Tips til sunne og kjappe middager

Tips til sunne og kjappe middager

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Høsten er her med travlere dager og tidsklemma som strammes til. Ofte skal middagen lages kjapt, men det trenger ikke å gå på bekostning av sunnhet, smak og pris på maten!

Overgangen fra sommer til høst kan komme litt brått på oss. Om sommeren har vi tid til det vi vil. Men når skole, jobb og fritidsaktiviteter starter på igjen, er det akkurat som om vi hadde glemt hvor hektisk hverdagen faktisk kan være!

Jeg er opptatt av sunn mat, og prøver å planlegge så vi har sunn mat, selv når dagene går fort unna. Blodsukkeret mitt tåler dårlig usunn mat og raske karbohydrater. Jeg tyr også til kjappe og enkle løsninger som pølser og ferdigpizza, men det er sjelden. Med litt planlegging kan man unngå for mye ferdigmat, uten at det tar for mye tid eller koster skjorta.

LES OGSÅ: Sunn sommermat på null komma niks

Hermetikk

Hermetikk er min gode venn. Det er billig, holder seg lenge og smaker godt dersom du tilsetter litt ekstra smak. Hermetikk jeg ofte har i skapet er tomater, kokosmelk, tomatpure, linser, bønner og kikerter. Disse kan brukes til utrolig mye, både alene og sammen med andre ingredienser. Noen bokser med tomater sammen med løk, hvitløk og krydder blir en deilig tomatsuppe du kan slenge sammen på ti minutter. Ta oppi en boks bønner, og vips så får du et fullverdig måltid.

Kokosmelk bruker jeg både i supper og gryter. Favoritten er kokosmelk med gresskar som kokes i 30 minutter før du kjører den i blender eller bruker stavmikser. Krydre med det du liker best av krydder. Smaker helt nydelig! Med kikerter eller linser kan du lage sunt og godt pålegg til brødskiva eller knekkebrødet. Søk på hummus og linsepostei på Google så får du opp masse spennende!

LES OGSÅ: Putt bønner og linser i maten din

Oppkuttet grønnsaker

Selv om det er litt dyrere, bruker jeg av og til posene med ferdig kuttede grønnsaker. Det gjelder særlig poser med brokkoli og blomkål. Men prøv andre poser også. Det finnes mange gode! Disse bruker jeg i gryter, supper, omeletter og gratenger. Helt geniale! Her om dagen lagde jeg en fiskesuppe som tok ti minutter. Jeg tok en boks kokosmelk, en pose med kuttet blomkål og brokkoli, to laksefilter i biter og en boks bønner. Så tilsatte jeg litt fiskekrydder og soyasaus.

Vipps så hadde jeg en sunn og næringsrik middag uten noe som helst jobb. Den smakte helt nydelig.

LES OGSÅ: Hvordan «lure» mer grønnsaker inn i kostholdet?

Suppetrikset

I en suppe eller saus kan du putte hva som helst. Jeg elsker «restesupper» der jeg bruker grønnsaker som synger på siste verset. Det kan aldri slå feil. Min «oppskrift» er 800 gram grønnsaker per liter væske. Væsken kan være kokosmelk, vann, vanlig melk, fløte, fond eller plantemelk. Eller en blanding av det du har tilgjengelig. Kutt opp grønnsakene og kok de møre i ca 30 minutter. Bruk stavmikser for å jevne den. Tilsett krydder etter ønske. Også her kan du putte opp i linser, bønner eller kikerter. Pasta er også godt til.

PRØV GJERNE: Krydret tomatsuppe

Gratenger

I en grateng kan du og putte mye forskjellig. Og det beste er at du kan gjøre alt ferdig dagen før slik at det bare er å sette den i ovnen dagen etter. Her kan du også bruke rester, eller det du har i kjøleskap og fryser. Jeg pleier alltid å planlegge middager ut fra hva jeg har hjemme, og så heller supplere med det jeg mangler. En god grateng kan bestå av masse grønnsaker, fisk, kjøttdeig eller kylling. Eller hva annet du måtte ønske.

Det er også godt å lage en saus å helle over. Det lager du enkelt av egg, melk eller fløte. Kan fint settes sammen kvelden før, den blir bare bedre dagen etter!

LES OGSÅ: Næringsinnhold versus matglede

Hva er ditt beste tips for rask, enkel og næringsrik middag?

0/5 (0 Reviews)
Del: