Supergode havrerundstykker med cottage cheese

Supergode havrerundstykker med cottage cheese

Linda Terwindt
Født i 1983 og har to barn. Linda har hatt diabetes type 1 siden 1991. Hun har to utdannelser innen helsevesenet; hjelpepleier og apotektekniker. Linda synes det er viktig å bidra til å spre riktig informasjon om diabetes
Jeg har grovregnet på det og funnet ut at ett rundstykke inneholder ca. 14 gram karbohydrater. Dette høres jo ganske mye ut, men man trenger sjelden mer enn ett rundstykke til frokost/lunsj. Så med magert pålegg blir det jo fint for blodsukkeret.

All mat påvirker blodsukkeret mitt på et eller annet vis. Jeg har testet ut forskjellige dietter, og med tiden funnet ut at lite karbohydrater er for meg bedre enn ingen karbohydrater

. Man må nesten prøve ut selv, for mat som tilsynelatende skal være sunt for kroppen, kan innimellom være skikkelig ødeleggende for blodsukkeret.

Ifølge artikler på nett skal havre som er tilberedt/kokt være så bra for blodsukkeret og gi en jevn økning i blodsukkeret. Tidligere har jeg hatt dårlig erfaring med havregryn og blodsukker, men så fikk jeg denne fantastiske oppskriften på noen supergode havrerundstykker med cottage cheese av en bekjent.

iStock_000020586252_Large

Oppskrift på hverdagsluksus

Rundstykkene har liten innvirkning på blodsukkeret mitt og de smaker knallgodt. Dette er min hverdagsluksus.

Du trenger:

  • 1 stor boks cottage cheese
  • 400 gram havregryn (lettkokte)
  • 4 egg
  • 2 teskjeer bakepulver
  • eventuelt ønskelig krydder (bruk fantasien)

Fremgangsmåte:

  1. Rør sammen egg, cottage cheese, bakepulver og eventuelt krydder med en stavmikser.

Klumpene i cottage cheesen forsvinner når du bruker stavmikser. Vet det er mange som ikke klarer tanken/konsistensen på disse.

  1. Når du har fått en jevn røre blander du i havregryn. Ikke bruk stavmikser til dette.

Det kan også være godt med hakkede nøtter, mandler og kjerner i deigen også. Det er bare å prøve seg frem.

  1. Form deigen til 16 rundstykker (kan også bli 2 brød om ønskelig). Det er lettere å forme deigen hvis du er litt våt på hendene ettersom deigen er relativt klissete.
  2. Stekes på bakepapir nederst i ovnen på 200 grader varmluft.
Del: