6 ting jeg gjør for en bedre diabeteshverdag

Emilie Kleven
Født i 1995 og oppvokst i Brumunddal. Fikk diabetes i 2003 da jeg var 9 år gammel. Jeg ønsker å dele mine erfaringer og tanker rundt det å leve med en kronisk sykdom, både på godt og vondt. Håper at dette kan bidra til å skape større åpenhet og kunnskap rundt det å leve med diabetes.

For meg er diabetes en sykdom som er krevende og frustrerende. Og om jeg ikke passer på kan den bli altoppslukende. For å unngå dette har jeg noen rutiner jeg daglig prøver å følge.

Når du lever med diabetes vil du fort merke at diabetesen blir påvirket av alt du gjør. Motsatt kan diabetesen også påvirke hva du gjør. For eksempel hvilke valg du tar.

Jeg synes hverdagen med en diabetesdiagnose blir mer håndterlig om jeg har noen ting jeg fokuserer på. Noen rutiner, eller gode vaner. Jeg har derfor en håndfull punkter jeg prøver å leve etter og fokusere på i min hverdag, for at diabetesen ikke skal ta helt overhånd. Og for at jeg skal kunne leve godt med diabetesen.

LES OGSÅ: Gjør god helse til en familieprioritet

1. Telle karbohydrater

Etter mye frem og tilbake har jeg kommet frem til at jeg vil leve et liv hvor jeg spiser brød, knekkebrød, ris, pasta, poteter også videre. MEN, jeg setter insulin etter karbohydratene jeg spiser, og det hender også at jeg veier maten min for å sette insulin deretter.

2. Trening

Regelmessig trening er en viktig rutine for meg, og hjelper meg med å opprettholde god blodsukkerregulering. I tillegg gir det meg overskudd, jeg blir sterkere, og det gjør godt for hodet.

LES OGSÅ: Diabetes ER en stor del av livet mitt

3. Sukkerfritt der det lar seg gjøre

Jeg lever ikke 100 prosent sukkerfritt selv om jeg har diabetes. Jeg spiser karbohydrater, men velger matvarer og søtsaker med redusert sukker, eller uten sukker i den grad det lar seg gjøre. Jeg drikker for eksempel bare sukkerfri brus, og svært sjelden jus, eller andre drikker med sukker. Når det kommer til meieriprodukter og lignende, velger jeg varianter med redusert sukkerinnhold der det er å oppdrive.

Emilie tar grep for en bedre diabeteshverdag

Foto: Privat.

4. Fast måltidsrytme

En fast og regelmessig måltidsrytme er essensielt for at jeg skal kunne opprettholde et stabilt blodsukker. Jeg prøver å spise hver 3-4 time, og dette fungerer bra for meg.

5. Målinger

For min del blir det en del målinger i løpet av en dag. For mange, mener noen. Så lenge det hjelper meg til å ha god blodsukkerkontroll og at jeg føler meg trygg, får det bare stå til. Jeg måler alltid like etter eller før jeg spiser, et par timer etter måltidet, før jeg legger meg og før trening. I tillegg blir det noen ekstra målinger i løpet av dagen.

LES OGSÅ: – Bolusberegneren er min beste venn

6. Spise (nesten) alt – men ikke alltid

Min filosofi har de siste årene blitt til at jeg skal og vil spise som en person som ikke har diabetes. Likevel tar jeg hensyn til at jeg har en kronisk sykdom.

Det er ikke alltid at det passer seg, eller at jeg orker styret ved for eksempel å spise kake. Jeg tar meg friheten til å takke nei til kaker eller dessert om jeg er borte. På arbeidsplassen kan det også bli mye søtsaker og kake midt i uka. Selv om «alle» kollegaene mine spiser kake, er det ikke sikkert at jeg vil eller at det passer meg akkurat da.

Har du noen rutiner du legger vekt på i din diabeteshverdag?

Nyhetsbrev
0/5 (0 Reviews)
Del: