Slår verdensrekorden med diabetes!
Norske Torbjørn Dahl har denne sommeren satt verdensrekord i å besøke flest amerikanske stater på 24 timer, i et propellfly!
Da Torbjørn, som nyutdannet helikopterpilot, fikk vite at diabetesdiagnosen satte en stopper for å jobbe som pilot, la han en plan!
– Vi vil vise andre hva som ER mulig med diabetes! Sier Torbjørn Dahl (24) fra Asker til Lev med diabetes.
Historisk nordmann med diabetes
I sommer ble Torbjørn historisk etter at han, sammen med den britiske piloten Douglas Cairns (55) slo verdensrekroden på 23 amerikanske stater på 24 timer.
Torbjørn fikk diabetes type 1 i august 2017, og ønsker med denne rekorden og sette søkelys på hva som er mulig med diabetes.
Diagnosen kom som et sjokk
Den nyutdannede helikopterpiloten skulle, dagen før sin første flytur i Norge, innom en «årlig sjekk for flygere».
– Jeg satt i venterommet på stasjonens sykestue og ventet på tannlegetime da en sykepleier ba meg komme inn til henne igjen.
Blodsukkeret mitt var litt høyt og vi skulle teste på nytt siden det sikkert var en feil. Igjen var verdien høy. Det gjentok seg 4-5 ganger.
LES OGSÅ: Å få påvist diabetes ble et slag i trynet
Uvitende
– Jeg var helt uvitende om at jeg hadde diagnosen. Det er først i ettertid at jeg kan identifisere noen få episoder som kan relateres til dette.
Mange som får type 1 diabetes får det i ung alder, og blir fortalt at «du kan ikke gjøre dette, og du kan ikke bli dette».
Diabetes ingen hindring
Takket være at jeg var 23 år da jeg fikk diagnosen, var jeg i stand til å gjøre meg opp min egen mening rundt hva jeg kan og ikke kan, betrakte hjelpemidler og begrensninger.
Så kunne jeg bruke det til å danne meg et kritisk syn på hindringene som står i veien for meg.
LES OGSÅ: Hvordan leve symptomfritt med diabetes type 1?
Diskvalifisert som pilot
– Opplysningen om at diagnosen var en diskvalifiserende faktor for tjeneste som pilot i Forsvaret (eller pilot generelt – i de fleste land) satt virkelig en støkk i meg. De to neste dagene er uten tvil de verste i mitt liv.
Etter noen dager, når jeg hadde kommet meg litt til hektene igjen og lært litt om diagnosen, bestemte jeg meg for å gjøre et søk for å sjekke ut situasjonen med diabetes og flyging internasjonalt.
Fantes det i det hele tatt noe som helst rom for debatt?
Vil endre gammelt regelverk
Et ørlite håp ble tent da jeg lærte at noen svært få land har begynt å åpne opp for kommersiell flyging med insulinbehandlet diabetes.
Dette dreide seg i hovedsak om erfarne piloter i passasjerfly-bransjen som har fått diabetes i voksen alder og fått tillatelse til å fortsette.
Landene det gjaldt var primært Canada, Storbritannia, Østerrike og Irland, men også noen andre land med ulike varianter.
Nektet og gi opp!
Torbjørn lærte stadig mer om diagnosen.
Kombinasjonen av at han personlig ble mer og mer overbevist om at dette er noe som er mulig å kontrollere i et yrke som det han var tenkt til, sammen med informasjonen han kunne oppdrive fra artikler, forskningsartikler og alt han kunne komme over, gjorde at dette håpet ikke fikk dø ut.
– Jeg bestemte meg for å sette sammen argumentene og dokumentasjonen jeg fant, og legge det fram for FlyMedisinsk Institutt. De har ansvaret for alt som har med flyging og medisin å gjøre i Norge.
LES OGSÅ: Å takle livet med diabetes
Ble tatt på alvor
I det første møtet vi hadde, ble jeg ikke tvert avfeid. Jeg ble møtt med en respons fra fagpersonellet med at det jeg hadde presentert kanskje var verdt å undersøke videre. For meg var en veldig positiv respons.
Torbjørn begynte å dokumetere at han kunne ha god kontroll over blodsukkeret sitt, samtidig som han fortsatte å samle inn informasjon gjennom artikler han kunne finne og ved å ta kontakt med fagpersoner.
Fant sin pilot-in-crime!
– Det var her jeg kom i kontakt med Douglas Cairns. Han var jet-instruktør i det britiske luftforsvaret da han fikk diagnosen i 1989.
Han har jobbet hardt de siste 10-20 årene for denne saken, og driver nettsiden www.flyingwithdiabetes.com.
Han har rundt 4000 flytimer etter at han fikk diabetes, inkludert rundt 20 verdensrekorder. Alt med hensikt å bevise at dette er forsvarlig. Han har landet på nordpolen og fløyet jorden rundt.
Dette var mannen jeg måtte kontakte, så jeg reiste til London for å møte han.
LES OGSÅ: I dag lever jeg akkurat som en som ikke har diabetes
Ideen til verdensrekorden!
Da han gikk på luftkrigsskolen i Trondheim, en offisersutdanning, som del av flygerutdanningen leste Torbjørn på VG: «Norsk kameratgjeng satt verdensrekord – besøkte 23 stater på ett døgn».
– Jeg syntes det hørtes ut som en morsom ting å gjøre. De hadde benyttet seg av bil og rutefly.
Ettersom jeg var underveis i en pilotutdanning innså jeg ganske raskt at denne rekorden burde være mulig å slå med bruk av et eget fly.
Jeg har siden vært relativt opptatt med utdanningen, men ideen har vært med meg som noe jeg har hatt en visjon om å gjennomføre på ett eller annet tidspunkt.
Kunne det gjennomføres?
Da Torbjørn møtte Douglas i London og hørte han fortelle om rekordene sine, poppet ideen opp igjen.
– Jeg nevnte den for han, og han syntes det var en veldig kul ide.
Jeg hadde vel strengt tatt ikke kommet lenger enn til flyplassen før jeg fikk en oppfølgingsmail om at han hadde sett litt på forslaget og at han hadde lyst til å se om det lot seg gjennomføre.
Derfra var planleggingen i gang, og vi var enige om at vi kunne gå for å gjøre det allerede nå i sommer.
LES OGSÅ: Alene på havet med diabetes. Drømmen ble til virkelighet!
Minneverdig og viktig
– Jeg tror det blir en minneverdig dag, og personlig ønsker jeg flest mulig av de!
Det kan og bli et symbol ikke bare på min personlige sak, men for alle andre med diabetes som blir rammet av restriksjoner som kanskje ikke er oppdatert i tråd med forskning, teknologi og medisin.
Utdatert regelverk
– Når det kommer til diabetes og flyging i USA, så stammer regelverket fra 1949. På den tiden måtte man vel på sykehuset for å måle blodsukkeret, og insulin ble utvunnet fra griser.
Mens jeg i dag har kontinuerlig blodsukkermåler og forskjellige typer insulin designet for optimale blodsukkerkurver.
Personlig tror jeg ikke det tar mange år før behandlingen er fullstendig automatisert. Dette er noe vi allerede har sett starten på. For at disse regelverkene skal oppdateres, er det i midlertid noen som må gå i front.
LES OGSÅ: Diabetesen gir meg større mestringsfølelse
Vil fortsette som helikopterpilot
Når jeg begynte å tenke på hvor «nisje» situasjonen min egentlig var, så innså jeg ganske fort at dette mest sannsynlig aldri har skjedd før.
Ikke i Forsvaret i Norge i alle fall, og da er det jo ikke noe rart at ingen har gått inn for å endre de reglene. Det er ingen grunn til å fikse noe som ikke er et problem!
Jeg gjør dette fordi det er gøy, for å vise andre hva som er mulig med diabetes. Og jeg håper det kan bidra i min egen kamp om å få fortsette som helikopterpilot, sier han.
Gir seg ikke
Torbjørn gikk systematisk til verks og lette etter gode grunner til at han IKKE skulle kunne fly et helikopter.
– Jeg har jo ikke lyst til å sette meg i en maskin jeg tror jeg er i fare for å styrte heller. Men jeg ble aldri helt overbevist om denne risikoen.
Det skal nevnes at det selvfølgelig må tas forhåndsregler, faste prosedyrer må følges og personen må kunne dokumentere god kontroll på diagnosen. Det er ikke alle med diabetes som har god nok kontroll til denne typen oppgaver.
Det krever disiplin i hverdagen, men det handler om at en individuell vurdering må til.
Diabetes ingen hindring!
For å sitere en av forskningsartiklene jeg har støttet meg på, konkluderer den med at det kan være mindre sannsynlighet for at en velkontrollert diabetiker får føling – enn for et tilfeldig hjerteinfarkt.
For de fleste diabetikere er det helt utenkelig å føre et fly, så vi håper kanskje å spre litt håp ved ikke bare å fly, men å sette en krevende verdensrekord over 24 timer – hvor blodsukkeret trolig blir det minste problemet, sier han.
Torbjørn satt opp grovruta og Douglas har valg ut flyplasser og tatt seg av finplanleggingen.
– Sånn som ting er nå er jeg relativt komfortabel med planen. Tingen er vel at alt aldri går etter planen. Det er da utfordringene starter, men det blir vi bare nødt til å håndtere underveis! Sa Torbjørn før rekordforsøket.
Strenge tiltak
I land som tillater flyging med diabetes er det etablert protokoller som beskriver hvilke tiltak man må gjøre. Dette innebærer å sjekke blodsukkeret innen en halvtime før take-off og landinger og hver time når man flyr.
Det er spesifisert minimumsverdier og maksimumsverdier, samt hvilke tiltak som må gjøres dersom man er i fare for å nå disse.
– Personlig velger jeg å spise lite karbohydrater. Det gjør det mye enklere å holde et jevnt blodsukker. Det viktigste er å alltid ha raske karbohydrater tilgjengelig, sier Torbjørn.
Mye forberedelser
Jeg vet, gjennom min tid i Forsvaret, hva det innebærer å gå uten søvn.
De mest omfattende forberedelsene har gått på å fastslå ruta med alt av avstander, gjennomsnittshastigheter, hvilke flyplasser vi skal lande på og viktige detaljer for disse.
Hvor vi skal fylle drivstoff, hvor mye tid vi skal beregne til innflyging og utflyging, samt tid på bakken. Douglas eier flyet og har tatt hånd om det teknisk.
Sikkerhet først
GoPro-kameraer er festet på flyet. Torbjørn regner med at det kommer til å gå med en god del red bull (sukkerfri 😉 ) når de begynner å nærme seg et langt døgn!
– Søvn er etter min mening kanskje den største faktoren, og noe vi er nødt til gjøre hyppige vurderinger av. Dersom det blir en sikkerhetsrisiko så er det ingen tvil om at vi stopper for å sove, og eventuelt avbryte forsøket om vi må.
Safety first, og dette er om mulig ekstra viktig når vi skal forsøke å fronte en sak, sier Torbjørn før forsøket.
Krysser fingre for bra vær
Forsøket krever at de har gjort gode forberedelser og at de holder seg fokusert og tar gode avgjørelser gjennom hele prosjektet.
– De mest trafikkerte og hektiske områdene blir i starten av forsøket når vi er aller mest fokusert. Vi er også avhengige av at været ikke er for dårlig til å fly i. Spesielt tordenvær og tåke er skummelt, forklarer Torbjørn.
LES OGSÅ: Måtte jeg gi opp drømmen på grunn av føling?
Gleder seg!
Før avreise sier Torbjørn at han gleder seg masse til å sette seg i flyet og endelig starte på det de nå har brukt en god del tid på å planlegge.
– Det er ikke alle som får sett så mye av USA på èn dag. Ingen foreløpig, for å være nøyaktig. På den annen side så vet jeg, gjennom min tid i Forsvaret, hva det innebærer å gå uten søvn. Det kommer til å bli slitsomt og krevende.
Det jeg gleder meg mest til er å sette foten i stat nr 24 og claime tittelen som verdensmester! Jeg liker å tro at det blir fest når vi er ferdige. Champagne blir det, men sannheten er vel mest sannsynlig at jeg helst vil gå og legge meg på første tilgjengelige alternativ.
Nå gjelder det!
Endelig er dagen kommet og verdensrekorden skal slås!
I stat #3 blir de møtt med bulldozere og anleggsmaskiner på rullebanen og kan derfor ikke lande. De må finne en annen flyplass og taper litt tid.
– I Pennsylvania, hvor vi skulle fylle drivstoff, var det bare minutter om å gjøre at vi kom oss i lufta før et voldsomt uvær dekket flyplassen. Hadde vi ikke nådd dette, måtte vi ha ventet helt til uværet var over.
– På vei til West Virginia var det et vidspredt uvær som sperret ruta vår, men takket være vær-radar klarte vi å finne en åpning i uværet som vi krysset og kom oss til flyplassen vi skulle til.
12 red bull og 30 timer senere uten søvn, har de klart det: 29 amerikanske delstater på under 24 timer!
Viktig budskap
– Med dette forsøket vil vi skape oppmerksomhet rundt et utdatert regelverk som hindrer folk med diabetes type 1 å gjøre det de vil, sier den tidligere flygeren i luftforsvaret, som i 2017 mistet tillatelsen til å fly da han fikk påvist diabetes type 1.
Det mest krevende var å ta disse avgjørelsene rundt været. Vi var begge våkne gjennom hele forsøket. Det var en veldig god følelse, både i stat #24, Indiana, hvor vi tok rekorden, og i Minnesota #29 hvor vi endte opp.
Da vi kom fram begynte det endelig å bli lyst igjen. Da fikk vi et lite kick.
LES OGSÅ: Den beste drivkraften er deg selv
Champagne og søvn
Vi ble påspandert frokost og champagne av flyplasseieren i Minnesota, før han kjørte oss til nærmeste hotell. Min to timers powernap i Minneapolis senere den kvelden endte opp med å bli 12 timer!
Jeg hadde tenkt meg ut å feire på byen der, men… Satser på å ta igjen noe av dette i New York hvor jeg er nå! Sier Torbjørn.
– Vi vil vise alle hva som er mulig, sier Douglas Cairns (55).
– Vi håper at det at vi gjennomførte denne oppgaven, med diabetes som den minste bekymringen, vil tenne en gnist og et håp hos andre, og også vise at det er på tide med en endring. Diabetes trenger ikke å begrense menneskers drømmer og ambisjoner.
Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.