Min nye favoritt følingsmat!

Min nye favoritt følingsmat!

Magnus Aulstad
Jeg heter Magnus, er født i 1995 og kommer fra Lillehammer, hvor jeg også er bosatt. Jeg fikk diabetes type 1 som 16-åring, mens jeg bodde alene på hybel langt hjemmefra. Ved siden av å være lærerstudent er jeg lidenskapelig opptatt av trening og bruker mye tid på det!

Med sommertid kommer også sosiale sammenkomster og andre tilstelninger man ikke vil gå glipp av. Rutiner, faste insulindoser og måltidsrytmen blir ofte brutt opp ved slike anledninger. Noe som gjør at blodsukkeret kan svinge mye til alle kanter. Men nå har jeg funnet min favoritt følingsmat!

Accu-Chek Guide

Sommeren, med sine lange dager og lyse kvelder, er en fin mulighet til å nyte livet enda litt mer med noen færre bekymringer enn man har i den vanlige hverdagen. Likevel er det ikke mulig å rømme fra mulige følinger og et blodsukker som kan trenge jevnlig påfyll av rask energi. I dette innlegget tenkte jeg å dele mine beste tips til å få opp blodsukkeret raskt når “følingsuhellet” er ute.

Ingen fasit

Det finnes ingen fasit på hva som er god følingsmat og ikke. Her må man rett og slett prøve seg frem og finne ut hva som passer best for en selv. Likevel kan det være godt å få inspirasjon fra andre. Det er ikke alltid like hensiktsmessig å kaste seg over en stor sjokoladeplate, til tross for at det er den som frister mest når blodsukkeret skriker etter næring.

Når jeg er hjemme velger jeg ofte andre løsninger enn når jeg er på farten. Jeg legger ikke skjul på at jeg ofte tenker på hvilken type næring som kan få blodsukkeret mitt raskt opp, samtidig som det ikke er så vanvittig kaloritett. Dersom man sliter mye med lavt blodsukker, og kanskje får det flere ganger om dagen, kan det være lurt å være litt bevisst på akkurat dette.

Jeg tyr stort sett alltid til noe flytende, og ofte melk hvis jeg har det tilgjengelig. Jeg har funnet ut at blodsukkeret stiger raskere når jeg inntar noe flytende, enn om jeg tar noe spiselig. Melk gjør også at blodsukkeret holder seg stabilt til neste måltid. Derfor minsker det risikoen min for å ryke på en ny smell rett etterpå.

LES OGSÅ: Du står ved roret

Fått øynene opp for druesukker

For å komme tilbake til innledningen min, er det ikke alltid man har slike ting tilgjengelig. Nå som det er sommer, merker jeg at jeg ofte er lenge borte hjemmefra på grunn av lange og sosiale dager. Det blir flere byturer på utesteder i helgene enn i vinterhalvåret, og dermed flere forholdsregler å ta. I slike settinger er det ikke alltid enkelt å dra med seg flasker med melk eller annen flytende næring. Det har gjort at jeg for alvor har fått øynene opp for druesukker i tablettform.

Disse er små, tar lite plass i veska, bagen eller lomma og får blodsukkeret til å stige raskt uten å måtte ta så altfor mange. Jeg mener ikke at man nødvendigvis skal skjule at man har diabetes. Men dersom blodsukkeret blir lavt, er det langt enklere å spise noen druesukkertabletter. Da slipper jeg  masse oppmerksomhet og oppfølgingsspørsmål fra de rundt, enn om jeg drar opp en sjokolade eller en kartong med melk når man sitter rundt et bord på et utested.

LES OGSÅ: Tips til deg som skal ut på reise

Ofte utsolgt

Når jeg kjøper druesukkertabletter, pleier jeg å dra innom helsekostbutikker. Her kjøper jeg noen rør av gangen til omtrent 20 kroner per stykk. Det er ikke det at jeg synes det er så utrolig dyrt, men noen ganger synes jeg det er tungvint å måtte gå fra butikk til butikk for å få tak i disse tablettene. Av og til er de utsolgt, mens andre ganger har ikke butikkene dem i sortimentet sitt i det hele tatt.

Derfor kunne jeg tenke meg at det hadde vært mulig å få slikt på resept. Tenk så enkelt å kunne hente ut følingsmat samtidig som man henter ut medisiner. På den måten er man også sikret at man alltid har det tilgjengelig, ettersom man alltid må ha medisinene sine tilgjengelig. I tillegg ville det ha vært en vinn-vinn situasjon å fått det på “blå resept”. Gjennom et langt liv med diabetes blir det brukt noen kroner på følingsmat, noe som i bunn og grunn er like viktig som insulin og annen medisin i seg selv.

Min absolutte go-to når det gjelder følingsmat er derfor druesukker. Har du ikke prøvd det enda, anbefaler jeg deg å gi det et forsøk!

LES OGSÅ: Akkurat nå skulle jeg ønske jeg ikke hadde diabetes

0/5 (0 Reviews)
Del: