Mine beste tips for å unngå søtsug!

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2009. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Vi med diabetes har nok ikke mer eller mindre søtsug enn andre. Tiden da diabetes ble kalt ”sukkersyke” er heldigvis over!

Vi må allikevel passe oss for sukkerholdig mat og ha god kontroll på hva vi spiser. Det kan være problematisk dersom man er ”plaget” med hyppig søtsug og stadig vekk må ha noe søtt. Særlig kan dette være et problem i forhold til å sette riktig dose insulin. Jeg liker best å spise noe søtt i forbindelse med måltid, slik at jeg kan sette insulin i forhold til et måltid som også inneholder næringsrik mat. Da blir det enklere og sette riktig dose og mindre fare for føling. Likevel får jeg av og til lyst på noe søtt, særlig etter middag og på kveldene.

Jeg er flink til å unne meg noe søtt og godt nesten hver dag, selv om det ofte er i moderate mengder. Best liker jeg å styre søtsuget selv og at det ikke er kroppen som skriker etter noe søtt. Jeg har gjort meg noen erfaringer i forhold til hva som trigger og hvordan jeg kan minimere søtsuget.

Hopper jeg over et måltid og spiser noe raskt på farta, blir jeg garantert monstersulten på kvelden og sluker alt jeg kommer over!

Les også: Sukker? Jada, bare med måte!

Mine beste tips

Spis nok! Søtsug kan være et signal kroppen sender fordi den ikke har fått nok mat i løpet av en dag. Er kroppen i kaloriunderskudd fordi du har spist for lite, skriker den etter energi. Da trenger den mer mat. Dette kan forveksles med suget etter noe søtt fordi sukker gir rask energi til kropp og hjerne. Hopper du over et måltid, spiser for lite eller lar det gå for lang tid mellom hovedmåltidene, kan dette være årsaken til søtsug på ettermiddag eller kveld. Pass på og spise nok i løpet av dagen, kroppen trenger det! Jeg spiser hver 3. – 4. time, og blir kjapt sulten dersom det tar for lang tid mellom måltidene. Hopper jeg over et måltid og spiser noe raskt på farta, blir jeg garantert monstersulten på kvelden og sluker alt jeg kommer over! Det er verken bra for kroppen eller blodsukkeret.

Les også: Hvordan påvirker karbohydrater blodsukkeret?

Jevnlige måltider

Å spise jevnt er det kroppen liker best. At den får mat når den forventer det, er med på å forminske søtsuget. Sult kan forveksles med søtsug, og dette er helt normalt når det går for langt mellom måltidene. Derfor er et godt tips å spise noenlunde jevnt og til ca samme tider hver dag. Kanskje vanskelig for noen, men et godt tips dersom man vil redusere søtsuget. Unngå for mye kunstig søtning. Dette har jeg selv fått erfart. I enkelte perioder har jeg drukket mye sukkerfri brus, over to liter per dag. Det har ført til at jeg har fått lyst på enda mer søtt og kunstig søtning.

Til tider har det eskalert så voldsomt at jeg vært avhengig av noe søtt flere ganger per dag. Jeg har vært storforbruker av sukkerfrie pastiller og sukkerfri tyggis. Jeg tygget flere pakker per dag og hadde konstant lyst på noe søtt. Til slutt kuttet jeg alt og valgte å drikke brus kun en dag i uka, og tyggis kun når jeg trente. Etter et par uker var søtsuget mye mindre.

Les også: Det er dårlig utvalg av sukkerfrie produkter i Norge

Drikk mer vann

Av og til kan søtsug faktisk forveksles med at du bare er tørst. Drikk et par glass vann og kjenn etter om du fortsatt har lyst på noe søtt. Ofte kan det gå over når du drikker vann. Prøv også å ta deg en kopp kaffe eller te. Det kan hjelpe på og fyller magen. I alle fall en stund… Tillat deg å vente mer enn et par minutter etter du har drukket før du bestemmer deg om du har lyst på noe søtt eller ei. Ofte tar det ca et kvarter før du har drukket og spist før hjernen ”konkluderer” med om den har lyst på mer eller ei.

Les også: Topp 5 når søtsuget melder seg.

Sunne alternativ til det søte

Jeg unner meg noe søtt nesten hver dag. Stort sett er dette sunnere alternativer til den tradisjonelle kosen med masse sukker. Jeg får stort sett sug på kvelden og da spiser jeg noe som stopper dette. Favorittene er blant annet sukkerfri gele som jeg lager selv med sukkerfri saft og gelatin. Utrolig enkelt og godt, du finner enkelt oppskrifter ved og google ”sukkerfri gele”. Jeg er også glad i å piske eggehviter med sukrin til en luftig marengs, gjerne sammen med fryste bringebær eller sukkerfri sirup. Det er utrolig mektig i tillegg til at det er proteinrikt! Jeg er også glad i friske bær med kesam, proteinbarer eller en knekk mørk sjokolade. Hva er ditt beste tips til å stilne søtsuget?

Søtsug kan være et signal kroppen sender fordi den ikke har fått nok mat i løpet av en dag.

Les også: Vanene som forverret blodsukkeret.

Del: