Smarte valg jeg tar for mer stabilt blodsukker

Smarte valg jeg tar for mer stabilt blodsukker

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes type 1 siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.
Publisert første gang: 08.09.21 17:51

I hverdagen er det mange valg å ta for oss som har diabetes. Vi må hele tiden ta hensyn til hva vi spiser i forhold til hvor mye insulin vi skal sette. Jeg har gjort noen byttetriks på matvarer jeg vet gir meg et trøblete blodsukker.

Squash istedenfor pasta

Vanlig pasta kuttet jeg for flere år siden. Nå er det kommet mange alternativer på markedet som er mer blodsukkervennlig. Som for eksempel pasta laget på linser og bønner. Jeg bruker disse innimellom, men bruker stort sett squash som erstatning for pasta. Jeg har et kjøkkenredskap, spirializer, som lager tynne fine remser av squashen. Det smaker selvfølgelig ikke som pasta, men konsistensen og formen er lik. Jeg spiser den både rå og stekt sammen med sauser og grønnsaker. Sunt, godt og meget blodsukkervennlig. Squash har bare 0,3 gram karbohydrater per 100 gram.

Registrer for nyhetsbrev

Bacongull istedenfor chips

Chips er noe av det vanskeligste å sette riktig dose insulin til. Jeg kan spise noen få flak og det går fint. Men spiser jeg mer blir det fort vanskelig å beregne riktig dose. Istedenfor chips har jeg gått over til bacongull som er laget av grisesvor. Det finnes ulike merker på markedet og det fleste dagligvarer har en eller to typer. Jeg synes de er et godt alternativ til chips og det inneholder så å si ikke karbohydrater.

LES OGSÅ: Hvordan komme igang med gode kostholdsvaner?

Linsebrød istedenfor vanlig brød

Brød laget på hvetemel har jeg ikke spist på flere år. Jeg spiste i en lengre periode lavkarbo og kuttet i den forbindelse alt av brødvarer. I år har jeg eksperimentert med å lage brød med rå linser. Det har fungert supergodt og nå spiser jeg brød når jeg har lyst på det.

Sukkerfri drikke

Jeg drikker så å si aldri karbohydrater. Kun ved føling. Heldigvis finnes det mange gode alternativer av drikke som er sukkerfri, både av brus, saft og drikke med alkohol. I forhold til alkohol drikker jeg stort sett naturvin som har minimalt med sukker og sukkerfri cider. Brus er jeg veldig glad i og jeg drikker også en god del vann med bobler. Drikker jeg noe med mye sukker i, er det vanskelig å regulere blodsukkeret og vite hvor mye insulin jeg skal sette.

LES OGSÅ: Drikker du karbohydrater?

Accu-Chek Guide

Bær og frukt med lite karbo

Det er en god del frukt jeg ikke spiser. Banan og druer inneholder mye karbohydrater og det holder jeg meg unna. Men det finnes heldigvis god frukt som inneholder mindre karbohydrater. Mine favoritter er bringebær og galiamelon. Begge deler er mulig å få tak i året rundt og er godt både fersk og fryst i en smoothie. Jeg spiser også litt blåbær, grapefrukt og eple.

Har du noen smarte byttetriks for et mer stabilt blodsukker?

LES OGSÅ: Smart kosthold for en sunn og sterk kropp

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

0/5 (0 Reviews)
Del: