snacks

Sunn snacks i farta

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Vi kjenner alle av og til på stress og tidsklemma. Kanskje glemmer du å spise og kjenner sulten komme kjappere enn du ønsker og har tid til. Da er det fint å ha litt sunn snacks lett tilgjengelig.

Jeg har alltid med meg noe i veska i tilfelle jeg blir sulten på farta. Helst skal det være noe som smaker godt og ikke tar for mye plass. Det bør ikke påvirke blodsukkeret i nevneverdig grad og det skal holde meg mett til jeg skal spise et ordentlig måltid.

Her er mine beste tips på snacks i farta:

Nøtteposer

Alle butikker og kiosker selger disse nå. Tidligere måtte man kjøpe store poser, men nå finnes det mange varianter på ca 50-60 gram. Perfekt når du blir sulten og har lyst på noe mettende. Det finnes mange varianter av disse posene. Pass på hva de inneholder. Noen er tilsatt mye sukker og har størst mengde tørket frukt. De inneholder mye karbohydrater, som kanskje krever at du setter insulin. Jeg går alltid for de «rene» variantene, for eksempel mandler eller peanøtter.

LES OGSÅ: Slik får du et karbohydratredusert kosthold

Proteinpudding

Salget av puddinger tilsatt proteiner og lite sukker har eksplodert de siste årene. Det finnes mange varianter med ulike smaker og konsistens. En del kiosker selger også disse. Jeg kjøper mine stort sett i Sverige der prisene er lavere. De fleste krever ikke kjøleskap og du kan ha en liggende i bilen eller i veska. Perfekt når du er småsulten og trenger noe kjapt og mettende.

LES OGSÅ: Hva spiser jeg for å holde et stabilt blodsukker?

Proteinbarer

Akkurat som med proteinpuddinger, har utvalget og tilgjengeligheten på proteinbarer blitt veldig stort. Disse tar veldig liten plass og får plass i lomma på jakker eller bukser (det er ikke alle som går med veske…). De finnes i utallige smaker og størrelser. Her er det bare å smake seg frem til din favoritt!

Husk å sjekke innholdslisten før du kjøper. Det er mange skjulte sukkerbomber. For deg som er skeptisk til lange innholdslister og tilsettingsstoffer, er proteinbarer kanskje ikke den beste snacksen. Det finnes noen «rene» barer på markedet, men de fleste har mange tilsettingsstoffer. Jeg bestiller mine stort sett på nett i større kvanta.

LES OGSÅ: Topp 5 når søtsuget melder seg

Edamambønner

Det siste året har jeg spist mye bønner og linser. De inneholder en del karbohydrater, men i form av resistent stivelse som påvirker blodsukkeret i mindre grad enn andre karbohydrater. Edamamebønner er blitt en stor favoritt som snacks og jeg spiser det daglig. De fleste dagligvarer selger disse fra frysedisken. Du får dem både ferdig pillet og med skall på. Jeg varmer dem lett i kokende vann i mikrobølgeovnen.

Skal jeg ha dem med på jobb eller reise, tar jeg dem rett fra fryseren og i en boks. De tiner i løpet av et par timer og er supre å knaske på! Strø gjerne ditt favorittkrydder på dem. Smaker himmelsk og er i tillegg sunt!

Hva er din favorittsnacks på farta?

LES OGSÅ: Fem matvarer jeg alltid har i fryseren

Del: