Blodsukkeret som motivasjon for å trene

Blodsukkeret som motivasjon for å trene

Magnus Aulstad
Jeg heter Magnus, er født i 1995 og kommer fra Lillehammer, hvor jeg også er bosatt. Jeg fikk diabetes type 1 som 16-åring, mens jeg bodde alene på hybel langt hjemmefra. Ved siden av å være lærerstudent er jeg lidenskapelig opptatt av trening og bruker mye tid på det!

2019 har startet som et ganske tungt år for meg. Formen har stort sett vært ganske så laber de første par månedene, og diabetesen har heller ikke spilt helt på lag. Det er flere grunner til at blodsukkeret ikke har vært helt i sjakk, men èn av dem er uten tvil at det har blitt mindre aktivitet enn vanlig. Hvor enkelt er det egentlig for oss som har diabetes å finne motivasjon til å være i aktivitet?

Tidligere har jeg skrevet flere innlegg om det anstrengte forholdet jeg har hatt til trening og mat, spiseforstyrrelser og generelt altfor mye aktivitet de siste årene. Det var nok bare et tidsspørsmål før smellen kom. Noe den gjorde i fjor høst. Dessverre har jeg dratt med meg den smellen inn i det nye året. Det har tæret enormt på motivasjonen både for å trene og bevege seg, men også for å legge ned den ekstra innsatsen som kreves for å holde gode blodsukkerverdier.

Blodsukkeret blir bare så utrolig mye vanskeligere å regulere når kroppen og hodet er sliten, og ikke orker å bevege seg så mye som den gjorde før.

Et ork å trene

Å komme seg på trening har vært et ork så langt i 2019. Influensa og forkjølelsene har stått i kø. Det er absolutt ikke fristende å ta seg en løpetur når alle muskler og ledd verker samtidig som nesa renner og halsen er vond. Det har vært veldig irriterende med tanke på at jeg er godt vant til å trene så mye som jeg gjør. I alle årene med diabetes har trening vært en vane, omtrent som å pusse tenner.

LES OGSÅ: Kan man trene hardt med diabetes?

Jeg har alltid hørt at det er svært gunstig for blodsukkeret å komme seg i aktivitet hver dag, noe som har vært en selvfølge for meg. Derfor har jeg ikke tenkt over eller fått merket hvor mye det faktisk har å si for insulinbehovet, før perioden med mindre aktivitet har kommet over meg som en mørk sky nå i det siste. Det tar virkelig ikke mer enn en dag eller to før hele diabetesen føles ute av kontroll.

LES OGSÅ: Måtte jeg gi opp drømmen på grunn av føling?

Alt henger sammen

Det er også nå jeg for alvor har fått øynene opp for hvordan alt henger sammen, diabetes og resten av livskvaliteten. Hvis jeg ikke får beveget meg eller trent noe hver dag, kommer sykdommen ut av kontroll. Når sykdommen er ute av kontroll blir humøret automatisk dårligere. Alt kjennes tungt, motivasjonen svikter og jeg blir rett og slett ikke så morsom å ha med å gjøre.

Får jeg derimot trent det jeg har på planen, er det langt enklere å holde blodsukkeret slik det skal være. Da blir humøret mitt mye bedre, alt kjennes enkelt og jeg får selvtillit både fordi jeg står på med treningen. Men også fordi jeg mestrer diabetesen! Slikt hjelper enormt på motivasjonen for alt som står foran oss i hverdagen. Det er så deilig å kjenne at man har kontroll på ting.

LES OGSÅ: Motivasjon til å håndtere diabetes i en hektisk hverdag

Vinn vinn

Ved å finne motivasjon, glede og mening med å trene og bevege seg, oppnår man i tillegg en vinn-vinn-situasjon. Du gjør noe godt for kroppen din, føler deg bra og hjelper deg selv med å leve et best mulig liv med en til tider slitsom sykdom. Imidlertid er det ikke fristende å trene hardt eller bevege seg mye når det er mørkt, kaldt og glatt. Eller når formen har blitt dårligere fordi du er syk, eller ikke har fått trent på en stund.

For meg fungerte det best å senke kravene. Jeg fikk kanskje ikke til den økta jeg hadde planlagt fordi kroppen spilte på lag. Men det betyr ikke at du trenger å ligge på sofaen og tenke at det får være det samme med både diabetesen og treningsrutinene, når man ikke får til det man har tenkt!

LES OGSÅ: Snik inn mer bevegelse i hverdagen

Selv om èn type aktivitet kjennes tungt, betyr det ikke at du ikke klarer en annen aktivitet. Noe så enkelt som å gå seg en tur, ta de ekstra skrittene til jobb, endre den harde økta du hadde planlagt til noe roligere, hvor du kjenner at du har kontroll, eller å gå til butikken i stedet for å kjøre, kan hjelpe enormt på blodsukkeret.

For alle oss med diabetes mener jeg dette gir oss gratis motivasjon til å være i aktivitet. Alt henger sammen! Så om du får trent og holdt blodsukkeret bra, så vil du ganske enkelt også føle deg bra! Det trenger ikke å være noen hard treningsøkt på et treningssenter med blodsmak i munnen for å bedre egenbehandlingen av diabetesen. Alt er bedre enn ingenting!

LES OGSÅ: Høyt blodsukker under trening

0/5 (0 Reviews)
Del: