Matvarer som danker ut pastaP

Matvarer som danker ut pasta

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Etter at jeg fikk diabetes type 1, er det noen matvarer jeg rett og slett har kuttet ut fra kostholdet mitt. Årsaken har stort sett vært at matvaren har gjort det vanskelig å regulere blodsukkeret og sette riktig dose insulin.

Pasta spiste jeg relativt ofte før. Jeg er mer glad i pasta enn ris og poteter, og det går også raskere å tilberede. Barna er glad i det og det kan brukes i mange forskjellige retter. For 11 år siden, da jeg fikk diabetes, var det stort sett vanlig pasta, laget på hvete, vi fikk kjøpt i butikken.

Noen fullkornsprodukter var kanskje tilgjengelig i enkelte butikker.

LES OGSÅ: Hvordan påvirker karbohydrater blodsukkeret?

Bedre utvalg

Heldigvis er utvalget og kvaliteten blitt mye bedre på pasta. Likevel holder jeg meg unna tradisjonell pasta. Selv med fullkornsvarianten synes jeg blodsukkeret stiger for raskt. Men jeg har funnet gode erstatninger jeg kan ”leve” med, som jeg er blitt helt vant til. Alt nytt er uvant i starten, men det venner man seg raskt til hvis man virkelig vil!

LES OGSÅ: Tips til et sunt og fornuftig kosthold

Her er noen av produktene jeg bruker:

Shirataki nudler

Disse kalles også ”mirakelnudler” fordi de både er mettende og kalorifattige. De inneholder kun 5 kcal per 100 gram og er laget av japansk konjakrot. Nudlene inneholder mye kostfiber og har gunstig effekt på kolesterol. De ligner på glassnudler eller risnudler, og ligger i en lake.

De må skylles godt i vann før bruk. Det er viktig å tilsette krydder eller annen smak til disse, for naturell smaker de ingenting. Soyasaus passer fint til, og jeg bruker de mye sammen med ulike gryteretter. Prøv deg frem! Du får kjøpt de i helsekostbutikker, men der er de relativt dyre. Jeg kjøper mine i store kvantum fra ulike nettbutikker som selger helsekost og mat for dem som trener.

LES OGSÅ: Kostdebatten – hvor bør fokuset ligge? Praktiske tips til et sunt kosthold

Bønne- eller linsepasta

Dette er en relativt ny oppdagelse som jeg har blitt veldig glad i. Det ser ut om pasta, men er faktisk 100 % laget av bønner eller linser. De smaker kjempegodt og kan brukes akkurat på samme måte som pasta. Jeg liker dem like godt varme som kalde.

Det er en del karbohydrater i disse, men de gir likevel ikke for høy blodsukkerstigning. Karbohydrater fra linser og bønner inneholder resistent stivelse som ikke tas opp i tynntarmen. Dermed er det svært lite karbohydrater som faktisk blir tatt opp av kroppen og som påvirker blodsukkeret.

Derfor er disse helt supre både til kalde og varme retter! Du får kjøpt dem i dagligvareforretninger og prisen er helt grei. Dyrere enn vanlig pasta, men uansett et billig produkt.

LES OGSÅ: Spar penger over grensa!

Lowcarb pasta

Dette var det første produktet jeg kjøpte som var et lavkarboprodukt, som skulle etterligne et ”vanlig” produkt. Første gangen jeg smakte det synes jeg det var helt pyton. Seigt og rar smak. Nå er jeg vant til smaken og synes faktisk det er ganske godt. Disse bruker jeg på samme måte som bønne – eller linsepasta.

De får du tak i hos noen helsekostbutikker, hvis ikke finner du de i nettbutikker som selger helsekost og matvarer for dem som trener.

LES OGSÅ: Jakten på info om karbohydrater

Spiser du vanlig pasta, eller bruker du erstatninger?

Del: