Derfor hopper jeg ikke på trend-dietter

Derfor hopper jeg ikke på trend-dietter

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Smartkarbo, lavkarbo, grapefruktdietten, suppedietten og eggedietten er bare et fåtall av trend-dietter som lover et bedre liv med diabetes. Hva er mine tanker om dietter?

Accu-Chek Mobile - Boots

Norge er det landet i verden som bruker mest penger på helsekost og naturmedisin i forhold til folketall. Magasiner, blader og nettet florerer av artikler som lover et bedre liv bare du spiser den spesielle matvaren, eller utelukker andre. Ofte høres det svært enkelt og lettvint ut. Med lovnad om raske resultater er det fristende å hive seg på en diett. Men er det så enkelt som det høres ut?

Livsstil, ikke diett

Jeg har også vært i den situasjonen at jeg ønsker raske resultater i forhold til helsa mi. Jeg har prøvd slankepiller med grønn te og chili, yoghurtdiett og ekstrem lavkarbo. For meg har ingen av disse fungert. For meg gir dietter ingen resultater på sikt. Så fort de avsluttes, går jeg tilbake til utgangspunktet. Altså, kortvarig lykke. Løsningen for meg ble en varig livsstilsendring istedenfor dietter som i lengden ikke ga resultater.

LES OGSÅ: Slik finner du riktig kosthold for deg

Alle vet hva som er sunt

Istedenfor å gå på en spesiell diett, har jeg de siste årene funnet maten jeg synes passer for meg både i forhold til hva jeg liker, blodsukker og hvordan jeg vil se ut både innvendig og utvendig. Alle vet at grønnsaker er sunt for kroppen og at sukker ikke er bra for kroppen. Jeg har valgt å kutte alt raffinert sukker og spise masse grønnsaker. De har hjulpet meg masse i forhold til å holde et stabilt blodsukker og til en god helse. Mine blodverdier har aldri vært bedre, sett bort i fra kolesterolet som jeg må ha hjelp fra statiner for å holde nede. Dette til tross for at jeg knapt spiser mettet fett. Men arv har mye å si i forhold til kolesterol.

LES OGSÅ: Kan mat være medisin

Hva passer for deg?

Jeg har funnet en kombinasjon av hva jeg liker og hva jeg vet er sunt for kroppen min. Noe av maten i dag har jeg lært meg til å like, og kombinert med andre matvarer slik at de smaker godt. Jeg har lest mye om mat og hva den gjør med kroppen, lest kokebøker og matblogger og testet ut mange oppskrifter. Til daglig spiser jeg masse grønnsaker, ingen sukker eller raske karbohydrater, minimalt med meieriprodukter eller kjøtt. Å hoppe på en trenddiett nå som jeg vet hva som fungerer for min kropp, er ganske så uaktuelt.

LES OGSÅ: Fem positive sider ved å ha fått diabetes

Ikke la deg lure

Alle må finne sin vei når det gjelder kosthold, men mitt råd er å være skeptisk til dietter som lover bedring på kort sikt. Et sunt og godt kosthold tar tid å få til. Du må være innstilt på noen kamper mot deg selv. Jeg har kuttet masse som jeg var veldig glad i, men nå savner jeg det ikke lenger. Gevinsten av en sunn kropp med masse energi overvinner uansett suget etter usunne matvarer som ikke er bra for kroppen. I tillegg har jeg funnet mine godsaker som jeg spiser når jeg har lyst på noe godt. Og det gjør jeg ganske ofte. Mine favoritter er proteinbarer uten sukker, nøtter av alle slag, av og til baconsvor, proteinfluff av eggehviter og sukrin, sukkerfri gele og masse mer. Det må ikke være usunt for å smake godt!

LES OGSÅ: Sunn snacks

Blir du fristet av dietter som lover kjappe resultater?

Accu-Chek Mobile
0/5 (0 Reviews)
Del: