Blodsukkervennlige mellommåltider

Blodsukkervennlige mellommåltider

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.
Publisert første gang: 29.10.20 09:27

Av og til blir det litt for lenge mellom hovedmåltidene. Da må man ha mellommåltider. Jeg har samlet en liste over hva jeg normalt spiser når jeg jeg er litt sulten og vil ha noe som ikke øker blodsukkeret.

Accu-Chek Mobile - Boots

Peanøtter og mandler

Jeg har tidligere skrevet innlegget «En peanøtt er ikke en peanøtt».  Det finnes veldig mange ulike produsenter av peanøtter og næringsinnholdet varierer veldig. Enkelte merker peanøtter inneholder svært lite karbohydrater, slik at det ikke trengs insulin når du tar deg en neve. Men det finnes også typer som inneholder masse karbohydrater. Husk å lese på pakken først!

Det samme gjelder mandler. Her er det også store forskjeller fra produsent til produsent. Både peanøtter og mandler er fine mellommåltider. Det metter godt og er lett tilgjengelig i små poser både i butikken, kiosker og bensinstasjoner.

Bacongull

Ekte bacongull (laget på baconsvor fra gris) inneholder null gram karbohydrater. Se opp for etterlikninger som inneholder masse karbohydrater. Bacongull er ikke akkurat noe du har med som mellommåltid på jobb. Men jeg har det hjemme og kan spise det hvis jeg er sulten når jeg kommer hjem og det er en stund til middag. Vi bruker det også som snacks i helgene.

LES OGSÅ: Hvordan lure mer grønnsaker inn i kostholdet

Marsipan med sukrin

Når jeg får lyst på noe søtt har jeg fått totalt dilla på sukkerfri marsipan fra Funksjonell mat. Den er søtet med sukrin og inneholder åtte gram karbohydrater, der kun tre gram kommer fra sukker. Her må man begrense inntaket hvis man skal la være å ta insulin. Og det er vanskelig!

Første gangen jeg smakte denne, spiste jeg hele pølsa på 200 gram på en ettermiddag. Blodsukkeret holdt seg stabilt, men jeg ble svært dårlig i magen. Anbefaler moderat inntak!

LES OGSÅ: Grønnsaker som snacks

sunn og blodsukkervennlige mellommåltider, grønnsaker og nøtter

Illustrasjonsfoto: Getty images.

Squash, agurk og selleri

Oppkuttede grønnsaker er alltid en vinner hjemme hos meg, og et kjempesunt mellommåltid. Det er ikke alle grønnsaker som kan spises uten å tilføre ekstra insulin, men squash, agurk og selleri er safe. Jeg har alltid en av disse i grønnsaksskuffen og prøver å huske og ta med meg litt når jeg er på farten.

Selleri holder seg best i varmen, squash og agurk inneholder mer vann og kan bli litt slappe i varmen.

En osteskive eller to

Hvitost inneholder stort sett ingen karbohydrater og kan spises uten å tilføre kroppen ekstra insulin. Noen kan få et blodsukkerhopp noen timer etter inntak av smeltet ost, men spiser du et par skiver ost rett fra pakken, så har det ingen ting å si for blodsukkeret.

Jeg synes det er godt med et par osteskiver på ettermiddagen, et par timer etter lunsj. Da blir jeg litt fysen og fettet fra osten stilner suget.

PRØV GJERNE: Ost -og hvitløksbrød med få karbohydrater

Alpro uten sukker

De soyabaserte yoghurtene fra Alpro er gull for oss som ikke tåler laktose. De finnes i ulike smaker og inneholder lite karbohydrater. Velger du den som heter «unsweetened» er det 0 gram karbohydrater per 100 gram! Denne metter skikkelig godt synes jeg og kan gjerne smakstilsettes med litt sukkerfri saft, bær eller nøtter.

Det finnes mange ulike smaker i produktene fra Alpro, husk å lese varedeklarasjonen nøye. Noen av dem inneholder en del sukker.

LES OGSÅ: Sjekk ut disse nye sukkerfrie produktene

Hva spiser du som mellommåltid hvis du er litt sulten, og ikke skal sette ekstra insulin?

Accu-Chek Mobile
0/5 (0 Reviews)
Del: