Kunsten å kose seg på julebord til tross for diabetes

Kunsten å kose seg på julebord til tross for diabetes

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Jeg har aldri takket nei til et julebord på grunn av diabetesen, men jeg tar mine forholdsregler slik at jeg slipper ubehagelige situasjoner. Her er mine tips.

Julebordsesongen er i gang, og for mange er det et herlig avbrekk fra arbeidshverdagen med kolleger og samarbeidspartnere. Å møtes i mer uformelle omgivelser og spise god mat og godt drikke, er en fin og hyggelig tradisjon her i Norge.

Å delta på julebord selv om du har diabetes, er en selvfølge. Jeg har aldri takket nei til et julebord på grunn av diabetesen, men jeg må ta hensyn til at jeg har ekstra «bagasje» med meg i en slik middag.

Derfor tar jeg mine forholdsregler slik at jeg slipper ubehagelige situasjoner. Det vil jeg for all del unngå når jeg er ute, særlig i sammenheng med jobb. Er jeg på julebord med venner tar jeg de samme forholdsreglene, men slapper litt mer av.

LES OGSÅ: Hvor mye forteller du til arbeidsgiver?

Her er mine tips til å få et hyggelig julebord:

1. Ha alltid med følingsmat i veska eller på innerlomma!

Dette er det aller viktigste. Når man er ute og spiser varierer det veldig når maten kommer. Det kan gå veldig lang tid, og er det lenge siden du har spist, kan blodsukkeret falle.

Derfor har jeg alltid med en sjokolade med mye sukker, eller druesukkertabletter som jeg vet vil øke blodsukkeret raskt. Et annet tips er å bestille seg en drikke med mye sukker (brus eller juice) som står klar på bordet i tilfelle du blir lav.

Dette gjelder generelt når man er ute og spiser, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har gått en tur på toalettet for å ta meg en bit sjokolade under restaurantbesøk. Ingen skam, bare litt ekstra å passe på!

2. Vit hva du spiser

Dette synes jeg er det vanskeligste. Hvor mye sukker eller karbohydrater er det i maten jeg får servert? Det er viktig å vite i forhold til hvor mye insulin jeg skal sette. Særlig hvis det er suppe eller mye saus kan det være vanskelig å vite hva det inneholder.

Som regel spør jeg om det er mye tilsatt sukker, men får ikke alltid svar jeg kan stole på. Føler jeg meg utrygg, er jeg forsiktig med å spise det jeg er usikker på hva inneholder.

Julebord venner og kolleger skåler i drikke

Foto: iStock.

3. Måle måle måle

Selv om det er kjipt å dra frem blodsukkerapparatet, er det en nødvendighet også på et julebord. Du har mye mer kontroll når du vet hva blodsukkeret ligger på og kan justere insulindosene og matinntaket etter det.

Er du ukomfortabel med å måle foran andre, snik deg en tur på toalettet.

4. Ligg heller litt for høyt enn for lavt

I slike sammenhenger tillater jeg meg å ligge høyere i blodsukker. En kveld innimellom er ingen fare, og jeg vil heller det enn å ligge for lavt. Faktisk ligger jeg over 10 i blodsukker når jeg er ute på slike middager.

Stort sett er det alkohol til maten og alkohol kan føre til store svingninger i blodsukkeret. Derfor ligger jeg litt høyt slik at alkoholen ikke spiller meg et puss.

LES OGSÅ: Vintips til deg med diabetes: Vin med lite sukker

5. Kos deg!

Vi som har diabetes må ta noen ekstra forholdsregler når vi spiser ute. Sånn er det bare. Likevel er det viktig å kose seg, nyte maten og selskapet.

De første gangene jeg spiste ute i jobbsammenheng syntes jeg var krampeaktige. Jeg var nervøs for føling og for høyt blodsukker. Nå etter snart ti år er jeg mer avslappet, selv om jeg må ta de samme forholdsreglene.

Stort sett forteller jeg noen av de jeg er ute med at jeg har diabetes. Det gjør at jeg slapper enda mer av og kan nyte kvelden.

Håper alle får en fin julebordsesong, og husk å nyte!

Accu-Chek Guide & mySugr

 

0/5 (0 Reviews)
Del: