Treningsmotivasjon – om å fokusere på helsa fremfor utseendet

Treningsmotivasjon – om å fokusere på helsa fremfor utseendet

Magnus Aulstad
Jeg heter Magnus, er født i 1995 og kommer fra Lillehammer, hvor jeg også er bosatt. Jeg fikk diabetes type 1 som 16-åring, mens jeg bodde alene på hybel langt hjemmefra. Ved siden av å være lærerstudent er jeg lidenskapelig opptatt av trening og bruker mye tid på det!
Publisert første gang: 02.12.21

Innenfor trening og fysisk aktivitet hører man ofte om motivasjon til å holde på. For at man skal klare og orke å holde en aktivitet gående over lang tid, er man avhengig av å være motivert.

Hva som motiverer oss er svært individuelt, og har heller ingen fasit. Hva som motiverer oss er heller ikke så veldig viktig. Så lenge det er noe som kommer innenfra og gjør at du gleder deg til å dra på trening. Det kan være å unne seg noe godt etter treningsøkta, den gode følelsen når du legger deg i senga etter en lang dag og kjenner at kroppen har fått jobbe. Eller at du ser gode tall på blodsukkermåleren.

Annonse

Uansett hvor du finner motivasjon, er det viktig at du er ærlig med deg selv. Kommer motivasjonen min for å trene innenfra? Eller er den et resultat av ytre press du opplever fra omgivelsene rundt deg? Et eksempel jeg ønsker å ta opp her er det å trene utelukkende for å få bedre helse, kontra det å trene kun for å forme kroppen på en bestemt måte. Disse to motivasjonsfaktorene kan i verste fall være veldig motstridende.

Finn den virkelige motivasjonen

Treningsmotivasjon kommer i bølger og daler. Det finnes ingen som er motivert hundre prosent av tiden og som elsker hver eneste treningsøkt. Jeg har i alle fall til gode å møte et slikt menneske. Selv de mest ivrige trenings-entusiastene opplever dalende motivasjon innimellom og tunge dager oftere enn du kanskje skulle tro. Det er veldig normalt å være ekstra motivert i et par uker i begynnelsen av januar og i august/september etter å ha kost seg litt ekstra i feriene. Ofte dreier denne motivasjonen seg om å ta av de ekstra kiloene man innbiller seg at man har lagt på seg av kort tid.

Hva gjør du så når kroppen har fått stabilisert seg igjen og motivasjon begynner å dale? Du må finne den virkelige motivasjonen, dypt inne i deg selv. Hvorfor ønsker du å være en person som trener?

Dette er et tema som er vanskelig. Og noe jeg selv har slitt med i mange år. Da jeg sluttet aktivt som idrettsutøver og begynte å trene på egenhånd, var jeg akkurat slik som de fleste i den yngre garde. Jeg ville trene fordi jeg ville se ut som en fitness-utøver med lav fettprosent og store muskler. Etterhvert som årene går og man blir mer moden i hodet. Og i tillegg til å få andre prioriteringer i livet, forstår man at dette hverken er så viktig eller gir en så mye ekstra i det daglige livet.

LES OGSÅ: Motivasjon til å takle diabetes i en hektisk hverdag

Den magiske balansen

For å se ut på den måten som jeg ønsket da jeg var 18-19-20 år gammel, krever det en ekstrem innsats som ikke er forenelig med hverken jobb, studier, et sosialt liv eller et familieliv. I det øyeblikket mange unge innser akkurat dette, er det mange som slutter å trene. Eller som faller i den klassiske jojo-treningsbølgen som trener mye i perioder av året (gjerne i etterkant av ferier).

Annonse
Registrer for nyhetsbrev

Med andre ord blir det vanskelig å finne den magiske balansen. Og å etablere vaner som gjør at du velger å trene X antall dager i løpet av en uke resten av livet ditt. Det handler ikke om å komme i form til sommeren eller en spesiell anledning. Det handler om å trene for å føle seg bra og å være passe sprek til å mestre livet sitt året rundt.

Din indre motivasjon


Det er her den indre motivasjonen kommer inn i bildet. Og perspektivet om å trene for helsa sin skyld. Vi med diabetes har kanskje en ekstra fordel i å finne indre motivasjon til å trene. Vi vet at det er mye enklere å ta vare på sin egen sykdom ved å finne en positiv balanse med trening og kosthold. Vi må se bort ifra de estetiske forandringene kroppen kan gå gjennom ved regelmessig trening og et sunt kosthold, og heller bare lar kroppen endre seg naturlig slik som den vil.

Jeg sier på ingen måte at dette er enkelt. Men jeg tror det blir litt enklere hvis man klarer å flytte fokuset vekk fra hvordan man ønsker at kroppen skal se ut som et resultat av trening, til hvordan man ønsker at kroppen og organene skal fungere som et resultat av trening. I tillegg til dette spiller hodet og kropp på lag når det kommer til helse-perspektivet.

Et treningsregime hvor man ønsker å se ut som en fitness-utøver krever at du må gi avkall på vanvittig mange goder som kan være svært gunstige i et helsemessig perspektiv. For eksempel et godt måltid, en god fest med venner, et familieselskap eller andre sosiale happeninger. Det er på ingen måte bra for helsa å isolere seg for seg selv fordi man ønsker å ta fullstendig kontroll over kosthold og trening i håp om å oppnå drømmekroppen. Å trene for helsa sin skyld inkluderer litt av alt.

LES OGSÅ: Den beste drivkraften er deg selv

Flytt fokus

Å klare og flytte fokus fra kropp og utseendet og over på helse og for eksempel blodsukkerkontroll er ingen enkel sak. Særlig ikke for oss som er unge. Som nevnt har jeg slitt med dette i mange år, og sliter med det den dag i dag. Når det er sagt, hjelper denne tanken meg på dager hvor jeg kjenner at motivasjonen jobber imot meg. På den måten kan jeg tenke at jeg ved å dra på trening i det minste gjør noe godt for helsen min. Og kanskje får jeg bedre resultater på neste HbA1c-kontroll, enn om jeg stadig vekk dropper trening fordi jeg er umotivert for å bygge kropp i en periode.

Av de menneskene jeg møter og snakker med på trening, opplever jeg at de som har passert 30 år er langt flinkere på å finne indre motivasjon og å fokusere på hvor mye energi trening gir dem gjennom dagen. Å få energi er ofte også målet til disse menneskene. Noe som innebærer at de ikke drar på trening for å slite seg mest mulig ut, men avslutter øktene mens de fremdeles har igjen litt godfølelse og krutt i kroppen.

LES OGSÅ: Blodsukkeret som motivasjon for å trene

Trening gir boost

På den måten er det mye enklere å motivere seg for neste økt, fordi man assosierer trening med noe som gir en boost og er gøy. Det som kjennetegner disse er også at de kontinuerlig er på trening hele året gjennom, fremfor de som utelukkende fokuserer på kropp, sommerkropp, slanking, trene vekk julekiloene og utseendet. Disse er gjerne bare å se på trening i perioder av året.

Med andre ord er det langt bedre å gi 80% innsats resten av livet ditt, enn å gi 100% innsats i noen korte perioder hvert år. For å få til dette er man nødt til å ha en indre motivasjon for trening. Den tror jeg man kan finne ved å fokusere på alle de positive helseeffektene en hensiktsmessig treningsbalanse vil gi.

LES OGSÅ: Slik kommer du igang med kondisjonstrening

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

Annonse
0/5 (0 Reviews)
Del: