Sunnere kost på bensinstasjonen?

Sunnere kost på bensinstasjonen?

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Det er med glede og entusiasme jeg ser en endring i sortimentet både hos bensinstasjoner og kiosker. Nå er det mye enklere og ta sunne og blodsukkervennlige valg, uten at det går på bekostning av smak og sult!

Tidligere var det stort sett boller, pølser, godteri og potetgull man fikk kjøpt i bensinstasjoner og kiosker. Det var vanskelig å finne noe sunt å spise hvis man var på farten og var sulten eller vil ha noe kos. Dette har endret seg totalt, særlig det siste året. Nå er det ingen problem å finne blodsukkervennlig og god mat eller snacks. Jeg synes dette er en fantastisk endring jeg håper mange benytter seg av slik at det fortsatt vil være sunnere varer tilgjengelig i kiosk og bensinstasjon.

Her er en liste over noen av produktene jeg mener er sunnere og mer blodsukkervennlig, og stort sett tilgjengelig i kiosker og bensinstasjoner:

Is

De største isprodusentene har nå både sukkerfri is og is med mer frukt og redusert sukkerinnhold. I tillegg har flere tatt inn proteinisene som ikke er tilsatt sukker, men som har et høyt innhold av protein. Jeg synes de siste er supergode og smaker minst like godt som vanlig is.

PRØV GJERNE: Sukkerfri jordbæris

Nøtter og frukt

Alle kiosker og bensinstasjoner selger poser med nøtter i ulike størrelser. Husk å lese på innholdet da det kan variere veldig fra produsent til produsent. Nøtter metter godt og er mye sunnere som snacks, enn for eksempel chips eller en sjokoladeplate. Prøv en pose nøtter neste gang du er sulten. De selger ofte både små og store poser.

De fleste steder selger frukt, også oppkuttet. Dette er supert som snacks og passer like godt til barn som voksne.

LES OGSÅ: Snacks on the go

Grøt og yoghurt

Er du småsulten og stopper på bensinstasjonen, er det lett å ty til den tradisjonelle pølsa. Og det er selvsagt ok en gang i blant. Men har du lyst på et sunnere valg, kan du ta deg en tur i kjøledisken. Her er det ofte et godt utvalg av kalde grøter og yoghurter i ulike smaker. Husk også her å sjekke næringsinnholdet for hvor mye tilsatt sukker og karbohydrater det er i boksen.

Grove baguetter og vegetarpølse

Flere og flere steder selges det nå vegetarpølser som er laget på grønnsaker og soya istedenfor kjøtt. Disse er blitt meget populær og er et sunnere valg som smaker veldig godt! Velger du lompe istedenfor pølsebrød kan blir det et godt og sunt mellommåltid. Flere steder har også satset på sunnere påsmurte alternativer, med grovt brød. Det er et mye bedre alternativ enn hvitt brød.

LES OGSÅ: Tips til et sunt og fornuftig kosthold

Proteinbarer

Har du lyst på sjokolade? Da anbefaler jeg deg å prøve en proteinbar neste gang. Alle steder selger disse, og de har mye mindre sukker i seg enn vanlig sjokolade. Det smaker like godt men gjør det enklere å sette riktig dose insulin og regulere blodsukkeret!

Hva er din favoritt i kiosken og på bensinstasjonen?

LES OGSÅ: Mine beste tips for å unngå søtsug

Nyhetsbrev
Del: