Mitt fristed – hvordan finne roen i en hektisk hverdag

Mitt fristed – hvordan finne roen i en hektisk hverdag

Marte Haaje Jacobsen
Født i 1991, og fikk diabetes type 1 i 1996. Jeg har erfart hvor vanskelig det er å være kronisk syk, og samtidig være den typiske "flinke piken" med en hektisk timeplan. Utdannet jurist, og lidenskapelig opptatt av å reise.

Vi lever i et hektisk samfunn, og kanskje blir vi tidvis overstimulert av informasjon. Alle trenger et fristed. Et sted hvor man har helt fri fra tanker, bekymringer og forpliktelser.

Hver eneste dag blir vi overstimulert av nyheter, forpliktelser overfor arbeidsgiver, forpliktelser overfor venner og familie, og eksponert for ulike influencere og såkalte «rollemodeller».

Denne stimulien skjer hver eneste dag, hver eneste time og hvert eneste minutt – hvis vi tillater det. Dette i form av mobiltelefonen som er med oss overalt. Den inneholder alt livet vårt trenger (og ikke trenger): tilgang til nyheter, mobilbank, førerkort, sosiale medier, flybilletter og hotellreservasjonen, og ikke minst digitale resepter og legejournaler. Vi kan ha absolutt hele livet i lommen, om vi ønsker.

Alle mennesker trenger et fristed. Et sted hvor man har helt fri fra tanker, bekymringer og forpliktelser. Et sted der du slipper å tenke på hva morgendagen bringer og alt som skjer ute i den store verden. Det er ikke alle som har et slikt sted, men jeg tror at alle har behov for det i det hektiske samfunnet vi lever i.

LES OGSÅ: Stress + Diabetes = Ekstremsport

Vi har nesa i telefonen – både unge som gamle

Alle mennesker har behov for å slappe av og stenge slikt ute en gang i blant. Helst hver eneste dag, men i hvert fall en gang i blant. Nordmenn er ikke noe flinke til det, det kan vi se på bussen, cafeen og på venteværelset på legekontoret.

Foreldre maser på barna om at de er tilgjengelige til enhver tid, og at de bruker for mye tid på nett og gaming. Dette har derimot endret seg drastisk de siste årene, og jeg mener helt ærlig at den eldre generasjonen ikke er mye bedre enn de unge.

For meg som har diabetes har ikke denne utviklingen vært spesielt heldig. Jeg blir daglig påvirket av alt som skrives i nyheter, sosiale medier og det som fremvises på TV. Blant annet påvirkes jeg i form av frustrasjon over feil fremstilling av diabetes, ulike reklamer eller rett og slett en fremstilling av en perfekt verden.

Behovet for å stenge verden ute

Derfor har jeg blitt mer bevisst på hva som må til for å få en pause fra dette livet som aldri hviler eller puster ordentlig ut. Det er så viktig for oss som har diabetes, da psyken og negativt stress påvirker oss mer enn vi ofte ønsker å innrømme.

Jeg er redd for å innrømme hvor mye dette påvirker meg og diabetesen i det daglige. Den evige runddansen med målinger, måltider, karbohydrater og aktivitet, hvordan unngå stress og lavt blodsukker. På et tidspunkt har man kun lyst til å gi opp, men det kan vi jo ikke.

LES OGSÅ: Trening som stressavlastning

3 fristeder der jeg finner jeg roen

Kan du kjenne deg igjen? La meg fortelle dere hvordan jeg finner roen, og hva som er mine fristeder. Dette er steder som hjelper meg med å legge livet med diabetes bort for en kort periode, slik jeg kan unngå å tenke så mye over insulin og blodsukker. Dette kan forhåpentligvis være et godt råd for noen som trenger en liten påminnelse til å puste i en hektisk hverdag med diabetes.

Husk! Jeg tar naturligvis kun «pause» fra diabeteslivet dersom det er forsvarlig. 

Mitt fristed - Marte finner alltid roen når hun reiser på ferie

Jeg finner alltid roen når jeg er på reise til nye steder. Illustrasjonsfoto: Getty.

1. Finner ro på reise

Å reise bort har alltid vært en av de største gledene i livet. Da har jeg hatt mulighet til å bare være «Marte», ikke hun med diabetes, eller hun som fikk føling på skole eller jobb dagene i forveien. Reising kan i tillegg gi nye impulser og kontakter.

Reiser har alltid vært en god mulighet til å flykte for en kort periode, og det har vært ekstremt godt for meg. I tillegg har det gitt gode muligheter til å utfordre meg selv til å takle diabetesen på egenhånd uten foreldrene mine i ryggen, på reiser har jeg alene stått med ansvaret. Dette har vært med på å bidra til at jeg har blitt såpass selvstendig og mentalt sterk som jeg har vært nødt til å bli. I dag gir det å sette seg på et fly en stor indre ro, som igjen medfører mer stabilt blodsukker, og den følelsen er magisk.

LES OGSÅ: Som mamma med diabetes må jeg sette grenser

2. Forsvinner inn i en verden av Disney

Jeg har vokst opp med Disney, og var alltid i ekstase hver gang jeg fikk se en ny film. Det gjør jeg til en viss grad ennå. Gleden er nesten like stor, men spenningen i filmene er naturligvis noe lavere. Det er derimot ingen filmer som gir meg like stor pause fra hverdagen som det Disney gjør. Plutselig er jeg tilbake i barndommen, og bekymringene mine blir lagt på is for en kort periode.

Derfor har også turer til Disneyland i Paris og Disneyworld i Orlando blitt prioritert over andre type turer flere ganger. Dette kan kanskje fremstå som noe spesielt for noen, men for min del er dette et sted som gir meg stor ro, og en pause fra alt. Da jeg var ferdig med masteroppgaven min var det nettopp i Disneyland i Paris dette ble feiret.

LES OGSÅ: Din venn med diabetes kan være ensom! Slik kan du hjelpe

3. Travle jobbdager kan være fin distraksjon

I perioder med blodsukkertrøbbel syns jeg det kan være en frihet å dra på jobb, for da er som regel blodsukkeret overkommelig gjennom dagen. Det er på kveldene og nettene jeg som regel sliter. Spesielt vanskelig kan det være i helgene, hvor jeg går bort fra rutiner og ikke har tid til å slappe av nok. Dessuten er arbeidsdagene mine såpass hektiske at jeg ikke har tid til å tenke på mine personlige bekymringer, og da blir heller ikke blodsukkeret påvirket.

Selvfølgelig – jeg har også vanskelige dager med diabetesen på jobb, som alle andre. Men det er ikke der jeg har størst problemer.

Finn ditt eget fristed

I tillegg til de overnevnte punktene gir selvfølgelig tid med venner og familie stor glede og ro i en hektisk hverdag. Dette i tillegg til fysisk aktivitet, og et par glass rødvin i blant.

Jeg har tidligere skrevet flere innlegg om psykisk helse og diabetes, og hvordan jeg fikk hjelp av en mentaltrener for å takle stress bedre. Les gjerne disse innleggene for flere tips.

Håper denne artikkelen kan hjelpe deg med å bli mer bevisst over hva som kan gi deg mer ro i hverdagen. Kanskje du har et fristed du ikke er klar over en gang?

LES OGSÅ: «Bedreviterne» glemmer ofte at psykisk og fysisk helse går hånd i hånd

Accu-Chek Guide & mySugr
0/5 (0 Reviews)
Del: