Slik påvirker årstidene diabetesen min

Slik påvirker årstidene diabetesen min

Bidragsytere
Dette er innhold laget av forfattere fra vårt internasjonale nettverk.

Sommeren gjør godt for langtidsblodsukkeret mitt, men når høsten kommer får pipa en annen lyd. Å oppdage disse sesongmessige variasjonene har gjort det lettere å tilpasse diabetesbehandlingen min.

Skrevet av Phyllisa Deroze

For to år siden, da jeg var innom endokrinologen min om vinteren, var jeg frustrert over å ha forhøyet blodsukker. Etter en gjennomgang av tre år med HbA1c-resultater, oppdaget vi et mønster – blodsukkeret svingte konsekvent i løpet av de fire årstidene.

Om vinteren var HbA1c-resultatene greie nok, men trengte forbedring. Om våren så vi tegn på fremgang. Om sommeren var det utmerkede HbA1c-resultater. Om høsten var det tegn på en viss økning som var indikasjon på den kommende økningen som dukket opp i vintermånedene.

Å oppdage denne syklusen har hjulpet meg til å se diabetes i et bredere perspektiv, og jeg har laget en plan for sesongmessige endringer i håp om å unngå problemer i fremtiden. Kanskje du kjenner deg igjen i noen av mine sesongmessige utfordringer?

LES OGSÅ: Den viktige D-vitaminen

Årstid: Sommer

Jeg elsker alt ved sommeren, selv regnet. Varmen, fersk frukt, perfekte svømmeturer, tennis og grilling med venner og familie gjør at jeg ønsker at sommeren kunne vare for alltid. Jeg er sunnest om sommeren, for da er det enkelt å få trent daglig. De største utfordringene er nok porsjonskontroll, å si «nei, takk» til mer mat og å passe på at medisinene og blodsukkermåleren ikke blir utsatt for mye varme.

Min plan:

1. Lage en liste med måter å høflig avvise tilbud om en ny porsjon på. For eksempel: «Ja, jeg kan godt ta litt, men kan du ha det i en boks for meg, så kan jeg spise det senere.»

2. Håndtere grillingen ved å velge lavkarboretter og/eller spise før du kommer for å unngå overspising.

3. Sjekke blodsukkeret oftere på grunn av økt fysisk aktivitet.

4. Ha en kjølepakke til medisinene når jeg er lange perioder ute i varmen på fjelltur, på stranden eller i selskap.

LES OGSÅ: Lettere å håndtere diabetesen på sommeren

forandring av årstidene, gå tur i vakkert høstvær

Illustrasjonsfoto: Getty.

Årstid: Høst

Med skiftende høstløv og kjøligere vær er dette en perfekt tid for kveldsturer i vakre omgivelser. Jeg kan fortsatt bruke sommerrutinene mine for trening det meste av høsten, men jeg syns det er vanskelig å være aktiv når det blir mindre sol ute på kvelden.

Utfordringene mine om høsten er å huske hvor mye karbohydrater det er i rotgrønnsaker som søtpoteter og grønnsaker som erstatter de saftige sommerfruktene. Samt å følge med på vanninntak og justere treningsrutinene mine for å få gjort ting innendørs.

Min plan:
1. Øke inntaket av grønnsaker ved å lage varme supper og/eller steke dem i ovnen.

2. Være forberedt på dager da været begrenser hva jeg får gjort ute.

3. Finne apper, bøker og andre ressurser som kan hjelpe med å følge med på karbohydratene og vanninntaket.

LES OGSÅ: Hvordan påvirker kulden blodsukkeret?

Årstid: Vinter

Jeg liker vinteren dårligst av alle årstidene på grunn av kulden, begrenset med solskinn og dagslys, og mindre utvalg i grønnsaksdisken. Det er om vinteren jeg har flest utfordringer og det vises på min HbA1c, på vitamin D-nivåene og humøret.

Min plan:
1. Bli komfortabel med trening innendørs. Se treningsrutiner på nett og/eller kjøp utstyr som kan brukes ofte hjemme.

2. Lag et sted som gir meg glede. Prioriter egen emosjonell helse om vinteren ved å skape et område hjemme som gir meg et smil om munnen.

3. Ikke ta med hurtigmat hjem. Denne positive kostholdsendringen gjør det enklere å holde balansen når treningen avtar.

4. Forhøre meg om influensavaksine og vitamin D-tilskudd for å holde immunforsvaret oppe.

5. Handle dagligvarer på steder som har mye grønt og kjøpe frosne grønnsaker fremfor hermetiserte.

LES OGSÅ: Trygg insulinbehandling i kulda

årstidene forandrer seg, vår

Illustrasjonsfoto: Getty.

Årstid: Vår

Det skiftende været om våren gir oss både solskinn og snøfnugg. Den tiden av året da det lett kan snø på mandag, regne på onsdag og bli 26 grader på fredag. De største utfordringene jeg står overfor i løpet av våren er å skape nye vaner etter vinterdvalen, unngå å bli syk og planlegging av årlige kontroller.

Jeg foretrekker å få gjort unna kontrollen av øyne og føtter og andre årlige fysiske sjekker om våren, for da kan jeg gjøre meg klar for en aktiv sommer.

Min plan:
1. Sikt på å gå 10 000 skritt om dagen ved å dra nytte av morgen- eller kveldsturer.

2. Lag en plan for dager når været ikke tillater utendørsaktiviteter.

3. Planlegg årlige kontroller hos helsepersonell.

Det har vært svært nyttig for meg å lage disse sesongbaserte planene. Etter legebesøket for to år siden har jeg sett forbedringer i HbA1c-resultatene og i humøret, siden jeg nå har bedre forutsetninger for å forstå hvordan diabetesbehandlingen er tilknyttet været, og hvordan det påvirker livsstilen min.

Hvis du aldri har tenkt over hvordan været påvirker kostholdet ditt, mosjon, humør og blodsukker, vil jeg oppfordre deg til å prøve dette hjemme. Se an sesongmessige mønstre og lag din egen forbedringsplan for bedre diabetesbehandling.

0/5 (0 Reviews)
Del: