Enkel og effektiv hjemmetrening

Enkel og effektiv hjemmetrening

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Det er ikke alltid vi har tid til en lang treningsøkt eller å komme oss på treningsstudioet. Her er tips som gjør det enklere å få til en økt hjemme!

Kjøp enkelt utstyr

Det må ikke koste tusenvis av kroner å ha treningsutstyr hjemme. Tidligere var det bare sportsbutikker som solgte treningsutstyr. Nå finner du masse bra og billig i butikker som Biltema, Clas Ohlson, TGR og nettbutikker. Du kommer faktisk langt med en treningsmatte og treningsstrikker. Strikkene jeg bruker mest fikk jeg faktisk gratis fordi det var reklame. Treningsmatten betalte jeg 150 kroner for. Istedenfor manualer kan du fylle halvannenlitersflasker med vann. Det fungerer veldig fint!

LES OGSÅ: Enkle tips til hjemmetrening

Bestem deg og sett av tid

Det er lurt å bestemme seg for et bestemt tidspunkt du skal trene på. I en hektisk hverdag kan det være vanskelig å få til trening dersom du ikke legger det inn i timeplanen. Selv trener jeg alltid på morgenen før jeg vekker barna. Det passer for meg. De gangene blodsukkeret gjør at jeg ikke får trent om morgenen, tar jeg meg en økt med en gang jeg kommer fra jobb, før middag. Stort sett trener jeg en halvtime intervall. Det har jeg alltid tid til. Men jeg må ha det som en rutine, hvis ikke faller jeg av. Jeg legger frem treningstøy på kvelden så jeg slipper bruke tid på morgenen til det.

Intensivt og kjapt

Du må ikke trene i timevis for å ha effekt og utbytte. Faktisk er en intensiv økt med høy puls over kort tid, minst like effektivt som trening på middels intensitet over lengre tid. Og det er supert når man har liten tid, men likevel vil få til en økt. En intensiv økt er fullt mulig å få til hjemme uten avanserte treningsapparater. For å få opp pulsen må du ta en del repetisjoner av øvelser som er litt tunge. Har du trapper i huset eller leiligheten, er disse ypperlige for intervalltrening.

LES OGSÅ: 7 øvelser du kan gjøre når du ser på tv

Hør på musikk

Sett på favorittmusikken din når du trene og/eller musikk som gir deg energi. Og sett den gjerne på noen minutter før du skal starte treningen, så du kommer i «modus». Det vil alltid gi deg en ekstra push å ha på musikk, uansett om du trener inne eller ute. Trener du på et sted du har tv, så sett gjerne på musikkvideoer med «power» eller du kan se på treningsvideoer fra YouTube. Mulighetene er uendelig via nettet!

hjemmetrening

Illustrasjonsfoto: Getty Images

Ikke kjenn etter

Veldig mange tenker de skal føle seg 100% på topp når de skal trene. Det trenger du ikke. Ikke kjenn etter om du har lite energi, føler deg trøtt, eller har litt vondt her eller der. I det fleste tilfeller er det ingen ting som gjør det vondt verre med en treningsøkt. Hadde vi vært toppidrettsutøvere hadde det vært noe annet. På det nivået vi trener er det ingen fare og ikke føle seg på topp før en økt.

Det eneste er at du må ta hensyn til blodsukkeret og hvor det ligger før trening. Men det lærer du deg etter hvert. Jeg skal love deg at du uansett føler det mye bedre etter en treningsøkt!

LES OGSÅ: Boost treningsgleden

0/5 (0 Reviews)
Del: