En god jul med diabetes?

En god jul med diabetes?

Magnus Aulstad
Jeg heter Magnus, er født i 1995 og kommer fra Lillehammer, hvor jeg også er bosatt. Jeg fikk diabetes type 1 som 16-åring, mens jeg bodde alene på hybel langt hjemmefra. Ved siden av å være lærerstudent er jeg lidenskapelig opptatt av trening og bruker mye tid på det!

Desember en en måned mange har et ambivalent forhold til. Julebord og andre festligheter er hyggelig, men kan og være krevende for oss som har diabetes.

Noen elsker julemåneden med alt den fører med seg av pynt, pepperkaker, god mat og sosiale sammenkomster. Andre gruer seg til jul av ulike årsaker. Ingen å være sammen med, økonomi og alt det materialistiske fokuset som har tatt over dagens julefeiring. Etter å ha tenkt litt rundt dette med julefeiringen og hvem som gleder seg og ikke, spurte jeg meg selv; Kan diabetes være en grunn for å grue seg til jul?

I de siste årene har jeg ikke klart å glede meg like mye over desember og jul som jeg alltid har gjort tidligere. Det har imidlertid ikke noe med diabetes i seg selv å gjøre, men mer det at jeg har slitt med spiseforstyrrelser.

Faste rutiner er aller best

Det har ført med seg en angst for annerledes mat og rutiner enn hva jeg er vant med fra hverdagen. Det gjør det utrolig vanskelig å nyte tiden man er inne i. Etterhvert tenkte jeg at dette helt sikkert kan ha en form for overføringsverdi til alle som har, eller er pårørende til noen som har diabetes.

En med diabetes liker sjelden å endre på rutinene sine. Det beste er om man kan måle blodsukker og sette insulin på autopilot. Faktisk kan det være forskjellen på en kontrollert og ukontrollert sykdom.

LES OGSÅ: Tips til et sunt og fornuftig kosthold

Annerledes insulinbehov

For det første er tiden før jul ofte preget av stress for mange. Kanskje skal man levere eksamener på skolen, være produktiv på jobb, følge opp barn på juleavslutninger, handle gaver, bake, vaske hus og besøke venner og slektninger for å ønske god jul.

Det hverdagslige livet kan fort bli snudd på hodet, noe som kan føre til både økt og redusert insulinbehov.  I slike situasjoner er det ikke lenger like enkelt å regne ut hvor mange karbohydrater man spiser, for så å sette insulin deretter.

Man vet aldri hvordan ulikt fysisk og psykisk stress virker inn på blodsukkeret. En slik hverdag krever ofte mer planlegging. Men det er ikke alltid enkelt å få tid til å måle blodsukker når man er på handletur, står i lange bilkøer mot kjøpesenteret eller lignende.

LES OGSÅ: Vanskelig å beregne riktig insulindose

Julebord og selskaper

For mange er julen fylt med sosiale tradisjoner og sammenkomster. Det handler i bunn og grunn om å være sammen med de man er glad i, men også å feire høytiden med de man omgås med på jobb eller skole til daglig. Julebord og andre festligheter hører derfor med, men det er noe jeg personlig har vegret meg enormt for å være med på etter at jeg fikk diabetes.

Først og fremst er det maten. Julemat er naturlig nok ikke særlig blodsukkervennlig, og skal man på julebord med jobben følger det ofte restaurant-mat med. Da passer det dårlig å komme med sin egen mat, hvor man kjenner næringsinnholdet inn og ut for at man enklest mulig skal klare å passe blodsukkeret.

Til maten kommer det gjerne alkohol. Det blir jeg aldri klok på. Mye av den alkoholholdige drikken inneholder jo sukker, men allikevel så synker plutselig blodsukkeret fordi alkoholen er med på å skape en ubalanse. Jeg blir like forvirret hver gang.

Også er det dessert. Is, kaker, sukker. Alt som smaker utrolig godt, og som kan reguleres med insulin, men ikke akkurat en diabetikeres beste venn.

LES OGSÅ: Gjest med diabetes? Her er noen råd til vertskapet!

Hyggelig og slitsom tid

Hjemme synes jeg også det er vanskelig. Mamma baker de herligste småkaker som står fremme. En pepperkake her og en krumkake der. Det har vel ikke så mye å si? Å joda, plutselig var blodsukkeret over 20 mmol/l. Pepperkakedeigen smaker så godt, men hvor mye insulin trenger jeg egentlig? Det er vanskelig å regne ut eksakt hvor mange gram karbohydrater det var i den biten jeg nettopp spiste.

Gaver skal kjøpes og pakkes inn, venner og slektninger skal ønskes en god jul. Plutselig er det 23.desember og du har mye igjen å ordne. Stresset kommer over deg, og blodsukkeret stiger som følge av det. Den eneste løsningen er å kjøre på med mer insulin for å forsøke og ikke havne altfor høyt.

Når du endelig har kommet i mål og julefreden kan senke seg, siver stresser gradvis ut av kroppen din og de lave målingene kommer på løpende bånd. Er det rart vi med og rundt personer med diabetes kan bli litt ekstra slitne?

LES OGSÅ: Dette må du kunne om behandling av insulinsjokk

Alternativer

Når det kommer til mat, kaker og den slags kos som mange forbinder med julen, finnes det heldigvis alternativer. For eksempel finnes det en rekke oppskrifter på velsmakende sukkerfrie, lavkarbo og blodsukkervennlige pepperkaker.

Selv om det krever en ekstra innsats å tilberede dem. Det samme gjelder maten. Dersom man skal ha sjokoladepudding til dessert i et juleselskap, finnes det også her flere varianter med mindre sukker, som i tillegg smaker veldig godt.

LES OGSÅ: En guide til sukkererstatninger

Stress ned

Til slutt er det bare å forsøke å stresse ned. Ikke la diabetesen bli en hindring for å delta på sosiale sammenkomster. Dersom man er så heldig at man har noen å være sammen med i julen, venner å bli invitert til på julebord eller andre typer av selskaper, er mitt tips heller å ta noen forhåndsregler, enn å la frykten for et ustabilt blodsukker holde deg hjemme.

Mål blodsukkeret ofte, ta med bra med følingsmat og vær forsiktig med alkohol! Det har i alle fall jeg tatt med meg som gode erfaringer.

LES OGSÅ: Dette MÅ du vite om alkohol og diabetes

Så da er det bare å ønske alle en riktig god jul – med en snillest mulig diabetes, som ikke kommer i veien for å glede seg over høytid og noen fridager!

0/5 (0 Reviews)
Del: