Sunn snacks

Sunn snacks

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Snacks og godteri er noe vi alle har lyst på innimellom. Jeg er glad i snacks hver dag og har funnet mine favoritter som jeg kan spise med god samvittighet. Rett og slett grønnsaker med en spennende vri!

Server gjerne sunn snacks sammen med chips og godteri til helgekosen. Du skal se at den sunne snacksen vil bli mer og mer populær!

Edamamebønner

Edamamebønner finner du i frysedisken, enten med skallet på eller ferdig pillet. Disse går superraskt å tilberede og smaker helt nydelig. Jeg pleier å ta en skål med vann og putte opp i ønsket antall bønner. Varmer dem så i mikrobølgeovn i ca 3 minutter og heller av vannet. Tilsett ønsket krydder, som for eksempel parmesansalt eller grillkrydder. Sunt, godt og enkelt!

Rå grønnsaker

Rå grønnsaker er perfekt som snacks. Våre favoritter er blomkål, gulrot, gresskar, rødkål og sommerkål. De smaker nydelig alene, men er også gode til dip. Ønsker du å lage en litt sunnere dip, anbefaler jeg å bruke magerkesam eller Alpro Natural Unsweetened (usukret soyaprodukt som minner om yoghurt) og tilsette ønsket krydder.

LES OGSÅ: Tips til et sunt og fornuftig kostold

Ovnsbakte kikerter

Kikerter inneholder en del karbohydrater, men av det slaget som ikke påvirker blodsukkeret i alt for stor grad. Belgfrukter inneholder resistent stivelse som ikke tas opp i tarmen på samme måte som vanlig stivelse. Derfor kan du med god grunn inkludere mer bønner og linser i kostholdet.

En favoritt hjemme hos oss er blitt ovnsbakte kikerter. Ta en boks kikerter og skyll dem godt i rennende vann. Putt dem i en bolle sammen med litt olje og dine favorittkrydder! Stekes på 225 grader i ca 20 minutter.

Ristede mandler

Dette er favoritten til mine barn og de pleier å lage det selv. Ta ønsket mengde mandler på et stekebrett og strø over salt. Vi har også prøvd disse med kanel og chilli. Det smaker også utrolig godt. Bak dem i ovnen i 20 minutter på 175 grader, pass på så de ikke blir brent. Smaker godt lune, men også kalde. Lag gjerne en stor porsjon, slik at du har til flere dager eller når du får lyst på noe godt.

LES OGSÅ: Næringsinnhold versus matglede

Bakt blomkål

Jeg klikker daglig innom flere matblogger for inspirasjon til nye matretter. En av mine favoritter er veganmisjonen.no, som kun har veganske oppskrifter. Her finner du masse gode oppskrifter som både er sunne og enkle. I høst kom det en oppskrift på ovnsbakt blomkål som var helt nydelig! Den falt i smak hos alle her i huset, og jeg har gjort litt om på den opprinnelige oppskriften.

Du lager en «deig» med 200 gram kikertmel, 2 dl kaldt vann, 1 ss løkpulver/hvitløkspulver, 1 ss tandoori masala, 1 ts paprikapulver, 1 ts salt. Rør ingrediensen godt sammen. Ta en blomkål og riv den opp i spisestore biter (riv med hendene, ikke bruk kniv). Putt blomkålen opp i deigen og rør godt sammen. Når blomkålbitene har fått all deigen på seg, fordeler du bitene på to stekeplater med bakepapir. Bakes i ovnen på 200 grader i 20 minutter.

Smaker supergodt sammen med rømmedipp eller sweet chilisaus.

LES OGSÅ: Hvordan «lure» mer grønnsaker inn i kosten?

Nyhetsbrev
Del: