at jeg reiser inn til jobben hver dag, har påvirket blodsukkeret mitt. Og det særlig på natten.

Jeg blir lett påvirket av stress og tror at mer jobb har ført til mer stress og dermed har det påvirket blodsukkeret.

Jeg prøver å spise før jeg legger meg og blodsukkeret er fint når jeg skal sove. Likevel får jeg føling på natten.

Planlegging

Mer jobb betyr også at jeg må planlegge dagene enda bedre når det kommer til trening og mat. Jeg er avhengig av å trene litt hver dag og helst før jeg drar på jobb.

Jeg må lytte mer til kroppen.

Tidligere har jeg brukt de 20 % på å trene før jobb. Nå er det vanskeligere, særlig med tanke på nattføling.

De dagene jeg har energi klokka sju om morgenen, prøver jeg å få til en 30 minutters løpeøkt. Det gjør underverker for kroppen og blodsukkeret ut over dagen.

Trener jeg sent på kvelden får jeg garantert føling på natten. Derfor prøver jeg å unngå det. Hvis jeg må, tar jeg en helt rolig økt og spiser godt før jeg legger meg.

Jeg håper dette går seg til etter hvert, men det er ingen tvil om at kroppen har reagert på at intensiteten i arbeidssituasjonen har økt.

Jeg må lytte mer til kroppen og være enda mer nøye med kosthold, trening og insulin.

LES OGSÅ: Få bedre blodsukkerkontroll med trening

Mat og trening

Matinntaket er blitt enda viktigere å kontrollere når følingene blir hyppigere. Jeg spiser stort sett hver tredje time og jeg bruker alarmen på mobilen for å ha kontroll på når jeg sist satt insulin.

På den måten har jeg bedre kontroll på hvor mye jeg bør spise ved føling. Jeg prøver også å få i meg et lite måltid like før jeg legger meg, men foreløpig har ikke det påvirket nattfølingene.

Kanskje hadde de vært enda hyppigere og kraftigere om jeg ikke hadde spist før jeg la meg?

Gode matrutiner er viktig nå som jeg er på jobb hver dag og jeg passer alltid på å ha mat i kjøleskapet på jobben.

Veien videre

Jeg håper og tror dette vil gå seg til etter hvert, for det er slitsomt å være bakpå med overskudd og søvn.

Mitt råd til andre som opplever det samme, er å bestille time hos lege eller diabetessykepleieren din for en samtale. Det kan være godt å prate med en fagperson i en slik situasjon, for så om det bare og er å få støtte og forståelse.

Diabetes er en sykdom det er vanskelig å bli klok på og du selv er den beste behandleren. Jeg tror jeg skal få til å jobbe fullt etter hvert, uten at jeg har for store problemer med nattfølinger eller andre problemer knyttet til diabetes.

Kroppen trenger tid på å justere seg ved endringer, og det må den få lov til!

LES OGSÅ: Ny jobb? Når bør du egentlig fortelle at du har diabetes?

Hvordan påvirker fulltidsjobb din diabetes?

Nyhetsbrev
0/5 (0 Reviews)
Del: