Ost- og hvitløksbrød med få karbohydrater

Ost- og hvitløksbrød med få karbohydrater

Hanne Storhaug Jensen
Hanne blogger på spirenemat.no. Hun er kokk, ernæringsfysiolog og medisinstudent på fjerde året. Hun er også utdannet yogalærer fra India. Hanne har et stort engasjement for bra mat og ernæring. Hun er opptatt av at maten vi spiser skal være næringsrik, og mener at den beste maten er den vi lager selv.
Karbohydrater: ca 1-2 per 100 g

Ost- og hvitløksbrød er superenkelt og sååå godt! Du rører det sammen på få minutter. Det passer for eksempel som tilbehør til middagen eller som snacks når du har lyst på noe godt.

Diabetes, blodsukkermåler,

Ost- og hvitløksbrød er rett og slett det perfekte tilbehøret til det meste, og dette er til og med nesten uten karbohydrater! Egentlig er ikke dette et brød i vanlig forstand. Dette ost- og hvitløksbrødet inneholder hverken mel eller korn, men vi valgte å kalle det for et brød allikevel. Og det fungerer utmerket som tilbehør tilsvarende hva et brød ville gjort.

Godt som snacks alene eller som tilbehør til for eksempel en suppe eller salat.

PRØV OGSÅ: Ovnsbakt blomkål med tomatsalat & hvitløksbønner

Dette trenger du:

100 g revet mozzarella
100 g revet parmesan
1 egg
½ ts hvitløkspulver
Ev annet godt krydder

slik lager du ost- og hvitløksbrød

Foto: Hanne Jensen.

Slik gjør du:

1. Rør sammen alle ingrediensene.

2. Fordel «deigen» utover et bakepapir.

3. Stek på 180 grader i ca 15 minutter, eller til det er gyllent.

Tips! Prøv det gjerne som pizzabunn også! Det fungerer utmerket! Eller for eksempel som helgekos sammen med grønnsaker og dip?

PRØV GJERNE: Eltefritt grytebrød

0/5 (0 Reviews)
Del: