Enkle valg som bidrar til et karbohydratredusert kosthold

Enkle valg som bidrar til et karbohydratredusert kosthold

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Det er antall karbohydrater i maten som bestemmer hvor mye insulin vi skal sette til hvert måltid.

De færreste av oss veier maten og regner ut eksakt hvor mye karbohydrater den inneholder, men det er fint å vite ganske omtrentlig, så vi kan sette riktig mengde insulin.

Noen matvarer inneholder masse karbohydrater og noen inneholder lite. Jeg har prøvd meg på et kosthold med ekstremt lite karbohydrater, men lever nå mer «smartkarbo» enn «lavkarbo».

Jeg er fortsatt opptatt av å få i meg minst mulig karbohydrater, da det er enklest med tanke på å sette insulin og regulere blodsukkeret.

Jeg har laget en liste med noen matvarer der du enkelt kan bytte de ut med noenlunde identiske matvarer med mye mindre innhold av karbohydrater.

Jeg velger alltid de med minst karbohydrat så lenge det ikke går på bekostning av smak eller innhold jeg synes er ugunstig.

Jeg går alltid nøye gjennom ingredienslisten og ser etter skjulte sukkerfeller og kunstige tilsettinger.

LES OGSÅ: Hvordan påvirker karbohydrater blodsukkeret?

Brød

Vanlig brød inneholder mye karbohydrater. Alle de store butikkene selger også ferske brød med redusert innhold av karbohydrater.

Typisk navn er «lavkarbobrød» og «proteinbrød». De smaker som vanlig brød synes jeg.

LES OGSÅ: Lag et smakfullt brød med lite karbohydrater

Knekkebrød

De fleste knekkebrød inneholder masse karbohydrater. Jeg lager stort sett knekkebrød selv, med linfrø, sesamfrø og litt havregryn.

Av og til må jeg kjøpe knekkebrød og da kjøper jeg de fra Det glutenfrie bakeri som heter glutenfri lavkarbo knekkebrød.

De smaker som hjemmelaget og inneholder kun naturlige ingredienser. De finnes i hylla sammen med glutenfri matvarer. De koster mer enn vanlige knekkebrød, men metter også mer.

Prøv for eksempel disse knekkebrødene til Hanna med både linfrø, sesamfrø og havregryn. Foto: Hanna F. Dale

Pasta

Pasta er blitt utrolig billig, men det gjelder hovedsakelig de kjipeste typene. Jeg kjøper fullkorn til resten av familien og det er et flott alternativ til de billige typene.

Selv kjøper jeg lavkarbovarianten fra Aktins. Den selges stort sett i helsekost og i nettbutikker. Smaker ikke helt som vanlig pasta, men er et godt alternativ når man har lyst på pasta.

Frukt

Flere frukttyper inneholder masse fruktose som øker blodsukkeret like mye som ved inntak av sukker.

Jeg passer meg litt for frukt, men hvis jeg spiser det velger jeg frukt med lite karbohydrater. Melon er et fint alternativ, særlig guantaloupe og honningmelon.

Snacks

Tidligere var jeg veldig glad i potetchips, men det har jeg så og si kuttet ut. Mye karbohydrater og mye fett. Gode alternativer er nøtter og bacongull som er laget på baconsvor.

Nøtter inneholder mye kalorier, men helt greit med karbohydrater. Det samme gjelder for baconchips.

Pass på å kjøpe typen som er laget på baconsvor og ikke på ulike meltyper. Disse inneholder masse karbohydrater.

LES OGSÅ: Kostholdsforvirring

Middager

Jeg velger alltid å kjøpe rent kjøtt kontra de som er ferdig marinert eller med annen tilsetting. Ferdigmarinader inneholder ofte masse sukker og da lager jeg heller de selv. Det er enkelt med olje og krydder, mye bedre enn ferdigmarinert. Billigere er det også.

Hva med å prøve seg på denne deilige retten med scampi i hjemmelaget carrimarinade? Den inneholder faktisk mindre enn ett gram karbohydrat per porsjon (125 gram)! Foto: Hanna Dale

Hva er dine beste tips for å unngå unødige karbohydrater i kostholdet?

LES OGSÅ: Et fornuftig kosthold – hvor vanskelig kan det være?

0/5 (0 Reviews)
Del: