Mine nye gode vaner har endret livet til det bedre (Del 4)

Mine nye gode vaner har endret livet til det bedre (Del 4)

Marte Haaje Jacobsen
Født i 1991, og fikk diabetes type 1 i 1996. Jeg har erfart hvor vanskelig det er å være kronisk syk, og samtidig være den typiske "flinke piken" med en hektisk timeplan. Utdannet jurist, og lidenskapelig opptatt av å reise.
Publisert første gang: 28.01.21 21:15

Små pauser i hverdagen, mindre skjermtid og mer frisk luft og bevegelse er eksempler på noen av mine nye gode vaner – og det har gjort underverker.

PS! Dette er siste del i en serie på 4. Du kan lese del 1 her, del 2 her, og del 3 her.

Accu-Fine vitusapotek

Har du noen gang tenkt over hva de faste rutinene gjør for deg i hverdagen?

De fleste av oss har noen daglige rutiner vi har hatt med oss i mange år. Noen er gode, og noen kanskje ikke like gode. I løpet av det siste året har jeg gjort flere endringer i livet mitt. Jeg har fått bedre matrutiner, bedre søvnrutiner og jeg har byttet ut noen dårlige vaner med gode vaner.

Disse rutinene har gjort ting bedre for meg:

LES OGSÅ: Blodsukkervennlige mellommåltider

Kuttet ned på skjermtiden

Telefonen er en enorm tidstyv for min del, og jeg regner med at vi er flere som har denne dårlige vanen. Jeg kan se gjennom sosiale medier og bli sittende i et par timer, uten å tenke over hva jeg egentlig skulle brukt tiden til.

Accu-Fine vitusapotek

Ettersom jeg har blodsukkersensor som er tilknyttet telefonen er jeg også avhengig av telefonen til alle døgnets tider. Likevel forsøker jeg å bruke den til de nødvendige tingene og for å holde kontakt med omverden nå i disse tider.

Jeg har derimot blitt mer bevisst på telefonbruken min i det siste, og forsøker å legge bort telefonen tidlig om kvelden slik at jeg blir naturlig trøtt. (Slik søvneksperter ofte anbefaler). Det har faktisk gitt meg større overskudd!

LES OGSÅ: Diabetesen elsker rutiner

Smarttelefon i senga, Mine nye gode vaner har endret livet til det bedre

Illustrasjonsfoto: Getty images.

Små pauser er viktig for kropp og sjel

Regelmessige og faste pauser på jobb er helt nødvendig for hodet! Spesielt nå i disse tider med hjemmekontor og en annen arbeidshverdag enn hva jeg er vant til. Derimot har jeg tidligere vært altfor dårlig til å ta meg pauser – det har jeg forsøkt å endre på.

Når jeg faktisk er flink til å ta pauser så prøver jeg å ta meg en liten tur ut slik at jeg får frisk luft og naturlig dagslys, og det gjør godt for hodet. I tillegg blir kroppen glad for at jeg beveger meg litt i løpet av arbeidshverdagen, siden jeg sitter stille store deler av dagen.

Dette gjelder også på fritiden. Vi har alle godt av å sette av litt tid hver dag til avslapping. Om det er å se en serie, ringe en venn, ta en tur til bestemor, gå en tur eller strikke en genser.

Blodsukkeret mitt er mye bedre de dagene hvor jeg har mulighet til å ta noen minutter til å lukke øynene og bare puste, istedenfor å stresse gjennom hele dagen. Dette er noe jeg tror alle burde blitt bedre i dagens samfunn!

LES OGSÅ: Klar for nytt år nye muligheter

Endelig har trening blitt en rutine

Jeg har i tillegg til alle disse nye eller forbedrede rutinene begynt å trene! Da Norge stengte ned 12. mars bestemte jeg meg for å bruke situasjonen til noe positivt for min egen del. Kanskje jeg endelig ville ha tid til å begynne å trene, uten at det skulle gå utover noe annet jeg liker å gjøre?

Vel. Det har blitt mye trening de siste månedene, og resultatene begynner endelig å vise seg. Kroppen føles lettere og det er ikke tungt å gå opp trapper eller bakker lenger. Dette kan du lese mer om i innlegget «Slik ble nyttårsforsettet til en livsstilsendring».

Kilder: NHI, Råd for bedre søvn

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

Accu-Chek Mobile
0/5 (0 Reviews)
Del: