Gode hverdagsvaner er det viktigste for diabetesen

Gode hverdagsvaner er det viktigste for diabetesen

Kristian Aune-Jensen
Er Markedssjef i Roche Diabetes Care, og har jobbet med diabetes siden 1998.

Å leve godt med diabetes krever at du gjør en innsats hver dag. Og det skal ikke mer enn noen små grep til før du vil se en forbedret hverdag.

Hverdagen kan uten tvil være både utfordrende og stressende i blant. Derfor er det også viktig at du tenker igjennom de små tingene som kan gjøre hverdagen bedre.

For å leve godt med sykdommen krever det at du har et tilpasset kosthold, at du kontrollerer ditt blodsukkernivå regelmessig, at du beveger deg og at du får nok søvn.

LES OGSÅ: Tips til et sunt og fornuftig kosthold

Kostholdet er viktig

Et balansert kosthold kan for mange være utfordrende. Det har i flere år blitt sagt at en suksessfull måltidsplan for en med diabetes bør utformes med livsstil, etnisk bakgrunn og favorittmat i tankene.

Men det er ikke nødvendigvis slik at noe må utelukkes, så lenge det er tilberedt på en gjennomtenkt måte.

Her er tre ting du bør passe på hvis du ønsker å forbedre ditt kosthold:

For mye salt:
Salt i form av natriumklorid vil øke blodtrykket og kan være en risikofaktor siden diabetes i seg selv medfører en økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Mange matvarer har i dag et høyt saltnivå, derfor anbefales det at du begrenser ekstra salting av mat.

Vi anbefaler i stedet at du til enhver tid har et utvalg av ulike krydder og urter på kjøkkenet.

Usunt fett:
Velg bort de usunne fettkildene når du skal tilberede mat, det kan være å velge en kaldpresset olivenolje, fremfor for eksempel en raffinert solsikkeolje. Både kaldpresset olivenolje og rapsolje er gode alternativer.

For store porsjoner:
Det kan være smart å investere i en rimelig matvekt, slik at du får en nøyaktig oversikt over porsjonsstørrelser. Det er lett å spise for mye, spesielt av matvarer med mye stivelse, som pasta, brød og poteter.

Dette er ikke noe du behøver å sjekke hver dag, men det kan være smart å gjøre i blant, slik at du vet cirka hvor mye du bør spise av til hvert enkelt måltid.

gå i trappa

SMÅ GREP: Dropp heisen, ta trappa. Foto: Pixabay.com.

Sørg for fysisk aktivitet

En annen ting som kan være utfordrende for mange er fysisk aktivitet. Det kan være vanskelig å finne motivasjon til å komme i gang, og mange er kanskje også litt usikre på hvordan trening påvirker blodsukkeret.

Men også her kan små grep gi store forbedringer i hverdagen, det er nemlig ikke så mye fysisk aktivitet som skal til for å leve et sunnere liv.

Gå mer:
De fleste av oss tar bilen alt for ofte, også i de situasjonene vi kunne tatt bena fatt. Kanskje du kan begynne med å gå til jobb en gang i uken? Kanskje du kan gå av bussen et stopp før? Det virker kanskje ikke som så mye, men kommer du inn i en fast rutine vil det kunne forbedre helsen din.

Ta trappen:
Har du tenkt på helseeffekten av å ta trappen fremfor å vente på heisen? Bytte fra heis til trapp er et enkelt valg som lett kan bli en del av den daglige rutinen, uten at dette krever planlegging eller særlig ekstra tid.

LES OGSÅ: Skritt for skritt går Kjell Arild seg til et bedre liv

Sett deg mål:
Selv om vi alle er på ulike nivåer, så er det lurt å sette seg konkrete mål. Kanskje du kan investere i en skritteller og følge med på hvor mange skritt du går i løpet av en dag?

Sett deg mål om å øke litt for hver uke. Da er det morsomt å følge med på utviklingen og enklere å komme i bedre form. Og husk, hvis du følger de to punktene over så vil antall skritt gå opp.

0/5 (0 Reviews)
Del: