gå tur i ulendt terreng

3 gode grunner til hvorfor du bør gå tur i ulendt terreng

Stine Helén Tunstrøm
Redaktør for Lev med diabetes

All aktivitet er godt for helsa, selv en gåtur. Men visste du at dersom du legger turen ut i ulendt terreng bruker du langt flere muskler enn på flat mark?

Tenker du ofte at du gjerne skulle kommet i bedre form? Vel, du er ikke alene om det. De aller fleste av oss lever nemlig svært stillesittende liv – og dette øker risikoen for generelt dårligere helse. For mennesker med diabetes er fysisk aktivitet også alfa og omega for god blodsukkerregulering.

Men så var det den dørstokkmila da. Det er ikke alle som har mulighet, eller lyst, til å svette sammen med et titalls andre på et treningssenter. Heldigvis trenger du ikke det, det finnes nemlig gode alternativer for å komme i form; og den aller enkleste måten er å gå. Ja, du leste riktig.

Straks du setter i gang litt muskelarbeid øker energiforbruket, og du får positive effekter på blant annet blodsukkerregulering og blodfettprofil. Og dersom du legger turen ut i ulendt terreng vil du kunne få enda bedre effekt av gåturen din.

LES OGSÅ: Slik blir du trygg på fjelltur

Her er tre gode grunner til hvorfor du bør ta deg en god tur i skog og mark:

1. Det gir deg en god treningsøkt

– Å gå i terreng er absolutt en fin form for trening. Det gir naturlige intervaller med flat mark og motbakker, som gjør at man kommer litt opp i puls, noe som er bra for kondisjonen, sier Dorthe Stensvold, forsker og førsteamanuensis ved K. G. Jebsen – Senter for hjertetrening, NTNU, til Lev med diabetes.

– Det varierende underlaget, som mose, gress og myr, bidrar til at man bruker flere muskelgrupper, legger hun til.

Når du går i ulendt terreng får altså kroppen din brukt langt flere muskler enn når du går på et flatt underlag. Gjennom lyng og over gress-tuer, steiner og røtter må du gjerne ha høyere kneløft for å ikke snuble, samt at musklene i bein, mage og rygg må jobbe mer for å holde balansen. I tillegg krever det koordinasjon.

LES OGSÅ: Veien til et lettere liv trenger ikke være lang

2. Det er godt for den mentale helsen

En god gåtur vil riktignok kunne øke pulsen, men den vil også kunne senke stressnivået. Naturen er beroligende, uansett om du vandrer gjennom skogen, i blomsterenger, langs kyststier eller på fjellet. Det er bare deg og dine tanker i stillheten, akkompagnert av sporadisk fuglekvitter og skvulpende vann – slikt får man sjelefred av. Dette har en rekke forskere kunnet vise.

En studie fra Stanford University i California i 2015 viste for eksempel at når vi går i naturen får vi mindre blodgjennomstrømming i de delene av hjernen som er mest aktive ved bekymring. Og konkluderte med at selv korte turer i naturen har en positiv effekt på negative tanker.

gå tur i ulendt terreng

Gå deg en tur og nyt frisk luft og vakker natur. Foto: Pexels.

En forskningsrapport utarbeidet av Steno Diabetes Center Copenhagen og Københavns Universitet har også vist at det å oppholde seg i grønne omgivelser gir et redusert stressnivå – en konklusjon som er basert på 489 individuelle studier om friluftsliv og helse. Så kanskje du kan «gå fra» noen av problemene dine likevel?

LES OGSÅ: Skritt for skritt går Kjell Arild seg til et bedre liv

3. Det gir lite belastning på ledd

Dersom du ønsker maksimal effekt av turen din så kan du også legge inn noen løpeintervaller underveis. Å løpe i terreng er ikke bare effektivt, men det vil også være mer skånsomt for muskler og ledd enn å løpe på hard asfalt.

– Løping på asfalt kan føre til ensidig belastning, og øker risikoen for belastningsskader. Trening i terreng gir mer variasjon i steg og muskelbruk og kan bidra til å styrke flere leddbånd og muskelgrupper enn løping på asfalt. Terrengtrening utfordrer også balansen på grunn av ulendt terreng, også gir det jo en fin naturopplevelse som bonus, forteller Stensvold.

– Når det er sagt, vil jeg si at man bør løpe der man har lyst til å løpe. Løping er en fantastisk form for trening, og krever kun et par sko. Og det er mange fordeler ved å bruke nærområdet, enten det er asfalt eller naturterreng. Det viktigste er at du gjør det, ikke så mye hvor du gjør det, legger hun til.

Kilder: Helsenorge, Science Direct, Friluftsraadet.dk.

Del: