5 tips til en sunnere sommer

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes type 1 siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.
Publisert første gang: 01.08.19 | Sist redigert: 05.05.21

Et stabilt blodsukker er viktig også i feriene. Her er fem gode tips jeg benytter meg av om sommeren.

Synes du det er vanskelig å spise sunt når det er varmt og ferie? Det er kun små enkle grep som skal til for en litt sunnere sommer og at hverdagsvanene ikke glir helt ut.

Annonse

Drikk nok vann

Start gjerne dagen med et stort glass vann. Dette er sunt og oppkvikkende. Om sommeren er det ekstra viktig å drikke masse vann, særlig når det er varmt. Pass på å få i deg nok vann gjennom dagen, og husk at sult ofte kan forveksles med tørste. Er du sulten, ta først et glass vann og kjenn etter om du fortsatt er sulten. Det er også lurt å drikke et glass vann før et stort måltid. Da fyller du opp magen litt slik at det er mindre sjanse for å spise seg stappa mett. Det er verken sunt eller godt for kroppen.

LES OGSÅ: Drikk mer vann i sommervarmen!

Ha en vegetarisk dag!

2019 tror jeg må være året det er blitt lansert flest veganske og vegetariske erstatninger. Det er så mange gode og spennende produkter på markedet som både er sunt for kroppen og miljøet. Du trenger ikke spise kjøtterstatninger for å spise vegetarisk. Det kan holde lenge med en mettende salat med gode og næringsrike ingredienser. Pass bare på at du spiser nok så at du ikke blir sulten igjen etter en time. Et godt tips er å tilsette bønner og linser til maten. Det er både proteinrikt, godt og sunt.

LES OGSÅ: Forandrer bønner livet?

Lag din egen is

Is hører sommeren til, men det går an å spise is selv om du vil ha en sunnere sommer. Det kan være en fin variasjon å lage isen selv av og til. Det kan du enten lage av sukkerfri saft, bær eller meieriprodukter som kesam og skyr. Det finnes mange oppskrifter på nett som er lettere enn den vanlige fløteisen med sukker.

Annonse

Selv lager jeg saftpinner av sukkerfri saft. Da sparer jeg både kalorier, lommeboka og blodsukkeret.

LES OGSÅ: Hjemmelaget iskrem på 1-2-3

Planlegg måltidene så godt det lar seg gjøre

Sommerferien følger ikke samme rutiner som hverdagen. Vi sover lengre, måltidene kommer ikke til samme tid og man spiser gjerne mer fordi man sitter lengre ved bordet. Og slik skal det selvfølgelig få lov til å være! Likevel har man mer tid om sommeren og planlegging er nøkkelen til sunnhet for mange.

Drar du i butikken på tom mange, så vet du hva som skjer… Greier du å planlegge måltidene noen dager fremover og handle inn for flere dager av gangen, er det enklere å få til sunne måltider. Sett deg ned og lag en liste over hva du skal lage og hva du skal handle. Og prøv å inkludere grønnsaker til hvert måltid!

LES OGSÅ: Hvordan komme igang med gode kostholdsvaner

Beveg deg litt hver dag

I ferien har vi god tid og dermed ingen unnskyldning for ikke å bevege oss. Ferie er en gylden anledning til å komme i gang med bevegelse og trening! Om det er en løpetur alene, gåtur med svigerfar eller å hoppe på trampolina med kidsa, er det uante muligheter for å legge inn bevegelse om sommeren. Få opp hjertepumpa og svett litt. Det er godt både for kropp og blodsukker!

LES OGSÅ: Hold deg sprek i ferien

Hva er ditt beste ferietips for en sunnere sommer?

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

Annonse
0/5 (0 Reviews)
Del: