Spar penger over grensa!

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2009. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om hva jeg handler over grensa. Jeg er fortsatt ivrig på svenskehandel og drar cirka en gang i måneden. Mange av varene jeg skrev om sist gang er å finne i handlekurven min. Men jeg finner stadig nye varer som passer kostholdet mitt og som er rimeligere i Sverige.

Skal du storhandle, lønner det seg å kjøre litt unna de stedene rett ved grensa.

Les også: Smarte kjøp over grensa

Jeg har også funnet ut at man sparer masse på å kjøre litt lengre enn til for eksempel Nordby senteret rett ved grensa. Prisene der er skrudd ganske mye opp i forhold til prisene i butikkene lengre unna grensa. Jeg har kjørt et par ganger til et sted som heter «Torp», en drøy time lengre sørover. Her var utvalget større, kjøttproduktene hadde bedre kvalitet og prisene var ca 20 % lavere enn Nordby. Skal du storhandle, lønner det seg å kjøre litt unna de stedene rett ved grensa.

Morsom tur

Fyll opp bilen med venner og spleis på bensinen og bompengene. Ta det som en tur og svenskehandelen kan faktisk bli en morsom happening! I alle fall for meg som synes det er spennende å gå i nye matbutikker og som kan gå i timevis og studere etiketter, emballasje og ingredienslister.

Proteinpudding og proteindrikker

Det lønner seg å kjøpe hele brett, da er prisen per stykk lavest.

Proteinpudding er også kommet for fullt i Norge, men i Sverige har de bedre utvalg og lavere priser. Min favoritt er smaken med kokosbolle og mørk sjokolade med mint. Nam! Det lønner seg å kjøpe hele brett, da er prisen per stykk lavest.

Dressing/sauser basert på kvarg

Disse finnes foreløpig ikke i Norge, og jeg har akkurat oppdaget de i Sverige. Helt nydelige på salat, men også som topping på gryter og supper. Jeg har foreløpig smakt bearnaise og barbecue og synes begge var kjempegode. Passer sikkert også til kjøttpålegg som roastbeef og skinke på brødmat. Jeg har også brukt dem til dipp til rå grønnsaker.

Les også: Hvordan «lure» mer grønnsaker inn i kostholdet? Her er 5 enkle tips

Rugflak

Disse har jeg ikke funnet i Norge, men det kan være det finnes. Jeg bruker disse i grøt sammen med havregryn. Har litt mindre karbohydratinnhold og jeg synes det er greit å variere med den tradisjonelle havregrøten. Det er gunstig for kolesterol og smaker veldig godt. Jeg bruker de også i pannekaker og horn til barna.

Prøv gjerne: Gresskargrøt med rug

Fettredusert ost

Vi har etter hvert fått flere typer oster som er fettreduserte og mindre kalorier her i hjemme. Men jeg synes ofte disse smaker mer gummi enn ost. I Sverige har de flere type og særlig en som heter Arla Västgöta Kloster 10 % synes jeg er veldig god. Jeg har ikke prøvd å smelte den på pizza eller liknende, men den smaker veldig godt. Den er vellagret.

Cottage cheese

De siste månedene har jeg fått dilla på cottage cheese mini fra Sverige. Den har mindre karbohydrater enn den vi kjøper i Norge, men den største forskjellen er konsistensen. Klumpene er hardere og vesken rundt er mer flytende. Cottage cheesen i Norge har en mer «grøtete» konsistens enn den svenske. Jeg liker veldig godt den norske, men handler alltid flere bokser når jeg er i Sverige. Den er litt salt men smaker veldig godt synes jeg. Prismessig er den også rimeligere

Les også: Hvordan påvirker karbohydrater blodsukkeret?

Melkefri yoghurt

Produkter fra Alpro (melkefri ofte basert på soya) har vi også i Norge og utvalget begynner å bli bra. Men nyhetene kommer tidligere til Sverige og prisene er også lavere. Husk å sjekke ingrediensene. Mange av de er tilsatt sukker. Den beste yoghurten er den med kokos som inneholder kun 50 kcal per 100 gram og 3 g karbohydrater. Smaker utrolig godt, men jeg kan ikke spise for mye av den. Da blir magen vond og oppblåst.

Les også: Lag din egen yoghurt

Karbofri nudler/ris/pasta

Disse er også populære i Norge, men billigere i Sverige. Jeg spiser disse som mellommåltid fordi jeg da slipper og sette ekstra insulin midt i mellom to måltider (ekstra dose kan gi føling og det vil jeg unngå). Det er viktig å skylle disse godt i vann og gjerne tilsette litt krydder og smak. De smaker ikke noe særlig i seg selv, jeg tar gjerne på litt grillkrydder, sukkerfri ketchup og litt ost. Varmer i mikrobølgeovnen i 2 minutter på full guffe. Enkelt, kjapt og godt når sulten melder seg.

Les også: Veien til et sunnere liv

Hva er dine beste kjøp over grensa?

 

Del: