svingninger i bakken

Svingninger og full kontroll på hyttetur

Thomas Tjelta
Thomas er 23 år gammel og flyttet i 2015 til Finland for å jobbe med teknisk IT-support. Tidligere har han studert Datateknikk og IT på Universitetet i Agder og har i tillegg en sertifisering som Personlig trener. Han er opptatt av en sunn livsstil, å kombinere kosthold og trening med et godt sosialt liv. På bloggen skriver Thomas om hvordan han tilpasser diabetesen på reiser og i dagliglivet.

Det er flere år siden jeg har vært i bakken og stått på snowboard. Endelig var tiden kommet. Det ble både svingninger og full kontroll!

Helgetur på hytta er tid for avslapping, god mat og fellesskap med nære. På en slik tur må jeg ærlig innrømme at jeg tar litt lettere på blodsukkerkontrollen og kostholdet. I dette innlegget vil jeg fortelle litt om hvordan jeg regulerer blodsukkeret på hyttetur.

Svingninger både i bakken og blodsukkeret

Våkner tidlig, står opp og spiser frokost med de andre. Tar oss god tid for at morgenen ikke skal bli hektisk nå i helgen.

Setter redusert dose hurtigvirkende insulin til måltidet, siden vi skal i bakken om ett par timer. Regner med at jeg kommer til å se et fall i blodsukkeret på grunn av økt aktivitet.

Tar med meg «følingsmat» i jakken i tilfelle blodsukkeret skulle gå lavt i løpet av dagen. Passer på at både insulin og blodsukkermåler ligger i innerlommen, så det ikke skal bli for kaldt.

Alt er pakket og klart for en fin dag i bakken.

Etter noen timer måler jeg blodsukkeret, apparatet viser 11,2. Normalt sett ville jeg ikke vært helt fornøyd med denne målingen.

Jeg er usikker på hvor stor effekt tiden på brett vil ha på blodsukkeret. Jeg slår meg derfor til ro med høyere verdi og tar trekket til toppen igjen.

LES OGSÅ: Å ta hånd om diabetesen – helt alene

Mellommåltid

Jeg nyter hvert minutt tilbrakt flytende over snøen.

Begynner etterhvert å bli sulten. Muskulaturen verker smått. Det er flere år siden jeg sto på snowboard og det er mye uvant bevegelse for kroppen.

Noen fall i løpet av de første timene hjelper heller ikke på sårheten.

På tross av at kroppen begynner å bli sliten, så er dette noe av den mest avslappende tiden jeg har hatt på lenge. Jeg nyter hvert minutt tilbrakt flytende over snøen.

De andre bestemte seg for å dra tilbake til hytta for litt siden. Selv blir jeg værende ett par timer til før trekket stenger.

Setter meg i cafeén og spiser en grillpølse. Kan ikke huske sist jeg spiste dette, og har ikke peiling på hvor mye insulin jeg har behov for til et pølsebrød. Setter to enheter hurtigvirkende og satser på at det går fint.

LES OGSÅ: Hva har jeg med meg på tur

Avslappende kveld med stabil nedforbakke

Tilbake på hytta slår jeg meg til ro i sofaen for en rolig ettermiddag. Brettspill og film står på planen. Det er rundt to timer siden jeg spiste og blodsukkeret ligger på 9,8. En helt ok verdi, alt tatt i betraktning.

Dette er også sannsynligvis toppen, og det kommer til å synke de neste timene. Jeg slår meg til ro med en varm kopp kaffe og finner varmen foran peisen.

Utover ettermiddagen synker blodsukkeret til 5,4. Ettervirkningene av aktivitet har alltid vart lenge for min del, opptil flere døgn ved veldig hard og lang trening.

Jeg setter derfor redusert mengde insulin til middagen, men noen ekstra enheter må til med tanke på at det sikkert blir noe godteri utover kvelden.

LES OGSÅ: Du står ved roret

Alt i alt har jeg hatt en super dag på hytta. Godt å få stått på snowboard igjen og føle på at muskulaturen blir brukt på uvante måter.

Blodsukkeret kunne vært regulert bedre de første timene av dagen, men når jeg skal være i slik aktivitet vil jeg heller at det ligger litt for høyt, enn at det går for lavt.

LES OGSÅ: Når skituren går skeis

Hva er dine erfaringer? 😊

Del: