Få en energiboost denne våren

Få en energiboost denne våren

Avatar
blogger om friluftsliv, kosthold og trening på ingridsblogg.no. Hun har mange oppskrifter uten sukker og hvetemel, og er opptatt at en sunt og næringsrikt kosthold. Hun jobber også som guide i DNT og har lang erfaring i fjellet.

Våren er her med lys og varme. Hvordan skal du komme deg ut av vinterdvalen? Her får du seks gode råd som gir energilagrene en ekstra boost.

Gratis mySugr

Hvis du har vært lite i aktivitet om vinteren er våren en utmerket anledning til å endre på det.

Ja, både mosjon og det å få en god natts søvn er med på listen, naturligvis. Men det er også en god latter.

LES OGSÅ: Humor gjør det lettere å leve med diabetes

1.   Beveg deg mer

Det er mye enklere å gå ut på tur når kveldene er lysere og temperaturen bedre.  Finn frem sykkelen, knyt på deg joggeskoene eller gå deg en tur. Og husk; ta trappa i stedet for heisen.

Det viktigste er ikke hva du gjør, men at du kommer deg ut og er i bevegelse.

Kanskje du også kan prøve en helt ny aktivitet denne våren?

Det er viktig å huske på at endret aktivitetsnivå vil føre til endret insulinbehov. Når du er mer aktiv er det viktig at du tester deg regelmessig før, under og etter aktivitet. Husk også å ha med sukkerholdig drikke eller mat ut på tur.

Hvis du er usikker på hvordan du skal tilpasse din diabetes til trening, bør ta en prat med legen eller diabetessykepleieren din.

energiboost

En dagstur i skogen er godt for både kropp og sjel. Foto: Shutterstock.

2.   Spis lettere

Om vinteren spiser vi ofte litt tyngre mat, og ikke alltid så sunt som vi burde.  Vi er vant med å gjøre vårrengjøring i huset og på terrassen, men har du tenkt på å gjøre en vårrengjøring av tallerkenen?

Legg mer frisk frukt og grønnsaker inn i  kostholdet ditt, og unngå sukkertilskudd som gir en kortfattet, kunstig effekt.

Prøv deg frem med litt lettere oppskrifter, gjerne med vårens råvarer. Hva med deilig aspargessuppe, lammerull med vårens grønnsaker eller kanskje en forfriskende smoothie?

Her på Lev med diabetes finner du mange sunne oppskrifter du kan teste ut.

3.   Få en god natts søvn

Søvnmangel påvirker immunforsvaret og hvordan vi reagerer på skader og stress, og det er sammenheng mellom dårlig søvn og hjerte-kar-sykdommer, fedme og diabetes, ifølge Helsedirektoratet.

Nok søvn er utvilsomt viktig for både fysisk og mental helse. Og selv en kort høneblund kan midlertidig forbedre mental og fysisk funksjon.

Prøv å være i harmoni med din naturlige søvnrytme, hold deg unna koffein på kvelden, og prøv å slå av lyset på samme tid hver kveld.

energiboost

Søvn er kritisk for at kroppen din skal klare å restituere seg. Foto: Shutterstock.

4.   Prøv å endre fokus

Er det noe du har utsatt i vinter fordi du har følt deg trøtt og sliten? Våren er en utmerket anledning til å endre fokus og til å gjøre ting du ikke har fått gjort i vinter. Prøv å sette seg noen konkrete mål som du ønsker å oppnå, og jobb systematisk mot dette målet.

Et smart tips kan være å skrive ned kortsiktige og langsiktige mål, og ha de lett synlige slik at du hele tiden minner deg på det du jobber mot.

Et annet tips for å komme i riktig mental modus om våren er å gå ut og finne et stille og rolig sted hvor du kan rense tankene.  Besøk det stedet med jevne mellomrom og ta en statusoppdatering med deg selv. Er du der du ønsker å være og hva må du eventuelt endre for å komme dit?

Du synes kanskje det høres litt dumt ut, men jeg skal love deg at det funker hvis du gir det en sjanse.

LES OGSÅ: Spis det du vil, eller?

5.   Mediter på det

Meditasjon øker oksygenopptaket (som øker energinivået), styrker konsentrasjonen og forbedrer søvnkvaliteten.

I en studie fra 2014 skriver britiske forskere at leger bør ha kjennskap til at meditasjon kan redusere stress og forbedre psykisk helse, og at de bør anbefale pasienter med psykisk stress å meditere.

Hvis du føler deg flat, prøv denne gamle yoga teknikken:

Lukk øynene, og se for et levende, energigivende lys skinner ned fra himmelen og gjør sin vei gjennom hodet og inn i kroppen din, ned til tuppen av tærne.

LES OGSÅ: Skritt for skritt går Kjell Arild seg til et bedre liv

6.   Le det bort

En studie fra 2009 viste at en hjertelig latter sammen med standard diabetesbehandling, er godt for kolesterolet og kan redusere risikoen for hjerteinfarkt.

Latter reduserer nivået av stresshormoner, øker immunsystemet og senker blodtrykket. Men mens barna ler rundt 300 ganger om dagen, klarer voksne bare å få fram en latter bare 15 ganger om dagen. Løsningen? Gjenoppdag ditt indre barn og le høyt.

Har du noen tips for ny energi om våren?

Kilder: Science daily, PubMed, Sov godt/Helsedirektoratet.

0/5 (0 Reviews)
Del: