Hvordan komme i gang med gode kostholdsvaner?

Hvordan komme i gang med gode kostholdsvaner?

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Et nytt år er en god unnskyldning for å starte med blanke ark både i forhold til kosthold og trening. Jeg har samlet mine beste tips for å komme i gang med gode rutiner for sunne kostholdsvaner!

Planlegging av spesielt middager, er en enkel måte å få til gode kostholdsvaner. Skriv liste over hva dere skal spise til middag i ukedagene og handle inn alt på lørdag eller i begynnelsen av uka. Da blir det mye enklere å spise sunt og det tar mindre tid når du først skal lage mat.

Har du alle råvarene til middag i hus, er det bare å starte på middagen!

LES OGSÅ: Tips til et sunt og fornuftig kosthold

Suppe

I Norge er vi vant til å spise en rett til middag. Sør i Europa er det vanlig å starte med suppe til forrett, slik at man automatisk spiser mindre til hovedrett. Suppe er både god, sunn og billig mat. Jeg lager suppe på grønnsaker som blomkål, spinat, tomater og gresskar, gjerne i kombinasjon med kokosmelk.

Det er enkelt å lage og man får i seg masse grønnsaker. Ta grønnsakene du liker best og kok dem opp, bruk stavmikser og tilsett krydder. Jeg lager store porsjoner suppe to ganger i uka, de holder seg godt i kjøleskapet.

Til middag setter jeg alltid frem suppe slik at alle får en porsjon før hovedmåltid. Vi bruker også suppe som hovedmåltid, men da gjerne med brød til og topping som krutonger, pølse, pasta, fisk eller annet godt.

LES OGSÅ: Oppskrift på sunn gresskarsuppe

Matpakke

Matpakke er undervurdert, synes jeg! Du må ikke ha to brødskiver med svett gulost. Det finnes så mange andre sunne og gode alternativer. Men det viktigste er at hvis du har med deg matpakke, er det enklere å få i deg sunn og næringsrik mat du vet hva inneholder.

Jeg har alltid med meg matpakke samme hva jeg skal. Jeg spiser ikke brød, men har med meg mat på mattermos. Her kan jeg putte både kald og varm mat, som grøt, supper og gryter. Helt genialt! Jeg har alltid også et par proteinbarer og små poser med nøtter i veska. Tar liten plass, har lang holdbarhet og smaker supergodt!

LES OGSÅ: Fresh opp matpakka

Lag store porsjoner

Når du først er i gang med å lage mat, lønner det seg å lage store porsjoner. Såkalt «matprepping» er blitt mer og mer populært og jeg har vært fan i flere år. Lag store porsjoner når du først er i gang, og frys ned i porsjoner til et måltid. Da er det bare å ta maten ut av fryseren og du sparer verdifull tid.

Lager jeg pizzafyll, lager jeg alltid dobbelt opp og fryser en porsjon. Da kan jeg kjapt lage pizza på en travel hverdag!

LES OGSÅ: 4 tips til et sunnere kosthold for hele familien

Spis regelmessig

Noe av det dummeste man kan gjøre, er å hoppe over måltid. Da vil man stort sett gå på en «smell» senere på dagen og spise store måltider som kan gjøre deg uvel med ustabilt blodsukker. Min erfaring er at regelmessige måltider hjelper på å unngå overspising, gir bedre overskudd og energi. Humøret blir også bedre.

Noen sier de ikke har tid, men ta deg 10 minutter og få i deg mat. Det har du igjen for i løpet av dagen.

LES OGSÅ: Mat jeg ikke klarer meg uten

0/5 (0 Reviews)
Del: