Sommeren gjør godt for helsa mi (Del 2/3)

Sommeren gjør godt for helsa mi (Del 2/3)

Marte Haaje Jacobsen
Jeg er født i 1991, og fikk diabetes type 1 i 1996. Jeg har erfart hvor vanskelig det er å være kronisk syk, og samtidig være den typiske "flinke piken" med en hektisk timeplan.. Studerer nå femte avdeling rettsvitenskap ved UiO, og er lidenskapelig opptatt av å reise.

Det er flere grunner til at sommeren er min favorittsesong. Hver eneste vår og sommer føler jeg at jeg våkner til liv igjen, og det blir mye lettere å opprettholde en sunn og aktiv livsstil.

I en artikkelserie på tre deler vil jeg fortelle om de små og store gledene jeg har hatt i livet den siste tiden. Gleder som både har hatt en direkte eller indirekte innvirkning på diabetesen og blodsukkeret mitt.

Sommer og varmt vær betyr for min del at matlysten forsvinner etter hvert som gradestokken stiger. Det er naturligvis ikke alltid en fordel, men for min del som har noen kilo til overs, gjør det absolutt ingenting om matinntaket blir mindre.

Jeg passer alltid på å spise til faste tidspunkter, men inntaket er betydelig redusert i forhold til hva det er på vinterstid. Slik har jeg alltid vært, og det er ikke uvanlig at jeg går ned noen kilo i sommermånedene.

Da jeg var yngre orket jeg nesten bare å spise potetsalat, maiskolbe, iskrem, vannmelon, gulrøtter og jordbær. Derfor var alltid foreldrene mine bekymret for at jeg skulle få i meg for lite.

Selv om jeg vanligvis spiste alt jeg fikk servert, var det bare disse matvarene som fristet. Men nå vet jeg heldigvis hva jeg må få i meg for at kroppen skal fungere optimalt gjennom dagen. På dager med lite matinntak tenker jeg over hva jeg må få i meg mer av.

LES OGSÅ: Linda gikk ned 25 kilo på åtte måneder

Lettere å holde seg i aktivitet

Nå må jeg igjen poengtere at grunnen til at dette er et av mine gledelige hverdagsøyeblikk er at jeg ønsker å gå ned noen kilo. Når jeg da går ned automatisk, uten å legge noe energi i det, da blir et bedagelig menneske som meg, veldig fornøyd.

Det må likevel sies at mindre matlyst og mindre lyst på søtt, resulterer i økt lyst til trening. Det er jo selvfølgelig veldig bra for både kropp og sjel. Hver eneste sommer blir jeg sprekere, noe som naturligvis bidrar til økt selvtillit og motivasjon for videre trening når høsten melder sin ankomst.

godt for helsa

Foto: Marte Haaje Jacobsen.

I fjor klarte jeg å opprettholde treningen gjennom hele høsten og vinteren, men etter en sykdomsperiode i våres har det dessverre dabbet av igjen. Nå håper jeg at sommeren skal hjelpe meg med å komme i gang med treningen, nok en gang.

Hver eneste vår og sommer føler jeg at jeg våkner til liv igjen, etter mange ukers dvale. Da er det ekstremt godt å bevege på kroppen. Jeg er så heldig at jeg bor 25 meter unna sjøen, og jeg prøver naturligvis å benytte meg mye av svømming for bevegelse.

Det er en treningsform som passer meg ypperlig, da det er slitsomt, men skånsomt. Dessuten har jeg alltid vært glad i vann, og det føles rett og slett ikke som trening.

LES OGSÅ: Så lite aktivitet skal til for å leve lenger

Sommer betyr bading – min favorittaktivitet

Da jeg brukte insulinpumpe tidligere var bading et problem. Ikke at det burde være det, men for ei som liker seg bedre i vann enn på land i varmen, var det et problem.

Nå som jeg ikke bruker pumpe, og har en langtidsinsulin som fungerer i 24 timer, er bading mye enklere over lengre tid.

For åtte år siden tok jeg dykkersertifikat, og med insulinpumpe var det ikke så enkelt å gjennomføre et dykk, men det er enklere nå som jeg bruker en langtidsinsulin som fungerer mer stabilt for kroppen min.

De siste årene har jeg ikke turt å dykke så mye som jeg ønsker, nettopp på grunn av ustabilt blodsukker. Men nå ser det ut til å bli bedre. Og det blir nok flere turer under vann i sommer!

LES OGSÅ: Insulinpumpe på stranda – hva må du tenke på?

Del: