Har sengetøy noe å si for nattesøvnen?

Sleeping woman
Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

For oss med diabetes kan natten være trøblete, med følinger, svette og uro. Nattlige følinger må vi bare aksepter til tider, men er det noe som kan bidra til å forenkle dem?

Det er store individuelle forskjeller på hvordan kropper reagerer ved føling på natta. Det avhenger også av hvor lavt ned blodsukkeret går og hvor raskt det synker. Likevel er svetting en helt normal og hyppig konsekvens av føling. Svetten pipler ut fra hele kroppen, og ofte er du så slapp at du ikke orker å gå ut av sengen eller kle av deg. Noen som kjenner seg igjen?

Resultatet er ofte klamt sengetøy som føles kaldt, og det samme gjelder om du har på deg pyjamas. I de verste tilfellene har jeg ikke kunne lagt meg i sengetøyet og har skiftet på hele sengen midt på natten. Det fører igjen til at man blir mer våken, det blir vanskelig å sove, du vekker partner, dagen etter blir ødelagt……ja, det er mange ulemper!

LES OGSÅ: Du vet du bor sammen med en med diabetes når…

De fleste sengetøy er laget av bomull. Bomull suger til seg noe veske, men blir kaldt når det blir vått. Dette er ubehagelig, men strengt tatt ikke nødvendig! Det finnes sengetøy som absorberer veske og som ikke føles vått eller kaldt. Jeg har selv prøvd flere typer og her er mine anbefalinger:

Sengetøy i bambus er blitt min absolutte favoritt!

Lin

Sengetøy i lin var det første jeg testet ut. De har ganske billige på Ikea. Selv om de er tynnere enn de dyre, er dette et helt ok alternativ. Lin har den egenskapen at det tilpasser seg temperaturen rundt. Er det varmt har lin en svalende effekt. Er det kaldt holder den en jevn varm og god temperatur.

Det blir heller ikke kaldt når det blir vått. Jeg har ett sett i en dyrere kvalitet enn Ikea, og det er absolutt å foretrekke. Det er tykkere og holder seg pent i vask etter vask. Faktisk blir det penere og bedre etter flere vasker! De store tekstilkjedene har ofte halv pris på sengetøy og da anbefaler jeg å investere i linsengetøy.

LES OGSÅ: Høyt blodsukker om natten

Ull

Jeg har alltid et tykt ullpledd i sengen. Dette kan jeg bruke som dyne om sommeren eller over dynen om vinteren når det er kaldt. Ull kan absorbere opp til 35 ganger sin egen tørrvekt og er helt supert!

Noen synes det klør, men det finnes typer ull som så og si er kløfri. Det koster litt ekstra, men er verdt det dersom du klør av vanlig ull. På vinteren sover jeg gjerne i en ulltrøye eller ullsinglet som absorberer svette og ikke føles kald ved føling på natta.

LES OGSÅ: Tabubelagt å snakke om svette

Bambus

Sengetøy i bambus er blitt min absolutte favoritt! Supermykt og gir en fantastisk sovecomfort. Bambus er fukttransporterende og føles verken kaldt eller vått om du svetter og har føling.

Det er naturlig mykt og det hevdes at det er bakterie- og lukthemmende. Dette er dog omstridt, men mine erfaringer er at det lukter ingenting selv om jeg har svettet.

Jeg har også pyjamas i samme materiale og den lukter heller ingenting etter flere netter med føling og svette. Men det spørs selvfølgelig hvor mye du svetter og hvor mye den lukter (dette varierer fra person til person). Sengetøyet er DYRT! Men, det er en investering.

Jeg har en venninne som kjøpte sitt for nesten ti år siden og det er like fint fortsatt. Kvaliteten er høy og du får det du betaler for.

Sov godt!

LES OGSÅ: Og sånn går no dagan!

Del: