Sunn mat for travle dager

Sunn mat for travle dager

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes type 1 siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.
Publisert første gang: 14.10.21 19:01

Hverdagen og høsten er tilbake for fullt. For mange av oss er det ensbetydende med tidsklemma og travle ettermiddag. Jeg har samlet mine best tips for sunn og blodsukkervennlig mat i en travel hverdag.

Jeg liker å spise sunn mat også på dager der det går unna i høyt tempo. Blodsukkeret mitt tåler dårlig hvis jeg slurver med blodsukkeret. Det fører ofte til at jeg må sette ekstra dose med insulin. Noe som igjen fører til at jeg blir lav og må fylle på med raske karbohydrater. Resultatet blir ofte en halvdårlig dag med lite energi og dårlige rutiner på mat.

Accu-Fine vitusapotek

Jeg har funnet «min vei» for å spise mest mulig sunt når jeg vet det kommer en travel dag eller uke.

Prepping

Vet jeg at dagen blir travle, forbereder jeg mest mulig kvelden før. Jeg spiser havregrøt et par ganger daglig og den kan jeg måle opp og ha klar kvelden før. Jeg koker den kjapt i mikrobølgeovn og det tar fire til fem minutter. Sunn, god og kjapp mat. Det finnes også praktiske ferdigpose med grøt å få kjøpt i butikken, også uten sukker.

Jeg pleier også å lage store porsjoner med middag som jeg fryser ned og har som lunsj eller middag hvis jeg ser det ikke er tid til å lage noe sunt. Når jeg lager salat så lager jeg gjerne dobbelt porsjon, slik at jeg har til lunsj neste dag.

LES OGSÅ: Slik gjør du hverdagsmaten sunnere

Fiskekaker

Min viktigste redning den siste tiden er fiskekaker. Nå finnes det så mange gode og sunne varianter på markedet at det er umulig og ikke finne en type du liker. Jeg sjekker alltid innholdet i maten jeg kjøper, også når det gjelder fiskekaker. For en fiskekake er ikke en fiskekake. Sjekk hvor mange prosent fisk den inneholder (helst over 80%) og andre tilsetninger. Jeg går for dem med færreste mulig ingredienser. Jeg spiser dem gjerne kalde hvis jeg ikke har mulighet til å varme dem.

Proteinbarer

Jeg har tidligere hatt helt dilla på proteinbarer. Nå bruker jeg dem mest når jeg ikke har tid til å lage med et ordentlig måltid, men trenger noe sunt, godt og kjapt. Det finnes utallige varianter på markedet og langt fra alle er sunne. Sjekk næringsinnholdet nøye. Jeg kjøper gjenre større kvanta hos nettbutikker som er gode på helsekost. Det blir rimeligere per stykk og jeg har lager i noen uker.

LES OGSÅ: Smart kosthold for en sunn og sterk kropp

Mat i mattermos

Et genialt produkt jeg har investert i, er en god mattermos. Disse kjøpte jeg da barna var små og ville ha med seg varm mat i matpakka på skole og barnehage. Nå har jeg overtatt dem og bruker dem ofte når jeg er på farta. Her har jeg med meg grøt og varme middagsretter hvis jeg ikke har tilgang på kjøkken i løpet av dagen. Jeg har alltid med meg en når jeg er på ferie også. De rommer ca en porsjon, men jeg vet det finnes større til flere/større porsjoner.

Oppkuttet grønnsaker

Jeg har ofte med meg en boks med oppkuttet grønnsaker i tilfelle jeg blir småsulten. Favorittene er gulrot, blomkål og sellerirot. Mye bedre å knaske på enn å kjøpe seg en sjokolade eller noe usunt. Jeg liker å kjøpe grønnsaker i sesong, men gulrot, sellerirot og blomkål er godt og lett tilgjengelig nesten året rundt.

LES OGSÅ: Grønnsaker som sunn snacks

Hva er ditt beste triks til å spise sunt på travle dager?

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

Accu-Chek Mobile
0/5 (0 Reviews)
Del: