Slik gjør du hverdagsmaten sunnere!

Slik gjør du hverdagsmaten sunnere!

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Det er flest hverdager, og det er viktig at hverdagsmaten både er sunn og god, og være raskt å tilberede. Den kombinasjonen kan være en utfordring. Jeg har samlet noen tips til retter jeg tyr til i hverdagen, som ikke går på bekostning av sunnhet og som takler tidsklemma.

Accu-Chek Guide

Lag grytene selv

Jeg sverger til å lage alle gryter selv. Det tar ikke langt tid og smaker mye bedre enn ferdigretter. Har du hermetiske tomater og kokosmelk på boks, er du langt på vei. Det er min base i veldig mange retter, både gryter og supper. Tilsett krydder du liker og vann for å justere konsistens.

Har du god tid blir den bedre jo lenger den koker. Har du liten tid kan du tilsette litt søtning, og smaken blir nesten den samme. Ta grønnsakene og eventuelt kjøtt du har tilgjengelig, og du har en deilig og kjapp gryte eller suppe som kan serveres alene eller med pasta, ris eller grovt brød.

LES OGSÅ: Tips til sunne og kjappe middager

Vafler med gode ingredienser

Hvem sier at man ikke kan servere vafler til middag? Jeg synes det går mye raskere og er mindre gris enn å steke pannekaker. I røren kan du putte i nesten hva som helst og det er mye sunt som kan puttes i en vaffel.

Bruk gjerne havre- og rugmel istedenfor hvetemel. Rasp gjerne gulrot eller eple i røren. Det gjør den veldig saftig. Banan er også en vinner, bruk gjerne bananer som er brun i skallet. De har mest sødme. Bruk gjerne rester av rømme, kesam, følte, melk, creme fraiche eller yoghurt i røren. Det gir god smak og reduserer matsvinn!

Accu-Chek Mobile - Boots

Potet og grønnsaker i ovnen

Vi har ovnsbakte grønnsaker minst to ganger i uka. Kutting av grønnsaker er eneste som tar litt tid, bakingen i ovnen går av seg selv! Vi tar det vi har i kjøleskapet, men det går mye i potet, gulrot, sellerirot, løk, hvitløk og søtpotet. Men ta det du har i kjøleskapet. Det er ypperlig for å bli kvitt rester. Alle grønnsaker går!

Har du ekstra tid kan du marinere dem noen timer i olje og krydder før de puttes i ovnen. Vi steker dem på 250 grader i ca 30 minutter med olje og masse gode krydder. Da får de en sprø overflate og er myke på innsiden!

LES OGSÅ: 4 tips til et sunnere kosthold for hele familien

Alt kan puttes i en omelett

Med egg har du basis til mange gode, sunne og raske retter. Omelett kan godt serveres til middag, og man kan putte masse godt i den. En favoritt hos oss er bacon, løk og ost på toppen. Men jeg bruker stadig vekk middagsrester i omelett. Det kan være oppkuttede grønnsaker, rester fra taco eller pølsemiddag. Det går kjapt å lage og er noe alle liker!

LES OGSÅ: Grønnsaker som sunn snacks

Suppe på 1 – 2 – 3

Suppe er så mye bedre når du lager den selv og ikke fra pose! Og de fleste supper går nesten like raskt å lage som å tilsette vann til posen! De kjappeste suppene jeg lager er grønn ertersuppe og spinatsuppe. Disse trenger kun fem minutter koking og litt matfløte eller kokosmelk. Tilsett salt og ønsket krydder før du bruker en stavmikser for å kjøre den glatt. Smak til. Også tomat- og blomkålsuppe lager man raskt selv, og det smaker så godt!

LES OGSÅ: Oppskrift på sunn gresskarsuppe

0/5 (0 Reviews)
Del: