Ikke gå for hardt ut!

Ikke gå for hardt ut!

Magnus Aulstad
Jeg heter Magnus, er født i 1995 og kommer fra Lillehammer, hvor jeg også er bosatt. Jeg fikk diabetes type 1 som 16-åring, mens jeg bodde alene på hybel langt hjemmefra. Ved siden av å være lærerstudent er jeg lidenskapelig opptatt av trening og bruker mye tid på det!

De klisjefylte uttrykkene som «nytt år, nye muligheter», «new year, new me», har preget både markedsføring og sosiale medier for å inspirere oss til en ny start. Men i jakten på å bli en enda bedre utgave av seg selv, er det fort gjort å gå for hardt ut.

Du har garantert hørt det før, og du har også kanskje vært der selv en gang. «NÅ er tiden inne for endring. NÅ skal jeg bli perfekt!» For mange handler det om å finne en måte å forbedre seg selv på. Begynne å leve ut drømmene sine, eller rett og slett bare ta tak i noe man føler er utilstrekkelig.

Plutselig er et nytt år omme igjen og hverdagen har igrunn gått sin vante gang også dette året. Motivasjonen for å bli en enda bedre utgave av deg selv brast ganske raskt. Gikk du litt for hardt ut?

LES OGSÅ: Start det nye året på best mulig måte

En enklere hverdag

I et diabetes-perspektiv vil slike forbedringer av oss selv stort sett dreie seg om vår fysiske form. Ofte handler det om egenbehandling, og hvordan hverdagen med en kronisk sykdom skal bli enklere og fri for komplikasjoner. For oss som ikke har tilgang på kontinuerlig glukosemåler og som setter injeksjoner med insulin, kan det være ekstra slitsomt å legge ned en innsats for et mer stabilt blodsukker.

Selv synes jeg det er vanskelig å regne ut hvor mange enheter med insulin som kreves til et gitt antall gram karbohydrater, i forhold til hvor aktiv man har tenkt til å være etter at man har spist. I tillegg har ikke hurtigvirkende insulin den fine funksjonen som en insulinpumpe, som kommuniserer med en kontinuerlig glukosemåler. Pumpa kan nemlig stoppe insulintilførselen, dersom den får beskjed om at blodsukkeret er synkende. Har du først satt for mye hurtigvirkende insulin med insulinpenn, er det nærmest ingen vei tilbake fra å ryke på en føling når du helst skulle ha vært det foruten.

LES OGSÅ: Godta at du har diabetes

Kontinuerlig jobb

Uten kontinuerlig glukosemåler eller pumpe må jeg også opp om natta for å måle blodsukker og eventuelt sette ekstra med insulin. Det er alltid tungt. Småkaldt og mørkt på rommet. Trøtt som en koalabjørn i dvale er det alltid mer fristende å bare sove videre under en varm dyne. Droppe å tenke på blodsukkeret, i stedet for å måtte karre seg opp for å finne frem alt av nødvendig utstyr. Det gjør alltid litt ekstra vondt å stikke seg om natten, enten det er i fingeren eller i magen.

Kanskje er det viljen som sier at det er vondere, men det føles i det minste mer smertefullt når man er sliten og trøtt. Slike avbrudd i søvnen kan helt klart være med på at man blir utslitt av diabetes. Det er ingen tvil om at det forstyrrer hviletiden. Men kanskje er det nødvendig for at blodsukkeret skal holdes under kontroll?

LES OGSÅ: Egoistisk? Diabetes handler ikke bare om deg!

Ikke gå for hardt ut!

Et annet populært nyttårsforsett er å begynne å trene, gå ned i vekt eller bevege seg mer. Treningssentrene fylles opp hvert eneste år i januar. Men når det nærmer seg midten av februar er det stort sett tilbake til normalen med de faste som trener året rundt. Grunnen kan ofte være så enkel som at man som nybegynner går altfor hardt ut.

Etter en rolig jul med mye god mat og kanskje litt lite bevegelse, sier det seg selv at det blir en hard påkjenning for kroppen om den plutselig skal begynne å trene 4-5-6 ganger i uka. Man ender opp stiv, støl, sliten og med det som kan skape et negativt forhold til trening. Da ender nyttårsforsettet fort opp med å bli utsatt enda et år.

LES OGSÅ: Ikke gjør som meg

Finn balansen

Mer er ikke nødvendigvis bedre hvis man ikke finner den berømte balansen med trening og andre oppgaver man har i livet. Trening og aktivitet skal ha en positiv effekt på blodsukkeret. Men kan faktisk, som jeg har opplevd flere ganger, virke mot sin hensikt om det blir for mye. Dersom man stadig vekk kjører seg selv i kjelleren, blir man naturlig nok veldig sliten, og har lite overskudd for å gjøre så mye annet.

Man kan ekstremt fort bli irritert og følelsesladet eller emosjonell i slike tilfeller. Psyken blir ustabil, noe som aldri er heldig for blodsukkeret. En ustabil kropp fører ofte til et ustabilt blodsukker. En livsstil i balanse henger sammen med et blodsukker i balanse.

Uansett hva man eventuelt skulle ha som nyttårsforsett, så er det viktig å begynne i det små. Kroppen din skjønner ikke at det er et nytt år så fort vi bikker 1.januar. Noe som egentlig er grunn god nok til ikke å stresse så mye med forskjellige “nytt år – ny meg” prosjekter. Har man som mål å få bedre kontroll over blodsukkeret eller begynne å bevege seg mer, kan man like gjerne begynne i dag. Uansett, ta det rolig i begynnelsen. Ikke stress med at alt skal gå fra å være utilstrekkelig til å bli perfekt på èn dag. Det fungerer ikke særlig lenge allikevel.

LES OGSÅ: Akkurat nå skulle jeg ønske at jeg ikke hadde diabetes

Nyhetsbrev
0/5 (0 Reviews)
Del: