Nei, blodsukkerreguleringen vil aldri bli perfekt

Nei, blodsukkerreguleringen vil aldri bli perfekt

Bidragsytere
Dette er innhold laget av forfattere fra vårt internasjonale nettverk.

En diabetesmyte vi trygt kan begrave med en gang er at det er mulig å få til en perfekt diabetes- og blodsukkerhåndtering. Det går ikke an.

Skrevet av Riva Greenberg

Det er så mange faktorer involvert i å håndtere diabetes og blodsukker at du ikke vil klare å gjøre alt, hver bidige dag, med et perfekt resultat.

Du vil for eksempel ikke spise perfekt hele tiden. Noen ganger vil det skje ting som kan hindre deg i å være aktiv. Og du glemmer kanskje å ta medisinen din eller kontrollere blodsukkeret nå og da.

LES OGSÅ: Finnes virkelig den perfekte diabetespasient?

Selv om vi vet at å holde blodsukkeret i målområdet bidrar til å forsinke eller forhindre diabeteskomplikasjoner, er det imidlertid ikke alltid gjennomførbart. Kroppen utfører dusinvis av metabolske funksjoner kontinuerlig i løpet av dagen som påvirker blodsukkeret, og de fleste er skjult for oss.

Ting som å være syk, stresset eller å ha sovet dårlig kan påvirke blodsukkeret og diabeteshelsen.

Jakten på perfeksjon gir lite mestringsfølelse

Et fokus på det perfekte kan også være kostbart. Det kan koste deg sinnsro. Det kan begrense hva du er villig til å prøve, fordi du er redd for å mislykkes. Hvis du tenker du skal ha en perfekt diabeteshåndtering, kan du føle deg mislykket når det ikke er sånn det blir. For noen vil et mål om perfeksjon som de ikke klarer å oppnå, føre til at de kutter hele diabetesbehandlingen.

En psykolog fortalte meg, «Mennesker er rett og slett ikke laget for å være perfekte. Når det gjelder diabetes, ber jeg folk om å gjøre sitt beste og vite godt er godt nok.»

Og en annen usannhet mange tror på, er at du kan kontrollere blodsukkeret ditt. Men som med perfeksjon, er ikke kontroll heller mulig. Det er for mange faktorer som påvirker blodsukkeret. Du har kanskje hørt om «X»-faktoren. Det er når du gjør akkurat det samme to dager på rad, du spiser like mye av samme mat og gjør samme aktiviteter, men blodsukkertallene er ikke de samme. Ideen om kontroll er en mekanistisk tanke. Det forutsetter «gjør dette, så vil dette skje». Dette gjelder maskiner, men ikke kroppene våre.

Nå tenker du kanskje at man kan bli mismodig av å vite at det ikke er mulig å håndtere diabetes perfekt eller kontrollere det, men dette er faktisk gode nyheter. Nå trenger du ikke å kjempe så hardt og tenke at alt er din feil når du ser ut til å gjøre det riktige men får uventede resultater.

Så hvis man innser at perfeksjon og kontroll ikke er målet, hva er det da vi skal sikte på? Forbedring. Der har du et mål som lønner seg og er oppnåelig. Du kan prøve å gjøre det bittelitt bedre i morgen enn i dag.

LES OGSÅ: Psykt perfekt – nødvendig med mer fokus på psykisk helse

blodsukkerreguleringen vil aldri bli perfekt, snakk med helsepersonell om hvilket målområde du bør sikte mot

Illustrasjonsfoto: Getty.

Her er noen forslag som vil hjelpe:

1. Diskuter med helsepersonell hvilket målområde du bør ha for blodsukkeret og hvordan du best kan oppnå det. Dette vil inkludere å følge med på hvordan blodsukkeret reagerer på ulike matvarer og aktiviteter, og hva du skal gjøre når blodsukkeret er utenfor målområdet.

2. Tilgi deg selv når det er vanskelig å håndtere blodsukkeret eller diabetesen. Akkurat nå er diabetes en livsvarig tilstand, så du løper en maraton, ikke en sprint. Tilgivelse gir kraftig helbredende energi for å hjelpe deg med å håndtere diabetesen i de årene du har foran deg.

3. Diabetesbehandlingen din bør ikke styres av skam. Ikke la andres meninger veie for mye og ikke vær for hard mot deg selv. Kritikk kan virke demotiverende når du skal få unna de daglige gjøremålene. Gjør i stedet ditt beste og sett pris på alt du gjør for å håndtere diabetesen.

Pass endelig på at du ikke stiller deg sånn at hele livet handler om diabetes. Du er deg selv, ikke diabetesen din. Gjør ting du liker, tilbring tid med dine kjære, start med en hobby, og lev livet ditt slik du selv ønsker.

En godt regulert diabetes, ikke perfekt, er et bra mål. Du vil føle deg mer fornøyd med deg selv og alt du gjør, noe som vil hjelpe deg med å gjøre det bedre. Så kan du forsøke å anerkjenne egen perfeksjon bare for å være akkurat som du er.

LES OGSÅ: Påvirker menstruasjonssyklusen blodsukkeret?

Nyhetsbrev
0/5 (0 Reviews)
Del: